1 655 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Digitalt skjutmått som inte käkar batterier
Jag gillar också nonie-, har ett gammalt Eskilstunatillverkat som är kanon. Tyvärr kan jag, som så många andra här, inte längre läsa av skalan utan dagsljus/strålkastare och läsglasögon och är därav nödd att använda digitalt allt som oftast.
Det jag främst gillar med analoga är att de är robusta, jag törs ha dem i fickan eller balanserande på kanten av tex hyveln eller bland bråte på bänken. Det digital ligger oftast i en verktygslåda och där gör den tyvärr mindre nytta.
Det jag främst gillar med analoga är att de är robusta, jag törs ha dem i fickan eller balanserande på kanten av tex hyveln eller bland bråte på bänken. Det digital ligger oftast i en verktygslåda och där gör den tyvärr mindre nytta.
Tack för svaren allihopa. Det där med att kunna läsa av utan att plocka bort från det som mäts kan jag ju direkt se som en klar fördel. Inte lätt (omöjligt?) att avlägsna ett skjutmått utan att rucka lite på gapet. Har inte riktigt tappat synen än, men det är nog en tidsfråga. 😃
Vi hade den diskussionen i en annan skjutmåtts-tråd, och jag menar att ovanstående påstående är felaktigt. Mitutoyo tappar mätvärdet vid batteribyte precis som alla andra vilket antyder på att absolut-funktionen precis som alla andra bygger på att den räknar pulser även när skjutmåttet är "avstängt".Bschkt skrev:
Beror väl på vad man anser är en acceptabel livslängd på batteriet. Mitt billiga Lidl-mått håller lite mer än ett år trots relativt flitig användning, vilket är inom gränsen för acceptabelt för mig (som ändå är rätt anti mot batteridrivna prylar i allmänhet).Hep skrev:
Med en mer sofistikerad strömbesparingsfunktion, som t.ex. slår av skjutmåttet helt (och tappar positionen och "auto on") efter ett par dygn, torde man kunna förlänga livstiden avsevärt. Men tekniken verkar inte vara där ännu 🙂
Ett 5-pack med GP CR2032 kostar 23,45kr.
https://www.amazon.se/-/en/CR2032-Battery-Button-Lithium-Batteries/dp/B00019RA8U/
Om ett sånt batteri skulle räcka i två år så blir kostnaden under 2,5kr/år.
Självurladdningen i 2032 av bra kvalitet är så pass låg att man nog kan räkna med att ett oanvänt batteri håller mer än fem år åtminstone.
Däremot har LR44-batterier bara halva kapaciteten och kan kosta mer än CR2032, så dom skulle jag undvika.
https://www.amazon.se/-/en/CR2032-Battery-Button-Lithium-Batteries/dp/B00019RA8U/
Om ett sånt batteri skulle räcka i två år så blir kostnaden under 2,5kr/år.
Självurladdningen i 2032 av bra kvalitet är så pass låg att man nog kan räkna med att ett oanvänt batteri håller mer än fem år åtminstone.
Däremot har LR44-batterier bara halva kapaciteten och kan kosta mer än CR2032, så dom skulle jag undvika.
Tänk på att inte använda LR44 utan SR44 om det är den storleken i ett mätdon.
LR44 är ett alkaliskt batteri och tappar spänning över tid på ett annat sätt jämfört med SR44 som är ett silveroxid batteri.
SR44 har även bättre kapacitet än LR44.
LR44 är ett alkaliskt batteri och tappar spänning över tid på ett annat sätt jämfört med SR44 som är ett silveroxid batteri.
SR44 har även bättre kapacitet än LR44.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 005 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 005 inlägg
Säkert det jag gjort fel, kändes som mina hade slut på batteri varje kvartal typ.P-plats skrev:
Sen även om upplösningen på digitala skjutmått på 0.01mm så är ändå inte mätnogrannheten större än 0.05mm. Det har med att mätskalan inte är axial med mätytan (jämför mot en mikrometer tex), så ett analogt och digitalt är exakt lika noggranna egentligen. Men jag köper att det är lättare och snabbare och avläsa ett digitalt, jag ser helt klart fördelarna.
Men det är som sagt batteribytena och de faktum att de med batteri inte går ner i mitt snikki hölster som gör att analogt är FTW.
En fördel jag ser med ett digitalt är att det går nolla det var man vill och så så vis få differensen mellan två mått utan att räkna.
