Byggahus.se

Digital Tv-antenn

1. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem
    Håller på och kollar runt lite efter en tv-antenn.
    Eftersom vi med all sanolikhet kommer att införskaffa Boxer digital-tv så tänkte jag skaffa en antenn anpassad för digital sändning.
    Den jag för tillfället har fastnat för är Macabs DAT-45 antenn. (http://www.macab.com/macab/se/produkter/dat45_010703/dat45.htm)
    Tycker den värkar bra, någon som har något bra/dåligt att säga om denna antenn ???

2. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Re: Digital Tv-antenn

Säkert en hyfsad antenn, men jag har lite svårt ved "digital anpassad" marketingssnacket

3. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

jojo, allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt. Ger mi f-n påå att de märkt upp vanliga antenner med digitalt anpassade... ::)

4. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

[OT] Börjar bli väldigt många pingissar här....

5. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem

Ser ut som den jag köpte på www.Kjell.se (kostade 400 tror jag det var..)

vad är skillnade mellan en UHF & en digital tv antenn?

Båda går ju på UHF.. ::)

är det något speciellt filter inbyggt då eller?

jag skulle iallafall tro att det är någon skilland mellan en vanlig UHF antenn och en Digital tv antenn...

6. T
    Medlem · 123 inlägg

Tomaser

Medlem

det kan gå att använda den gamla UHF-antenn om man har en som klarar alla frekvenser,gör den inte det kan det ändå räcka med att montera dit ett litet antenn spröt (halvvågsantenn) . allt beror på hur mycket natur som är i vägen mellan din antenn och tv masten.

det gäller dom som bor i mellersta och södra sverige, resten måste troligen köpa en större antenn

7. V
    Medlem · 42 inlägg

viker

Medlem

Hej NordiCs
    Det finns inga "digitala antenner" det är endast försäljarsvammel. Köp en antenn som klarar kanal 21-69, ofta benämd UHF.
    Om du studerar teracom´s sida om Digitaltv kan du finna de frekvenser som är aktuella för dig. Det bästa är att "yxa till" en egen antenn, optimerad för de frekvenser som är aktuella, map bostadsort.

Vad beträffar nämnd leverantör klarade de inte att besvara de mest elementära frågor om antenner.

mvh Christer

8. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem

Saken är den, jag skulle få betala 100:- mindre för en UHF antenn på clas ohlson (eller 200:- mer än för en biltema antenn), som för den "digital" anpassade(DAT-45).
    Mina tankar är ju att en "digital" antenn från macab borde väl åtminstonde vara bättre än en antenn från Biltema eller clas ohlsson ???
    Biltema och Clas ohlson antennen har mellan 9,5-15 dB förstärkning medan macab antennen har 16 dB.
    Jag har ca. 10m inne i innertaket, till första stället som jag kan sätta en förstärkare och sedan skall den delas upp till 7st uttag.
    Med tanke på kabellängden så tycker jag att Macab antennen verkar bra......men ???
    Huset ligger 22km från Nacka masterna och 11km från södertälje masten, men är beläget i en liten dal.

Vad tycker ni???

9. V
    Medlem · 42 inlägg

viker

Medlem

Hej
    Skillnaden mellan de olika leverantörerna är att Macab är dyrast.
    Efter en snabb kollationering i Biltema- resp. Classekatalogen kan jag konstatera att Biltema är mest ärlig att redovisa antennens prestanda då de både skriver om "antennvinst" och att den varierar, i Biltemas fall 11-15dB, men som de flesta leverantörer väljer man att redovisa vinsten som dB över en isotrop antenn. Denna antenntyp finns endast teoretiskt, jämfört med en halvvågsdipolantenn blir mätetalen 2,15ggr lägre.
    Dvs då har vi 7,44dBd, 5,12 - 6,98dBd, dessa mätetal är sedan i bästa fall mätta på en prototypantenn, de serietillverkade kommer sedan från någon lågpristillverkare. Att få en tillverkningsspridning på 5% för antennprestanda är alls inte omöjligt.

Jag har ställt följande fråga till Macab, angående antennvinst:

- Ni anger antennvinsten till 16,5dB, är detta över en isotropisk- eller dipolantenn?
    SVAR: Antennens konstruktion med tre bommar ger ökad antennvinst.

Goddag yxskaft!! ;D

Valet är ditt, men beakta att det inte finns digitala antenner, samt att antennvinsten varierar över frekvensområdet, som Biltema redovisar.

mvh Christer

10. T
    Medlem · 123 inlägg

Tomaser

Medlem

HAHAHA älskar företag som säljer saker men inte riktigt vet hur produkten funkar.

11. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem

Lutar mer och mer åt en biltema antenn just nu, kostar ju ändå bara 298 :- :)

Tack så mycket för hjälpen

12. T
    Medlem · 34 inlägg

Tjosan

Medlem

Digital Antenn :D ::)

Jag har en skruttig utomhus antenn inomhus på vinden, riktad ut geno ett fönster. Den är dessutom felmonterad och står vingligt.. MEN min Boxer funkar utmärkt så det duger åt mig... Däremot ser de vanliga analoga kanalerna för jävligt ut ;) , utan Boxer alltså..

13. W
    Medlem · 57 inlägg

windy22

Medlem

Vet att Macabs DAT-45 (Tillverkas av italienska Televes) funkar mycket bra i förhållande till sin storlek.
    Den är också stabilt utförd och har F-kontakt för anslutning.

Jag var tidigare i branschen och vet att Macab är duktiga på antennteknik, de har t.o.m hållit seminarium om ämnet osv.
    Alla hos dem är ju naturligtvis inte lika duktiga.

Angående Digitala antenner så finns det ju trots allt antenner som är optimerade för Digital sändningar men då är det främst mindre bords/väggantenner det handlar om.
    Dessa är dock ofta inte bättre än andra på digitalt men däremot funkar de istället dåligt på analogt eftersom de inte har någon eller mycket liten riktningsverkan och ger då skuggor på de analoga sändningarna.
    I vissa fall kan lite riktningsverkan vara en fördel på digitalt, dvs. om man tar signal från flera sändare samtidigt.
    (mottagaren kan tillgodogöra sig flera signaler samtidigt med digitalsändningar)

14. V
    Medlem · 42 inlägg

viker

Medlem

Hej
    I förhållande till annan antenn med samma mängd direktorer är den lika bra eller dålig.
    Vad skulle användandet av F-don vara bra för?

mvh Christer

15. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

Ingen risk att kontakten åker ut då man snubblar på kabeln, vilket kan hända med IEC-don  ;) (Gäller förstås enbart vid gängad F)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.