Byggahus.se

Digitalt vattenpass

1. TMB
    Medlem Nivå 2
  2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Ta det som är dyrast, då kan det inte bli fel!

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har sett det där undre passet och använt det i några minuter i verkligheten.
    Jag tyckte iofs att det fungerade helt OK, men jag reagerar på deras uppgivna mätnoggrannhet.

Den uppges till 0,1°. Vilket kan låta bra men det är faktiskt ±1,7 mm på en meter. Min krysslaser har som jämförelse ±3 mm per 10 meter.

Men den mäter väl vinklar också, vilket inte att vanligt pass kan. Sen vill jag minnas att den även kunde pipa när man fått rätt läge, kan i så fall vara en bra funktion vid vissa tillfällen.
    Men, nej, jag kommer knappast att köpa denna pryl, inte förränn jag har alla andra prylar iaf....

4. A
    Medlem · Nivå 16
    En poäng är ju att man kan mäta lutningar. Men sen är det som sagt tveksamt hur bra precision de egentligen har. Det är alltid en risk att man lurar sig. När man ser digitalsiffrorna upplever man att det är noggrannare än det egentligen är.

Förresten, hur fungerar de egentligen? Vad är det som ger vinkeln?

5. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Helt värdelösa

Jag har en sån liggande. Gick efter passet när vi skulle regla upp två väggar i vinkel. Men tjenare vad snett det blev. ögonmåttet var bättre.

Lägg pengarna på ett riktigt Hultaforspass istället och en rätstege för längre avvägningar.

6. TMB
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett Libella 2000 med fyra skenor, ett riktigt bra pass.
    Det digitala var mest för prylbögeriet men det är ju inte värt det om det inte är bra.
    Jag utgick ifrån att det skulle vara en bra produkt med tanke på priset.

7. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    grejen med boschs digital pass är att man måste kalibrera den rätt ofta , är den under 5+ c så måste man göra det ännu oftare

8. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag faktiskt aldrig kört med digitala pass men vad jag hört av kollegor så är de inte helt fel. Att de skulle vara temperaturberoende har jag aldrig hört, kan du utveckla?

/Kent

9. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    dom jag har jobbat med (både långt och kort digitalt pass) har inte stämmt överens med blåsan på passet när man har den i bilen och det är under 5+ . Även när man testat med ett 1800 pass så stämmer det inte

det gällde även mina kollegors pass (vi var 4 sammanlagt som hade dessa pass). jag gick över till vanliga pass för man var aldrig säker på att det stämmde