Byggahus.se

Dika/sänka vattennivå på allmänning

1. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Vi är några grannar som börjar bli lite trötta på småsjöar eller rättare sagt dödisgropar strax utanför tomterna. Småsjöarna ligger på en allmänning/samfällighet som har använts som betesmark och torvbrytning för hushållsbehov får många, många år sedan. Delägarna i samfälligheten är i vissa fall inte medvetna om att de är ägare till marken. Kommunen är dock hälftenägare. Följdaktligen bryr sig ingen om att sköta området.
    Myggorna har optimala områden att föröka sig. Jag brukar tömma den närmaste sjön med hjälp av en enkel hävert i form en 40mm PEM på 30 meter.
    Vi grannar gör vårt bästa för att hålla någorlunda städat i de närmsta omgivningar. Hästfolk skrittar omkring och det är trevligt. Likaså är det en trevlig svampskog som folk kan ströva i. Tyvärr består mestadels av 50-60-årig björkskog som håller på att ruttna bort. Ekarna kämpar på för att komma upp i solljuset..

Hur som helst; efter hösten regnande inser man att vattennivåerna nådde nya rekordhöjder och att jag själv, som bor på rätt sida av en vattendelare, bara hade 10 cm tillgodo för att få grundvatten på fel sida vattendelaren. Jag har en dykrör på fel sida "ryggen" där jag kan kontrollera nivån.

Tanken vi har är att dra in ett breddavlopp med 110 markrör för att hålla nivån konstant på en lägre nivå. Möjligheten finns nämligen att skapa ett täckdike genom en liten kulle och släppa ut överskottet i den normala dagvattenavrinningen.

Markägarna har inget att invända (de skiter i det). Kommunen vill helst inte engagera sig alls. Då blir det bara en massa pappersarbete. Bra att någon bryr sig, tycker Parkförvaltningen.
    Däremot antar jag att Länsstyrelsen har ett ord med i leken. Dikning och avvattning av mark är väl generellt inte tillåtet. Våtmarker skall hållas intakta. Frågan är om en dödisgrop på 15m[sup]2[/sup] med ytavrinning räknas som våtmark.

Var börjar man? Någon som har liknande projekt genomförda?

2. B
    Medlem · Västra götalands län · 477 inlägg

bonnen

Medlem

Re: Dika/sänka vattennivå på allmänning

Det bästa är nog att inte blanda in länstyrelsen, du kommer nog att få ett blankt nej av dom skulle jag tro. Det är känsligt med våtmarker.

3. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Det är länsstyrelsen som ger tillstånd till vattenverksamhet.

Jag ringde både kommunen och länsstyrelsen för att få tillstånd för lite muddring i Mälaren och de var totalt ointresserade av att göra ett ärende av det. Jag ville att allt skulle gå rätt till och handläggaren på länsstyrelsen sa då ungefärligen: "Jaja, om du absolut vill så kan du ju skicka in en beskrivning av det du vill göra så skickat jag ett kort svar om att vi inte har något att invända", men att det egentligen inte behövdes. Han kunde dock inte ge något ordentligt svar på var gränsen gick för när det behövdes, vilket jag inte riktigt gillar.

Det de normalt sysslade med var ärenden som var av betydligt större art än att en villaägare vill skaffa sig lite bättre botten vid sin strand.

Nu vill ju du dock göra något helt annat och det är mycket möjligt att de ser på saken på ett helt annat sätt vad gäller dikning och att faktiskt ta bort våtmarker. Jag skulle ju endast förändra karaktären på sjön.

4. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Tack för svar.
    I vårt, men framför allt mitt fall, gäller det att hålla en dödisgrop på konstant låg nivå. Många gånger är den helt uttorkad, men lika många gånger är gropen en sjö. Det är alltså högstanivån vi är ute efter. Ungarna är ju heller inte lite intresserade av denna lilla sjö. Jag ser inte fram emot den dag någon av dem trillar i. De lär inte kunna kunna ta sig upp på egen hand.

Vi resonerar också att en dränering av större delar av området skulle tillföra mer nytta i form av strövmarker och rekreationsområde. I våtmarkstillstånd är det bara odrägligt.

5. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Ta det som en tanke:  Gå till byggnadsnämnden med begäran om marklov!  Istället för att tala om "utdikning" resonerar ni tillstånd att fylla ut gropen till omgivande marknivå.

Den som "bestämmer agendan" har redan vunnit halva slaget...

6. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Kloka tankar som redan innan delvis har anammats. Är ju intresserad av hur omgivningarna ser ut.
    Att söka marklov på annans mark: är det lönt besväret? Går det? Eller menar du att kommunen som hälftenägare är öppningen?

7. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Man måste faktiskt inte alls vara fastighetsägare för att begära mark-, bygg- och rivningslov. Men det är förstås en fördel om fastighetsägaren är vidtalad innan ansökaren sätter spaden i jorden...

Nej, jag har ingen färdig taktik. Ta det bara som en pusselbit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.