Byggahus.se

Digital-tv, vad ska man välja?

1. W
    Medlem · 87 inlägg

Wilmer

Medlem
    Hej!
    Kan inte bestämma mig om vi ska ha viasatt, canaldigital eller en boxerbox. Det lutar åt något av de två första, liten fördel canaldigital de har 5:an...
    Men vad har ni för erfarenheter, vilken är bäst? Hur lätt är det att få den andra med piratkort om man skaffar den ena?

Är det svårt att sätta upp parabolen själv och hitta satelliten?

Vet ni någon annan sida på nätet där det diskuteras digital-tv?

/wilmer

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Digital-tv, vad ska man välja?

www.comhit.net

3. A
    Medlem · 254 inlägg

Hej Willmer du kan kolla på dom här två trådarna som finns på forumet för mer info.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1053584739;start=

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1065796053;start

Är det svårt att sätta upp parabolen själv och hitta satelliten?

Om du skaffar en Force mottagare så är det inte så svårt att ställa in den för det finns i menyn en hjälp för att kolla mottagningen av satelliten. Du kan också skaffa dig en sat sökare som du kan finna på http://www.clasohlson.se/ sök på satelitsökare.

Hur lätt är det att få den andra med piratkort om man skaffar den ena?

Det är ju lättare att kolla på boxer och viasatt till en bilig peng. Så om du kan finna ett paket med en bra mottagare som har Viaccess och Conax kodningssystem inbyggt så skall du slå till på en sådan. Kolla på sidan www.sat.nu & http://www.almsat.com/ för mer info om mottagare. ;)

4. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Jag hade satsat på en Boxerbox utan tvekan, följande nya kanaler är under förhandling till Boxer....

TV3 (Viasat Broadcasting UK)
    TV4 med en ny filmkanal
    BBC World
    Disney Channel Scandinavia
    Viasat Sport (TV6 Sverige)
    ZTV (Visast Broadcasting UK)
    Discovery Science
    Cartoon Network/TCM (Turner Entertainment)

Radio- och TV-verket har valt ut åtta nya tevekanaler av 49 sökande för det statligt kontrollerade digitala marknätet. Fyra av de nya kanalerna är utländska, tre ägs av Kinnevik och en av TV4. Intresset för de nya kanalerna överraskade alla. När anmälningstiden gick ut hade 50 kanaler anmält sig hos Radio- och TV-verket. En hoppade av och det blev 49 kanaler som slogs om 7-8 platser i riksnätet och sex kanaler för regionala sändningar.

Vinnare blev följande åtta tevekanaler:

5. W
    Medlem · 87 inlägg

Wilmer

Medlem

Tackar för hjälpen. Men det är inte Lätt att välja. Som jag förstår det så måste man hosta upp ett par tusenlappar för att kunna få in både canaldigital och viasat med en och samma mottagare.

Sen verkar det som den som ingår med till exempel canaldigital för en krona inte är mycket att hänga i granen. De som heter force verkar bäst.

6. A
    Medlem · 254 inlägg

Vad det gäller att få med TV3, Viassat Sport och övriga MTG kanaler så har förhandlingarna just nu strandat så det kommer nog att ta tid innan vi kommer att få se dom över Boxer ytterligare ett tag. MTG vill nämligen ha samma rätt som boxer för att vara sin egen operatör och det vill ej Boxer gå med på så just nu kommer vi nog ej att kunna se MTG på ett tag. Men MTGs utbud kan man ju simpelt se över parabolen nästa helt gratis det är ju inte fel. ;) ;)

Jag skulle nog försökt att köpa en bra mottagare, jag gillar Forcen som jag har. För att sedan teckna mig för ett original Canal Plus om man skall var ärlig. 8)

För man kan ju med rätt kontakter och utrustning se alla bolagens utbud nästa gratis har provat för ett tag sedan och det fungerade kanon bra även Canal +. ;)
    Nu är dok Parabolen ned monterad och jag kollar på bas utbudet som ingår i hyran till lägenheten. :D

7. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem
  8. C
    Medlem · 68 inlägg

cesar

Medlem

anette_jonas

Hur fixade ni Canal+ billigt?
    Har bara sett lösningen som piratkort.nu har.
    Finns det alternativ?

