Hej!
Ställ Boden hjul!

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
P pcbygg skrev:
Hej!
Ställ Boden hjuld
Det gör ingen skillnad.

• Gilla
David__11 och 3 till
  • Laddar…
sen får du räkna med kostnad för "obligatorisk lägeskontroll".
Vi bor också i Mölndal och vi sökte bygglov för en stödmur och jag fick veta kostnaden för bygglov vid kontakt med kommunen. Men när jag skickade in om att muren var klar talade de om att jag behövde "obligatorisk lägeskontroll". Det kostade flera tusen det oxå och tog en tjänsteman flera minuter att gå och mäta in den med en dyr GPS-mottagare. Kändes väl som att man kunde bedömt på en bild att den stod där vi ritat. Om en mur i trädgården står +/- 2 dm från bestämd plats eller är några cm högre eller lägre borde ju ändå inte spela jättestor roll och då borde en bild räckt bra.
En kollega som bor i närheten byggde ut sitt hus i en innervinkel. Även där krävde kommunen "obligatorisk lägeskontroll". Han erbjöd sig skicka bilder där man såg att utbyggnadens båda väggar linjerade med huset och huset var ju redan fastställt var det stod. Men det skulle ändå mätas för många tusen.

• Gilla
  • Wow
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Å Återvändaren skrev:
Hej!

Vi har en friggebod på 10 kvm och ett 5 kvm "nedgånget" förråd på tomten.

Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.

Boden har samma tak och panel som våran huvudbyggnad och friggebod.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.

Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.

Jag mailade byggnadsnämnden i Mölndal och fick svar.
För att få ställa en liten begagnad bod i min egna trädgård måste jag betala
ca 8 700-9 600:- PLUS ev avgifter för att kommunen ska komma ut och inspektera.

Allt enligt rådande taxa.
Det är hutlöst!

Vad motiverar det priset?
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.

Hur kan det skilja så mycket i pris?
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.

Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.

Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..

Det är ju inte där ateljén ska stå!

Då måste jag ansöka -och betala- en gång till!
Finns det något sätt att gå runt det här?

(Förutom att vinna på travet. 😉)
Vad kostar det för komplementbyggnad på 25 kvm?
Är det billigare/ dyrare ( med/ utan inspektion?). Ibland / oftast är byråkratin så snurrig att bristen på logik och sunt förnuft gör att man kan lura den med deras egna idioter...

Är det billigare, gör bygganmälan för en större byggnad!!!

• Gilla
Återvändaren och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Vad kostar det för komplementbyggnad på 25 kvm?
Är det billigare/ dyrare ( med/ utan inspektion?). Ibland / oftast är byråkratin så snurrig att bristen på logik och sunt förnuft gör att man kan lura den med deras egna idioter...

Är det billigare, gör bygganmälan för en större byggnad!!!
Håll en hövlig ton gentemot kommunala tjänstemän! De gör ett jobb enligt ett regelverk som de själva inte kan ställas till ansvar för. Att i det läget kalla någon idiot är helt onödigt.

• Gilla
Yowsa och 15 till
  • Laddar…
B Bättre hem skrev:
Håll en hövlig ton gentemot kommunala tjänstemän! De gör ett jobb enligt ett regelverk som de själva inte kan ställas till ansvar för. Att i det läget kalla någon idiot är helt onödigt.
Jag har inte förespråkat att kalla någon idiot, även nobelpristagare kan hålla på med idiotier... ( utanför deras kompetens)

Men byråkrater går att lura med deras egna regler när det är tillräckligt ologiskt/oförnuftigt!!!!( Idiotiskt på ren svenska, vilket de antagligen själva tycker, men som du skrev ska tjänstemännen tillämpa regler de inte själva bestämmer, men givetvis finns det variation i hur galet det utförs)

• Gilla
erimos och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alla sådana här regelverk och byråkrati måste kringgås i någon mån för att samhället ska fungera. Och vi har en lång tradition av att sätta det lösningsorienterade framför regelverket i Sverige och det har tjänat oss väl. Den svenska pragmatismen, en central del av vår kultur: "Det måste fungera."

Tyvärr har vi fått in en ny kulturströmning, inte minst genom internationaliseringen (EU) där regler är viktigare än utfall. Och detta sammanfaller med att folk i ökad grad sätter sig själva framför systemet. D v s det spelar inte längre någon roll om det fungerar utan det viktiga är att jag som enskild medarbetare har ryggen fri och kan klättra eller slippa arbeta så mycket. Kosta vad det kosta vill för andra. Jag med mina regler ska gå först!