Tycker mig läst en del angående pirat-skjutmått, kanske främst Mitutoyo som äter mer batteri än äkta vara. Så man får nog vara lite observant och även kolla ursprung.
Tycker mig läst en del angående pirat-skjutmått, kanske främst Mitutoyo som äter mer batteri än äkta vara. Så man får nog vara lite observant och även kolla ursprung.
@JFrisk har definitivt en poäng där med nollningen, det använder jag själv ofta för inkrementella mått.U Utsliten och utdömd skrev:
Men som skrivits tidigare, det huvudsakliga användningsfallet är när åldersseendet sätter in.
Med glasögon som ger bra skärpa på normalt arbetsavstånd blir det till slut riktigt svårt att läsa en millimeterskala och en nonieskala är bara att glömma. Har man inga problem att läsa av måttet är definitivt ett vanligt "analogt" mått ett fullgott alternativ.
Jag har ett sketabilligt (35 kronor inkl frakt, typ) skjutmått med LR44 batteri inköpt troligen på Aliexpress för typ 14 år sedan.
Batteriluckan tappades bort för kanske 10 år sedan.
Batteriet håller typ 6-9 månader i avstängt läge, men jag har massor av batterier som kostat nästan ingenting.
Troligen ett av mina bästa köp någonsin.
Batteriluckan tappades bort för kanske 10 år sedan.
Batteriet håller typ 6-9 månader i avstängt läge, men jag har massor av batterier som kostat nästan ingenting.
Troligen ett av mina bästa köp någonsin.
Ja vad fan gör man inte för ett bra skjutmått, mekanikerns knark. Slår man ihop alla med företagets verkstadslokaler där jag bedriver min verksamhet, hemgaraget och verkstaden på gården har jag nog 20-talet skjutmått. Har provat det flesta, har, som man bör, en gedigen uppsättning klassiska skjutmått, både billiga och Mitutoyo (de får husera i mekaniska verkstaden). Ett par olika digitala mått, allt från billiga Biltema upp till Mitutoyo.
Precis som många här så... ja,,, nonie-skalan har inte precis blivit enklare att avläsa, nu måste nästan byggstrålkastaren fram.... Men oavsett, även om synen hade varit vad den var för 15 år sedan så är det snabbare att avläsa ett digitalmått.
Av alla mått så är det dock det senaste inköpet jag måste tipsa om. Provade rätt många olika och letade rätt länge innan jag provade det här på chans.
https://www.amazon.se/dp/B0B3D55CJ9?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Nu verkar det inte gå att beställa men borde väl gå att hitta "ett likadant". En stor grej för mig var att det har auto on/off. Så fort du tar i det så startar det (om du rör käftarna en hundradel) och sen stänger det av efter typ 20-30s, om man inte rört det. För mig var det stor skillnad i användarupplevelse, nu kändes det mer som det vanliga analoga skjutmåttet, bara ta det och använd, inget slå på och komma ihåg att slå av.
Riktigt stor och lättavläst display, och bakgrundsbelysningen är mer värd än man kan tro, både för den dåliga synen, men halvt inknövlad i en maskin någonstans så är det ju svart som ett sotararsle lik förbannat, iaf där man råkar ha skjutmåttet.
Väldigt flitig användning så fick jag det väl till 6-8 månaders batteritid, inte jättelänge, men den stora displayen och användningen av bakgrundsbelysning så kan man väl inte annat än begripa att det tar lite batteri. Vanliga 2032'or och det ska det ju alltid finnas minst ett 10-pack hemma, så inget problem ur mitt perspektiv.
Var lite orolig när jag fick hem det, det är tämligen tjockt, speciellt jmf med ett analogt, men det har inte varit något problem, mer bara en vanesak. Har hittills inte behövt ta något mått där det fetare huset varit ett problem.
Repeterbarheten verkar ligga inom 1-2 hundradelar.
Batteriet är ju akilleshälen för digitala mått, men jag tycker den är väldigt liten jmf. uppsidan. Man får härda ut å byta batteriet, uppsidan är så mkt större, speciellt med det jag använder nu, med stora displayen och belysning.
Zero-funktionen ger ju så mkt fler användingsmöjligheter, beräkningar av delmått t.ex. Eller CC-mått på hål (mät diametern på ett hål, zero, mätt ytterkant bägge hålen och vips har du ett väldigt exakt cc-mått väldigt snabbt), eller "dolda" mätningar. Du ska mäta något men kommer inte åt att se skalan/displayen, och för att flytta/ta bort måttet riskerar du ändra mätningen. Sätt dit det, zero, ta bort och smäll ihop så har du måttet (om än med ett - framför).
