Byggahus.se

Dimension av värmesystem för mindre villa

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej alla kunniga människor!

Jag sitter och knåpar med en planering och kalkyl för ett litet nybygge: ett kompakt permanentboende om ca 90 kvm boyta i 1,5-plan på en ö i skärgården för mig, sambo och förhoppningsvis med lite tillökning i framtiden. Jag har snokat omkring och läst här, men detta blir mitt första inlägg/fråga på detta forum.

Kretslopp, ekologi och energieffektivitet är viktiga begrepp för oss, och därför är avlopp-, energi- och uppvärmningsfrågor intressanta och viktiga. Men sen finns det ju en budget att hålla sig till vilket gör att man ibland måste kompromissa. De tänkbara värmekällorna och framförallt kombinationerna av dessa får mig att inse min kunskapsbegränsning, därför tar jag tacksamt emot förslag och tips från er!

Ett alternativ jag tänker är att satsa på ett "skalbart" system med ackumulatortank och vattenburen golvvärme. Till acktanken kan man koppla vattenmantlad köksspis och bygga på med solfångare när ekonomin finns.

Ett annat alternativ skulle vara att ha en braskamin/rörspis för att värma en murstock och helt sonika ha en bra luftvärmepump för uppvärmning i övrigt. Då blir det varmvattenberedare som standard för tappvattnet. Men kanske billigare initialt. Och räcker det att värma upp 90 kvm med?

Satsar man på ett system som är elburet så kan man i framtiden "skala" genom att skaffa solceller, men då underlättar detta mest under sommarhalvåret för elförbrukningen.

Kan tillägga att det i alla händelser som helst kommer att finnas någon form av veduppvärmning/öppen spis. Ved finns det relativt gott om här och elen går lite då och då när det blåser i... Frågan är om man ska ha det som sekundärt eller primärt system för uppvärmning.

Hur skulle ni ha tänkt? Alla tips och kommentarer är välkomna, tack på förhand!

2. A
    Medlem · Nivå 19
    En luftvärmepump kan klara uppvärmningen av ett hus ensam, men man bör ha några elradiatorer som backup ifall den inte gör det eller när den stannar eller går sönder. Mitt hus är på 64 m² och byggt som en sommarstuga 1969. Jag värmer med luftvärmepump, rörspis och direktel. De senaste två vintrarna har den enda direktelen jag använt varit golvvärmen i badrummet. Om jag åker hemifrån några dagar när det är kallt så slår jag på något element ifall pumpen skulle stanna. Visst kan man komma långt med rörspis och luftvärmepump, men ett problem för dig är att det är två plan. Det är möjligt att du behöver två luftvärmepumpar för att klara övervåningen också.

Kökspannor och vattenmantlade kaminer ger ganska mycket värme till luften i rummet. Det kan bli ett problem om man vill värma en stor acktank. Det blir onödigt varmt i huset innan tanken är varm.

3. E
    Medlem · Nivå 12
    Kaminer kan fås med 2-3 glas i luckan för att minska strålningsvärmen här tex en kamin för inbyggnad list_KV025W01_W02_ed_02_fri.jpg och med ca 12-13 kw till vattnet.

4. M
    Medlem Nivå 11
    Elburna system får du inte ihop med kraven på energiförbrukning.

Ett litet hus i skärgården, kanske tänker du dessutom på några stora glasytor?

Börja med att räkna lite på energibehovet beroende på hustyp, boyta, medel-u och DVUT. Välj sen värmesystem!

5. F
    Medlem Nivå 2
    Merparten av fönsterna är planerade på södersidan och några få åt norr, men egentligen inga stora glasytor planerade. Det försvinner för mycket värme då. Ska försöka göra en beräkning av energibehovet, men utefter detta torde det väl ändå finnas kvar olika möjligheter?

6. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Om nu ekologi och energieffektivitet är viktiga begrepp så passar väl inte vare sig kökspanna eller kamin in?

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 10
    Kör värmepump till vatten och lägg tiden på att dricka öl och stirra in i solnedgången. Om berg- och sjövärme är omöjligt på en skärgårdsö så finns ju alltid LVVP. Vad kostar huset att bygga? En vp-lösning kostar en slant men så slipper du allt huvudbry med att ordna ved, klyva och lägga upp. Visserligen går det åt el men det är det värt. Köp delägarskap i en vindsnurra om miljösamvetet klagar. Kom ihåg att ett komplicerat uppvärmningssystem tar n del kvadratmetrar som du inte har så gott om.

Eller bygg ett nollenergihus och sätt in en LLVP och en kamin om strömmen går. Hur ofta går strömmen? Går kanske att kolla med Birka? Tänk på att ett såpass litet lågenergihus inte behöver mycket effekt ens vid DUT. Jag tror det är tveksamt om bu kan räkna hem en avancerad anläggning med kökspanna och acktank. Tror tom direkt el är billigare. Som sagt, satsa pengarna på låg förbrukning.

Glöm allt vad solpaneler och solceller heter, finns ingen som helst ekonomi i detta. Vad gäller braskamin är det väl bra med en centralt placerat sådan som nöduppvärmning när huset ligger i skärgården. Du kanske kan fundera på om det går att dra varmluft från braskaminen till FTXen?

Satsa på rejäl isolering, det har du igen i det långa loppet. Och satsa på rejälva fönsterytor mot söder, gör en energibalansberäkning så ser du att på årsbasis drar det inte så mycket. Och skulle du tycka att det drar för mycket så skaffa isolerade luckor och täck för på vintern/nattetid. Ett skärgårdshus skall ha mycket sol.

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Angående ekologi så räknas väl ved som förnybart bränsle. Så ur den synvinkeln är det väl bättre att elda ved än el med okänt ursprung.

Angående energieffektivitet så finns det ju olika sätt att tänka. Den ved som eldas i min kamin hade antagligen ruttnat ifall jag inte tagit den till ved. Så även om verkningsgraden i kaminen inte är den bästa så ger den energi av sådant som annars inte givit någon energi. Den enda kostnaden är mitt eget arbete och det är ju mitt privata problem ifall jag lägger tid på att ta vara på ved istället för att lägga den tiden på något navelskåderi.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 12
    Hur Anders kan du helt generellt påstå att solvärme inte lönar sig? Detta skrev jag för 7 år sedan och gäller fortfarande men med skillnaden att solfångarna hunnit betala sig ytterligare en gång.:
    exerg
    Senior medlem Inloggad Medlem: mar 2008
    värmland
    1 151 inlägg
    Gillad 34 gånger
    21 bilder
    Vadå lönar sig? Har haft mina 15 kvm i 29 år helt utan serviceåtgärder och med 3 st uppväxande tonåringar med höga renlighetskrav kan ingen inbilla mig att de inte tjänat in de 13 800:- inkl 2 st tankar som solanläggningen då kostade (och som även betjänar mina övriga värmekällor och borde egentligen inte helt belasta solkontot.) För 3 år sedan klarade solvärmen i stort sett även värmen i huset (219 kvm) fram till 2 nov.Det har tydligen blivit en fluga på forumet att påstå att det inte lönar sig. Räknar man enbart med nyproduktion med dagens energinormer där ändå en värmepump i stort sett måste ingå blir naturligtvis payofftiden lång (men håller solfångaren 50 år så lär även detta "löna sig",) men de flesta har inte detta.

10. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Måste det vara okänt ursprung på elen? Någon som hävdar att ekologi och energieffektivitet är ledord borde väl köpa grön el?
    Din resonemang angående energieffektivitet förstår jag inte, vill du lägga ner en massa arbete på ved så för all del, men hävda inte att det är energieffektivt att elda i kamin eller kökspanna.
    ska det eldas energieffektivt är det modern panna med lambdastyrning som gäller.

11. F
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla kommentarer.

Jo, jag betraktar nog vedeldning som effektivt och ett bra miljöval, speciellt i det fall man kan använda värmen på ett effektivt sätt. Jag har hört andra som använder överskottsvärme från både acktank-värmespill och kamin"spillvärme" genom värmeåtervinning såsom ftx. Men frågan är som sagt hur man satsar på ett relativt enkelt och effektivt system som håller en rimlig budget. LVVP är relativt dyrt, och innebär egentligen ändå ett vattenburet system. Solfångare tror jag starkt på om solläget blir bra, i skärgården har vi dessutom fler soltimmar än på fastlandet, så här är många som framgångsrikt sparat kronor på att installera detta.

Frågan är egentligen enklare än tidigare formulerat: är det rimligt att ha ett vattenburet system i ett litet nybyggt hus, och i så fall - hur dimensionerar man det? Jag pratade med ett företag i veckan som säljer kamin/acktank/solfångare och som menade att jag måste ha minst 750l-acktank om jag vill koppla köksspis + solfångare till. I andra trådar jag läst på forumet verkar det överdrivet...

Huset kommer isoleras ordentligt och ha större fönster mot söder oberoende av vilket värmesystem det blir.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det här är de viktigaste råden i denna tråd tycker jag.
    Naturligtvis har jag själv byggt så.
    Investeringskostnaden är minimal och komforten hög :)

En fråga till er som kan det här med energiberäkningar:
    Var hittar man detaljerade tabeller över gradtimmar för olika delar av landet?
    Det är ju utifrån dessa data som alla energikalkyler utgår.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Har du tittat på www.temperatur.nu? Där finns inte normalårets gradtimmar, men man kan hitta för enskilda år på många platser. Användbart om än inte känd noggrannhet.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra länk!
    Men var hittar jag gradtimmarna? Det går över min horisont (som det mesta :p ).

//Vilse i pannkakan

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Först väljer du en mätstation. Sedan klickar du på "Textfiler" Du får nu välja om du vill ha dygnsmedeltemperatur, timmedeltemperatur eller graddagar i textfilen. Har du temperaturerna går det dessutom att räkna fram gradtimmarna själv i excel.

• Laddar…