Byggahus.se

Dimension installationskikt för rör i rör

1. D
    Medlem · 25 inlägg

D_K

Medlem
    Hej!

Efter att ha tillbringat något år med att bara läsa alla bra trådar med goda råd, är det min tur att be om några

Inom några veckor kommer vårt Hjältevadshus Spira 175 som har förhöjt väggliv men oinredd övervåning. Min tanke är att hugga tag i den redan under vintern så planeringen är i full gång, dock har jag stött på en nöt jag har svårt att knäcka!

Övervåningen kommer helt isolerad och delvis med uppsatt spån på väggarna, samt att golvet är belagt med golvspån. Problemet är dock att golvspånet är skruvlimmat från fabrik (utom i badrum), vilket ger problem vid dragning av media.

Svaret blir är att regla upp ett installationsskick vilket jag kommer åka på hur som, dock går jag bet på hur jag ska dimensionera det. Jag vill givetvis att det bygger så lite som möjligt, men samtidigt måste jag ha tillräckligt mycket utrymme att dra rör för främst värmesystemet.

Min tanke är att köra på RIR system (15/25) till radiatorerna, och när jag kikat runt på vad som krävs för detta blir jag inte riktigt klok på mycket utrymme som behövs för att exempelvis komma runt hörn (långvägg mot gavel) samt ut genom vägg för anslutning mot radiator.

Vad är era erfarenheter, måste jag upp i ett installationsskikt som är 70 mm, som bör ge gott om rum enl vad jag kan läsa mig till. Eller kan jag klämma in det på 45mm?

Som Plan B funderar jag på att endast gå med Combi Pex (utan skyddsrör), då man kan böja det betydligt tightare och klara 45mm. Är det en helt OK väg att gå eller är det bara ”dumt” att inte ha RIR?

Hemskt ledsen för långt inlägg, men jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig rätt

Tack!

2. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Om du ska gå ut genom väggen med rören så behövs ju inte mer än 25mm i golvet.

28mm gles!? (y)

3. D
    Medlem · 25 inlägg

D_K

Medlem
    Nja, var nog inte helt tydlig :)

Från en samlingspunkt som kommer sitta i ett förråd ska jag längs väggarna (i installationskiktet) ta mig runt övervåningen till respektive radiator. Därav min fråga kring om jag behöver ett installationsskikt på 45 resp 70 mm.

Om du avser att ovanpå befintligt golvspån glesa upp 28mm för att dra rören och sen lägga ytterligare ett lager golvspån så känns det som ett sämre alternativ. Eller missförstår jag dig?

4. Jarlingar

Jarlingar

Allvetare
    Haha, vet inte varför jag antog att du skulle gå via ett nytt golv..

Runt hörn kan du göra en större fin radie utan problem på 45mm.

Kolla bockfixturer, minns inte om dom klarar 45mm, tror det är 70mm.

Vad är det bakom, plast å isolering?
    Isf bör det gå även med 45mm.

5. D
    Medlem · 25 inlägg

D_K

Medlem
    Då förstår vi varann:)

"Tyvärr" är det spånat på väggarna runt om inser jag nu när jag kollar närmare, så det går inte att tjuva lite utrymme från någon isolering. Som jag tolkar de bockfixturer som finns är de gjorda för 70mm, men det var där jag var lite osäker.

Med det sagt kanske jag ramlar dit på 70mm för att inte behöva hitta på fler fixlösningar än nödvändigt, om ingen vet säkert att 45mm utrymme kommer räcka.

Tyvärr behöver jag beställa virket innan huset är på plats för att få det upplyft så det är lite "better safe than sorry" som gäller.

En kompletterande fråga, om jag gör ett installationskikt på 70 mm, bör / kan jag då isolera det för att undvika resonans? Ytterväggen har som standard 220mm isolering och får adderat med installationskiktet 290. Med tumregeln om max 1/3 av den totala tjockleken på insidan av diffusionsspärren bör det gå fint, tänker jag rätt?

6. Jarlingar

Jarlingar

Allvetare
    Bakom spånet finns väl iofs plast å isolering..

Allt går ju lösa med sågen(y)

Du tänker rätt ang isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.