Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Diffusionsspärr i form av plast eller inte

  1. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

    t_conradsson

    Medlem
    Hej
    Efter att ha tittat en del i forumet är det nu dags för en första fråga.

    Vi har idag ett 50-tals hus med självdrag som enda ventilation. Vi planerar nu att bygga ut huset och i samband med det räknar vi med att tillläggsisolera samt installera ftx-ventilation i befintligt hus tillsammans med utbyggnaden.
    Vår uppvärmning består idag av ett vattenburet system med bergvärme. I utbyggnaden så räknar vi med att ha golvvärme.

    Dagens väggkonstruktion består av (inifrån och ut)
    -gipsvägg/träfiberskiva
    -plankvägg,
    -isolering (3 cm)
    -vindpapp
    -panel

    Efter tilläggsisolering skulle väggen se ut som följer
    -gipsvägg/träfiberskiva
    -plankvägg,
    -isolering (3 cm)
    -diffusionströgt alternativt diffusionstätt skikt
    -isolering + regelverk19,5 cm
    -isolering + regelverk (korslagt) 5 cm
    -vindpapp
    -panel

    Funderingen jag har är om man ska använda diffusionstät plast som 4e skikt eller om man ska välja något som är diffusiontrögt typ vindpapp? Antar att man sedan bör välja samma lösning i taket under isoleringen där.
    Så vad säger nu byggahus medlemmar, de snickare jag har pratat med säger i princip att ingen plast i ett gammalt hus. Men jag kan inte förstå vad som skiljer en tilläggsisolerad vägg enligt ovan från en nybyggd vägg.

    /Tobias
     
    Redigerat 25 sep 2012 20:53
  2. H
    Medlem · Gotland · 136 inlägg

    Husvagnsthord

    Medlem
    Det här med plast i gamla hus är ju lite av en brandfackla. Ovanligt hårda ord brukar delas ut när ämnet debatteras här på forumet. Mitt något förenklade svar är att du måste använda någon form av spärr, men diffusion, dvs fuktvandring i ångfas, är egentligen det lilla problemet. Det är istället konvektion du bör oroa dig för. Konvektion är ju som bekant luftens rörelser, i det här fallet ut i ytterväggen genom springor, hål och skarvar.

    Plast eller modernare duk - en smaksak. Men något måste du ha!

    Vill du veta mer så rekommenderar jag en bok som heter "Vandrande fukt strålande värme. Så fungerar hus" Den är skriven av Carl-Eric Hagentoft professor i byggnadsfysik vid Chalmers.
     
  3. T
    Medlem · Skåne · 408 inlägg

    teamlundver

    Medlem
    vad är det isolerat med idag och kommer du ha kvar den isoleringen?

    Normalt sett så anser jag att man bör hålla sig så långt borta från plast som det bara är möjligt i gamla hus. Vi har själva ett 50-talshus som vi håller på att helrenovera och som givetvis ska tilläggsisoleras också. Vi kommer inte använda ngn plast utan väljer att isolera med ett material som fungerar utan plast mao varken stenull eller glasull..

    Vi kommer använda linfiberisolering i hela huset.
     
  4. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

    t_conradsson

    Medlem
    Idag är det sågspån som isolering på vinden. I väggarna har jag bara konstaterat att det inte är sågspån utan något vävliknande. Jag har dock inte tagit bort någon större bit vägg än utan bara tittat när jag monterade nya kopplingsdosor.
    Jag har planer på att ta bort sågspånet och lägga in glasull istället, är det dumt?
    I väggarna har jag tänkt att ha befintlig isoleringg kvar och sätta glasull utanpå

    /Tobias
     
  5. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

    t_conradsson

    Medlem
    Duk har jag inte hört talas om vad är det för duk du menar Husvagnsthord?
     
  6. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

    injonil

    Medlem
    Linfiberisolering klarar inte av att fuktig luft kondenserar mitt i väggen och blir till vatten. Det möglar och ger vattenskador om det blir tillräckligt mycket.
     
  7. H
    Medlem · Gotland · 136 inlägg

    Husvagnsthord

    Medlem
    Med duk menar jag det som du i början av tråden benämnde ångbroms. Dvs en fiberduk som är vindtät, men inte helt diffusionstät. Duken största fördel är att den är smidig att arbeta med. Den är tålig och smidig. Finns en uppsjö av tillverkare och prisklasser. Jag isolerade vinden i mitt 20-talshus med duk + glasull.

    Det spelar ingen roll vilket material du isolerar med, mineralull, cellulosa, lin eller ull. Du måste ändå använda någon form av konvektions- eller diffusionsskydd. Allt annat är en missuppfattning. Sprids flitigt bland läsare av Gård och Torp. Samtliga tillverkare av isolering kräver detta för att någon form av garanti ska gälla. Jag har i alla fall aldrig sett något annat...

    Att du också går från självdrag till FTX gör att du minskar risken för fuktproblem i klimatskalet.