Kan verkligen rekommendera det måttet jag länkade ovan, av all jag har så är det det jag använder konstant. Sen kan det nog gå att hitta batterisnålare mått (mindre display, ingen belysning etc), men jag slår ett slag för att fördelarna vida överväger nackdelarna i det fallet.
Precis som många här så... ja,,, nonie-skalan har inte precis blivit enklare att avläsa, nu måste nästan byggstrålkastaren fram.... Men oavsett, även om synen hade varit vad den var för 15 år sedan så är det snabbare att avläsa ett digitalmått.
Av alla mått så är det dock det senaste inköpet jag måste tipsa om. Provade rätt många olika och letade rätt länge innan jag provade det här på chans.
https://www.amazon.se/dp/B0B3D55CJ9?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Nu verkar det inte gå att beställa men borde väl gå att hitta "ett likadant". En stor grej för mig var att det har auto on/off. Så fort du tar i det så startar det (om du rör käftarna en hundradel) och sen stänger det av efter typ 20-30s, om man inte rört det. För mig var det stor skillnad i användarupplevelse, nu kändes det mer som det vanliga analoga skjutmåttet, bara ta det och använd, inget slå på och komma ihåg att slå av.
Riktigt stor och lättavläst display, och bakgrundsbelysningen är mer värd än man kan tro, både för den dåliga synen, men halvt inknövlad i en maskin någonstans så är det ju svart som ett sotararsle lik förbannat, iaf där man råkar ha skjutmåttet.
Väldigt flitig användning så fick jag det väl till 6-8 månaders batteritid, inte jättelänge, men den stora displayen och användningen av bakgrundsbelysning så kan man väl inte annat än begripa att det tar lite batteri. Vanliga 2032'or och det ska det ju alltid finnas minst ett 10-pack hemma, så inget problem ur mitt perspektiv.
Var lite orolig när jag fick hem det, det är tämligen tjockt, speciellt jmf med ett analogt, men det har inte varit något problem, mer bara en vanesak. Har hittills inte behövt ta något mått där det fetare huset varit ett problem.
Repeterbarheten verkar ligga inom 1-2 hundradelar.
Batteriet är ju akilleshälen för digitala mått, men jag tycker den är väldigt liten jmf. uppsidan. Man får härda ut å byta batteriet, uppsidan är så mkt större, speciellt med det jag använder nu, med stora displayen och belysning.
Zero-funktionen ger ju så mkt fler användingsmöjligheter, beräkningar av delmått t.ex. Eller CC-mått på hål (mät diametern på ett hål, zero, mätt ytterkant bägge hålen och vips har du ett väldigt exakt cc-mått väldigt snabbt), eller "dolda" mätningar. Du ska mäta något men kommer inte åt att se skalan/displayen, och för att flytta/ta bort måttet riskerar du ändra mätningen. Sätt dit det, zero, ta bort och smäll ihop så har du måttet (om än med ett - framför).
Kan verkligen rekommendera det måttet jag länkade ovan, av all jag har så är det det jag använder konstant. Sen kan det nog gå att hitta batterisnålare mått (mindre display, ingen belysning etc), men jag slår ett slag för att fördelarna vida överväger nackdelarna i det fallet.
Toppenförklaring, tackarBschkt skrev:
Jag plockar alltid ur batteriet när jag använt mitt Biltema-skjutmått men har tröttnat på det och är rädd för att locket snart spricker. Hittade den här förklaringen på ett garageforum och tycker att det låter rimligt:
The problem is that all of the cheap calipers never actually turn off. Pushing the "off" button simply turns the LCD off, but the circuitry is still running. They do this because the encoder they use is not an "absolute" encoder. You push the caliper all the way to the closed position, push "zero", and then the circuitry simply counts the number of pulses that goes by and figures out how far the caliper moved. If the caliper fully turned off, it would lose its position and you'd have to re-zero it every time you turned it on.
More expensive digital calipers like the Mitutoyo Digimatics have what they call an "absolute encoder". The sensor doesn't just count the number of pulses. They've put a special reference pattern on their encoder such that the caliper's circuitry can figure out where it is at any given time. With a Mitutoyo caliper, you can turn it off, take the battery out, slide it to a new position, put the battery back in, turn it on, and it will know exactly where it is. This "absolute encoder" allows the caliper to fully shut down when not in use, greatly increasing battery life.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden