Jag skaffade jordvärme 2017 och har inte helt oväntat fått ett dike i gräsmattan, det är 15 cm djupt och jag har fyllt igen diket en gång för några år sedan.
Där går två kollektorslangar med 95 cm mellanrum.
Borde jag inte ha antydan till två diken, eller iaf en bredare försänkning i gräsmattan eller blir det ett så tydligt smalt dike även av två slangar?
Jag var inte själv hemma när installationen gjordes men jag hade nämnt att skulle föredra kopplingen till vänster på skissen men jag fick den till höger (som sparar två vinklar).
Det finns ventiler för att styra flödet men dessa står fullt öppna och installatören sa att det inte fanns något behov av att justera flödet.
Kan det smala diket indikera flödesskillnad?
Isf, spelar kopplingsalternativen någon roll eller kan det tyda på att ena slingan blivit tillplattad av sten t.ex......eller är det bara så det blir?
Enda enkla kontroll jag kommer på är om man kan se någon skillnad med ir-termometer.
Där går två kollektorslangar med 95 cm mellanrum.
Borde jag inte ha antydan till två diken, eller iaf en bredare försänkning i gräsmattan eller blir det ett så tydligt smalt dike även av två slangar?
Jag var inte själv hemma när installationen gjordes men jag hade nämnt att skulle föredra kopplingen till vänster på skissen men jag fick den till höger (som sparar två vinklar).
Det finns ventiler för att styra flödet men dessa står fullt öppna och installatören sa att det inte fanns något behov av att justera flödet.
Kan det smala diket indikera flödesskillnad?
Isf, spelar kopplingsalternativen någon roll eller kan det tyda på att ena slingan blivit tillplattad av sten t.ex......eller är det bara så det blir?
Enda enkla kontroll jag kommer på är om man kan se någon skillnad med ir-termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej det beror på att marken fryser och jorden förflyttas runt en kollektorslang.P Prodigys skrev:
Dike i någon form kommer att återkomma oavsett hur många gånger jag fyller igen det. Hittills har jag fyllt igen det helt och sått nytt gräs en gång.
Precis... det fryser runt slang som trycker jord åt sidan sen när det tinar så fylls det på med jord uppifrån. Vi hade ett dike som var väldigt brett å djupt men nu har vi borrat i berg å återställt gräsmattan
Alltså jag undrar inte över att det är ett dike i gräsmattan, jag undrar om det väldigt smala diket kan tyda på att flödet skiljer väsentligt mellan slingorna.
Bäst vore om någon med två slingor på liknande avstånd kunde meddela om deras "dike" liknar mitt eller om det är en bredare svacka.
Sedan skiljer det väl på markförhållanden också, på viss mark kanske inte detta alls uppträder.
Bäst vore om någon med två slingor på liknande avstånd kunde meddela om deras "dike" liknar mitt eller om det är en bredare svacka.
Sedan skiljer det väl på markförhållanden också, på viss mark kanske inte detta alls uppträder.
Klicka här för att svara