    Angående vinden! Val av isolering är inte det viktigaste, här måste du dock använda dig av någon form av konventionsskydd elelr diffusionsskydd. Tilläggsisoleringen gör vindsutrymmet kallare. Komemr det då upp varm luft inifrån såå ökar fuktbelastningen. duken bör du lägga under spånen. I facken mellan takstolarna. Kläm fast dom på insidan av underramen med tunna ribbor/läkt. Om du känner dig trygg med mineralull i ytterväggarna så ser jag ingen anledning till att du ska frukta det samma på vinden.
     
  8. T
    Medlem · Skåne · 408 inlägg

    teamlundver

    Medlem
    Mineralull (gullfiber) (_ = 0,035-0,040) kan inte ta upp fukt, därför rekommenderas alltid att man skall ha en plastfolie på insidan av en sådan konstruktion. Mineralullens fibrer kan lossna och via inandningen hamna i lungorna. De flesta mineralullsprodukter innehåller små mängder urea och fenol/formaldehydhartz som bindemedel. Vid brand avges farliga gaser, framförallt fenol. Små mängder silikon och mineraloljor tillsätts för att minska dammbildning. Mycket energi går åt vid tillverkningen.

    Linfiberisolering (_ =0,040) består av linfibrer som är för korta för textiltillverkning. Det har goda egenskaper för fuktbuffring, upp till 25% av sin egen vikt, och när det gäller ljudisolering. Materialet är naturligt resistent mot skadeinsekter, tål fukt och brinner inte särskilt bra. Fibrerna limmas med potatisstärkelse ihop till mattor, för att få mattorna styvare tillsätts 2-18 viktsprocent polyesterfibrer. För att förbättra brandskyddsegenskaperna tillsätts ibland lite borsalt.

    Du får ursäkta mitt copy pastande men eftersom jag inte har ngn som helst aning om i vilken flyttkartong jag lagt böckerna om byggekologi så får ni nöja er med detta.. JAG skulle aldrig använda mineralull i ett hus oavsett om det är nytt eller gammalt.. Vi kommer renovera vår gamla del med linfiber + vindpapp i väggarna. De tillbyggnader vi gör kommer få extra tjocka lättbetongväggar istället. Problem solved..

    Och om man tänker ett steg längre så är valet av isolering ett av de viktigaste man kan göra om man vill må bra i sitt hus. Inte att förringa alltså..
     
  9. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

    injonil

    Medlem
    Tror vi får börja från början här. Vad tror du händer med din vägg eller tak om det t ex uppstår en skada i taket så att vatten läcker in? Givetvis kan det bli mögel- eller fuktskador.

    Eftersom du inte vet hur mycket vatten som kondenseras av den fuktiga inomhusluft som passerar tak/väggar vintertid vet du inte heller om det uppstår skador. Såvida du inte stoppar luften.

    Sent from my HTC Vision using Byggahus
     
  10. H
    Medlem · Gotland · 136 inlägg

    Husvagnsthord

    Medlem
    Som sagt - en brandfackla!

    Jag nöjer mig med att konstatera att t_conradsson litar på mineralull i ytterväggarna, Då kan han även känna sig trygg med mineralull på vinden. Och någon form av konvektions- och diffusionsskydd måste han ha. Och det gäller oavsett vilken typ av isolering han väljer.

    Och oavsett om han bygger nytt eller renoverar gammalt.
     
  11. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

    t_conradsson

    Medlem
    Tack för råden.

    Jag ska ta mig en tur till biblioteket och låna "vandrande fukt strålande värme". Får se om detta gör mig mer säker eller mer osäker på hur jag ska göra.
     
  12. Torpalainen
    Medlem · Västra götaland · 118 inlägg

    Torpalainen

    Medlem
    Hej!
    En sak som man förbiser ofta när man talar om plast eller inte plast på vägg i hus är ventilationen.
    I äldre hus hade man självdrag som stod för luftväxlingen och nuförtiden mekanisk luftväxling med ftx eller motsvarande.
    Idag har plasten mer funktion än bara hindra fuktig luft från att tränga ut och kondensera.
    Då man numer har ett undertryck i huset fungerar plasten även som tätning för att inte suga in kall luft genom väggarna, och givetvis då dra med sig fukt, men till stor del så är det en ekonomisk fråga eftersom du kyler huset och får obehag av kalldrag. Och det är ju uppvärmningen som kostar, det är ju därför man tilläggsisolerar.

    Så som svar på frågan skulle jag säga att om du monterar en plast och sedan nära 200 mm isolering utanpå den plasten, och har det konsekvent (kan bli svårt med detaljlösningar) så ska det inte bli några bekymmer. Se då bara till att du får den hermetiskt tillsluten.

    Ett bra sätt att kolla detta på är att plasta samtliga väggar och sedan lejer du en sakkunnig som mäter tätheten i huset. Det gör man med en stor fläkt som monteras i ytterdörren och så mäter man hur hårt den behöver suga och därigenom få fram hur mycket som "läcker".

    Jag hade oavsett vad, frågat en fuktkonsult som får titta på ditt hus innan du väljer metoder.
    /Torpalainen
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.