• Gilla
  • Ledsen
Solvide och 21 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag har inte förespråkat att kalla någon idiot, även nobelpristagare kan hålla på med idiotier... ( utanför deras kompetens)

Men byråkrater går att lura med deras egna regler när det är tillräckligt ologiskt/oförnuftigt!!!!( Idiotiskt på ren svenska, vilket de antagligen själva tycker, men som du skrev ska tjänstemännen tillämpa regler de inte själva bestämmer, men givetvis finns det variation i hur galet det utförs)
Du glömde nog ett i i ”idiotier” i första inlägget därav satte sig den som svarade på tvären

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är grannarna kinkiga? Man kan ju alltid chansa på att ingen kollar om du söker bygglov och ställa dit boden ändå, är den vettigt placerad och inte stör nån borde det funka utan att blanda in några kommunala byråkrater.
Så har jag gjort. Kommunen har varken tid eller resurser att åka runt och kolla om något byggt utan lov. Dessutom tror jag att det är en preskriptionstid på tio år, har kommunen inte klagat på bygget under den tiden så får det stå kvar.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Å Återvändaren skrev:
Hej!

Vi har en friggebod på 10 kvm och ett 5 kvm "nedgånget" förråd på tomten.

Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.

Boden har samma tak och panel som våran huvudbyggnad och friggebod.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.

Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.

Jag mailade byggnadsnämnden i Mölndal och fick svar.
För att få ställa en liten begagnad bod i min egna trädgård måste jag betala
ca 8 700-9 600:- PLUS ev avgifter för att kommunen ska komma ut och inspektera.

Allt enligt rådande taxa.
Det är hutlöst!

Vad motiverar det priset?
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.

Hur kan det skilja så mycket i pris?
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.

Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.

Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..

Det är ju inte där ateljén ska stå!

Då måste jag ansöka -och betala- en gång till!
Finns det något sätt att gå runt det här?

(Förutom att vinna på travet. 😉)
Det kan inte vara ett alternativ att bygga ihop boden med bostadshuset som en attefallstillbyggnad istället ? Jag har ingen aning om kommunens avgift blir mer eller mindre då men det går väl att kolla.

• Gilla
Återvändaren och 2 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Eftersom ekonomin verkar vara problemet, skruva på hjul på boden så behöver inget göras med lov etc, ställ den vart du vill, blir billigt också.
På hjul får den stå där en kortare tid om den står 4,5 m ifrån tomtgräns sedan måste man söka bygglov även för den.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är de byggnader som du berättar är friggebodar verkligen friggebodar? Det är inte möjligen gammala svartbyggen från före 1979 när friggebodsreglerna infördes? I så fall kan den nya byggnaden uppföras enligt friggebodsreglerna.
Detta lät intressant, kan du utveckla vad detta betyder om man på sin fastighet har komplementbyggnader uppförda innan 1979?

De är angivna på plankartan men syns inte i bygglovshandlingar för huvudbyggnad uppförd isch 1950. Jag har utgått från att dessa faller under friggebodsregler men så är det inte då eller?

Claes Sörmland
S skogsliden skrev:
Detta lät intressant, kan du utveckla vad detta betyder om man på sin fastighet har komplementbyggnader uppförda innan 1979?

De är angivna på plankartan men syns inte i bygglovshandlingar för huvudbyggnad uppförd isch 1950. Jag har utgått från att dessa faller under friggebodsregler men så är det inte då eller?
Om de har uppförts före 1979 när friggebodsreglerna kom så kan de per definition inte vara friggebodar. Det beror på att PBL reglerar åtgärden att uppföra (eller att bygga till) en friggebod, inte byggnaden i sig. Så sannolikt är de gamla svartbyggen.

Det är samma som om man uppför en byggnad utan lov som inte faller inom friggebodsreglerna. Kanske är byggnaden högre än 3,0 m men i övrigt liknar den en friggebod i alla avseenden. Ja då är det ett svartbygge och inte en friggebod. Man har då fortfarande möjlighet att uppföra en friggebod vid sidan av svartbygget.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Bygg ihop de två bodarna till en på 20m² och gör bygganmälan för den, då har du 10m2 kvar för framtida bruk. Man kan nämligen bara göra bygganmälan för en attefallare.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.