9. A
    Medlem · 254 inlägg

Cesar

Här kommer svaret hur det gick till jag köpte mig ett Season Interface card på nätet. Du kollar på den här länken kan du finna mer info på sidan http://www.smartcard.tv/no/dept_1.html längst ner på sidan finner du kortet du söker. Sedan kopplar du in kortet med en kabel mellan datorns 9 Dsub. Sedan får du leta på nätet efter ett Linux program med alla nycklarna i.
    Sedan är det bara att ha en bra mottagare med både Conax och Viacsses i samma slott för då har du plötsligt tillgång till hela Viassat och hela Canal + inklusive alla ticket och Kiosk kanaler. ;)
    Många kanaler blev det för en total kostnad av 250 Skr provade i ca 4mån innan jag monterade ner min parabol och under hela denna tiden såg jag alla kanaler nästan helt gratis. 8) Månads kostnaden var 62,50 det var ju ej inte helt fel sist jag kollade var i Augusti, så nu vet jag ej om det går att få tag på programmet med nycklarna i längre men kolla på nätet så kommer du nog att finna något.

Jag har ej det här problemet med kanaler längre för i Brasseland finns det inte så mycket kul att kolla på. 8) 8)

10. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Conax(CanalDigital) via parabol är dött sedan några månader, inga publika nycklar ute, enda lösningen är att köpa ett dyrt kort från England 299£ alltså dyrare än vad ett "riktigt" abb kostar i sverige...

11. M
    Medlem · 107 inlägg

mammamys

Medlem

Vi har velat lääänge om vad vi ska ha för jag måste ha 5:an och Pappamys vill ha 3:an för sporten.
    Vi köpte en viasat parabol för 1:- med en nokia box modell 220S i den sätter vi en CA modul från Canal digital.
    Så det vi fick betala var två startavgifter 390:-+395:-.
    Och 995:-för CA modulen sedan bestämmer du själv vilka paket du vill ha.
    Lycka till Mvh Maria

12. A
    Medlem · 254 inlägg

När jag kommer hem till Sverige igen så kommer jag att satsa på två mottagare. Antigen en parabol och en boxer eller så blir det dubbla satellit mottagare så man kan kolla lite mer oberoende. Om någon vill se Tv5 och någon annan vill se på någon annan kanal eller om man vill spela in den ena så är man ju bättre rustad. Kolla noga innan ni tecknar er för en bilig parabol för 1 krona så den verkligen tillgodo ser ert behov för räkna på vad bindningstiden kostar så kan det bli dyrt om man väljer fel och vill byta.

Till Mr.Byg jag befinner mig i Brasilien. 8) 8)

13. W
    Medlem · 87 inlägg

Wilmer

Medlem

Då har vi inhandlat och monterat vår digitalmottagare. Det blev en parabol från canaldigital för en krona. Tyckte det var en bra start att testa. Sen har man ju alltid möjligheten att köpa en annan box om man inte är nöjd med den som följer med. Men än verkar där inte vara något större fel på den, har i och för sig inte testat någon annan. Då den är kanske skit men det man inte vet har man inte ont av ;)

14. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

www.google.com

sök på

m-ii.zip

canaldigital, conax... (kör på det själv)

får se how long dock

15. J
    Medlem · 51 inlägg

JB

Medlem

Jag kan varmt rekommendera Force mottagarna. Ofta är det skräpmottagare som ingår i gratispaketen (vilket man bl.a. märker på att det tar ett årtionde vid varje kanalbyte).

Vi köpte en 1155s (inklusive modem) från Eklid Electronics. Forcen är snabb, smidig och uppgraderas via "push"/nedladdning från tillverkaren. Skulle jag köpa en mottagare idag hade vi valt en Force med inbyggd hårddisk (smidigare än video).

I paketet köpte vi parabol och Canal+ familjepaketet. Dock kan vi konstatera att vi efter avtalets slut att säga upp avtalet med Canal+. Mest repriser och de filmer som har premiärer och som är av hyfsad kvalitet har vi oftast sett. Viasat har vi löst via "kompiskort" ;-). Den lär väl dock sluta fungera när Viasat byter sitt system under året.

Det sämsta med digitalmottagare är ju att man inte kan spela in på en kanal och titta på en annan. Detta kräver dubbla tuners i mottagaren vilket kostar en slant. Så rent funktionellt kännns som ett steg tillbaka i utvecklingen när man går från analogt till digitalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.