Nu behöver jag era bästa tips för att städa upp i taket i min källare. Jag försöker fixa rördragningen i taket i källaren i mitt radhus. För närvarande är allt en tvättstuga, men det kan mycket väl vara så att vi bygger ett badrum i detta hörn i framtiden. Därför spelar det roll hur långt från vägg saker hamnar samt att det inte ska blocka fönstret annat än om det är totalt nödvändigt. Först i tur är dock köket ovanför detta utrymme, ska renoveras inom kort.

Utöver vad som finns på bild, så går idag strax ovanför kameran ett kallvattenrör som är servisen till grannen. Denna är markerad "inkommande vatten" på skissen, och är ett lite kralligare galvat rör med isolering vilket ger en total diameter om 10 cm ungefär. Ja, det är klart suboptimalt att ha ett rör i taket som inte är mitt. Nej, det finns inget servitut. Ja, det är SVOAs rör. Nej, jag vet inte om jag över huvud taget får flytta det, men man kan ju alltid drömma.

Vi börjar med en partiell bild och en skiss:
Fönster i källartak med rördragning ovanför, vattenrör och avloppsrör, träpanel i taket och en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av källartak med nuvarande och planerade rördragningar, markerad med "inkommande vatten" och riktningar, visar huvudsaklig vattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att
- Inkommande KV och VV till kök och den nedanför bilden sittande tvättställsblandaren dras från en annan punkt till vänster. Vattnet som går genom taket till köket längst in i hörnet flyttas till att gå genom taket till höger om avloppet.
- Den stående gjutjärnsavloppsstammen byts ut nu eller i framtiden beroende på om den behöver flyttas i sidled eller inte. Högst eventuellt kan den behöva flyttas till hörnet där det nu går vattenrör. Då drar jag bara en 75:a längs väggen förbi fönstret och sedan snett för att ansluta till gjutjärnet.
- Den inkommande vattenledningen som går i taket dras istället om i utrymmet utanför bild (till höger i skissen) till att gå längs väggen under fönstret.
- Vid ett badrumsbygge här reglas väggen ut så man får plats med vatten och avlopp i den, man skapar alltså bara en djupare fönsternisch.

Som ni ser går inte detta ihop. Framförallt kan jag inte dra servisen på samma ställe som avloppsröret. Det enklaste är såklart att göra en krok på servisen för att komma förbi avloppet men jag tänkte kolla om någon har någon bättre lösning? Jag tänker också att just på en servisledning lär man ju vilja minimera antalet krokar, men sånt har jag ingen aning om. Då kanske det helt enkelt inte blir görbart.

Input tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.