Byggahus.se

Diffusion spärr fel sida?

1. Sonny Brannestam
    Medlem Nivå 3
    Håller för närvarande på att bygga hus med en stor hus tillverkare och var på plats besök idag.
    Det är ett stomrest hus med färdiga ytterväggar. Innerväggar byggs på plsts.

Jag tror att snickarna har gjort en dunder tabbe som kan resultera i alvarliga fukt skador?
    Vad jag har förstått så är det mycket viktigt att diffusionsspärren sluter tätt överallt.
    De har inte vikt ut diffusionsspärren från ytterväggarna när de monterat glespanel och innerväggar. Kommer ju aldrig bli tätt ut till utterväggen när de sedan viker upp plasten under undertaksgipsen. Värst blir det på kortsidan sv glesen.
    Blir ju 1.5cm glipa rakt ut i isoleringen i ytterväggarna.
    Detta är i mellanbjälklag i ett tvåvåningshus

Hur brukar man göra?
    Har de lagt glesen på fel sida av diffusionsspärren?
    Vill ha mera fakta på fötterna innan jag ringer de i morgon
    Se bifogade bilder

Redigerat 4 apr 2019 18:55
  2. J
    Medlem · Nivå 24
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Diffusionsspärren har dubbla uppgifter i ett modernt hus, dels att förhindra kondens i skalets isolering, dels att säkerställa att huset uppfyller täthetskraven. Att diffusionsspårren är ordentligt tätad är viktigare mht täthetskravet än kondensrisken. När man bygger hus i flera plan, och det övre planet ska vara inrett från början, uppstår alltid problem kring mellanbjälklagets infästning i ytterväggarna. I teorin ska diffusionsspårren först sättas tätt på ytterväggarnas insida sedan tar man hål för att fästa golvbjälkarna till mellanbjälklaget i yttervägarnas regelstomme. Detta är dock väldigt opraktiskt. Det är enklare att göra hela regelstommen färdig och sedan isolera och sätta upp diffusionsspårren. Ibland viker man ut folien på mellanbjälklagets över- och undersida och accepterar att det finns en öppning i diffusionsspårren inne i mellanbjälklaget. Mellanbjälklaget brukar isoleras till full höjd närmast ytterväggen. Att ha det helt öppet längs mellanbjälklagets kanter är fel. Risken för rötskador pga detta är dock ganska liten.

3. Sonny Brannestam
    Medlem Nivå 3
    Huset leverarades med färdiga ytterväggar klädda med ett lager gips med diffusionsspärrs plast under gipsen. Plasten var vikt över kanten på gipsen. Se bilder. Sen har de inte vikt ut plasten innan de monterat innerväggar och glespanel Fel?

Mellanbjälklag kom i färdiga moduler.

De har gjort likadant på övervåningen men där blir lite bättre då plasten i taket sitter under glespanelen.

Problemet är värst i mellanbjälklaget på kortsidorna av glespanelen mellan varje gles bräda bildas en glipa på 1.5cm när de viker upp plasten under takgipsen.
    Plasten borde ha vikts upp innan glesen ist?
    Hade ju inte blivit helt tätt ändå.
    Hur brukar detta lösas?
    Brukar man tejpa mellan vare gles bräda ?
    Blir ju inte tätt mellan regel och plasten även pm deb legat under glesen ist.

Huset skall provtryckas. Görs det innan eller efter takgipsen är monterad? Då borde de ju märka detta problem

Det andra problemet är ju att de ej vikt ut plasten under eller över innerväggar.
    Så plasten måste skäras av vid varje vägg för att kunna vikas ned under parketten eller takgipsen

Så här ser det ut om msn viker upp plasten mot glespanelen
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190404_180052.jpg

Bilden är tagen över plasten in mot väggen

Hade jag gjort detta så hade jag vikt upp plasten innan glespanel och tejpat den mot regeln i mellanbjälklaget

Redigerat 4 apr 2019 20:46
  4. J
    Medlem · Nivå 24
    Som utomstående är det lite svårt att få överblick, men det är ju alltid ett problem med byggsatser. Sax och tejp är nog det som gäller. Provtryckning innan alla ytskikt (utom färg och tapeter) är på plats är poänglöst och ligger knappast i byggarens intresse.

5. Sonny Brannestam
    Medlem Nivå 3
    Har fått information om att provtryckning ska göras.
    Trode de skulle göra det innan lösull sprutas?? Och innertak monterats?

Men görs det så sent som innan ytskikt, efter all gips är monterad hur ska de då kunna fixa otätheter?
    Då kan de aldrig åtgärda och täta hål.

6. R
    Medlem · Nivå 12
    Har du inte fått alla ritningar ? Finns säkert en detalj på hur det skall göras.

7. Sonny Brannestam
    Medlem Nivå 3
    Nej inte fått några detalj ritn då vi köper nyckelfärdigt hus. Tänkte bara kolla om det är rätt eller fel utfört och kolla hur det skulle ha utförts. Så jag vet vad jag ska säga till snickarna.

8. J
    Medlem · Nivå 24
    Jag är ingen expert på provtryckningar, men det finns regler för det (i SS-EN 13829). När man gör det beror på byggnadssättet. Allt som har betydelse för tätheten bör rimligen vara på plats. Har du köpt ett nyckelfärdigt hus är det byggarens ansvar att göra de förbättringar som krävs för ett godkännande.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Nivå 12
    Då är det enklaste att be dom visa dig sina ritningar och den detaljen. Har du ingen byggledare ? Klart det är fel, kommer att bli väldigt höga värden vid provtryckningen. Och provtryckningen skall ske när el och vvs är klara och innan lösullen.

10. Sonny Brannestam
    Medlem Nivå 3
    Problemet är att Byggledaren och snickarna är samma.
    Hur skulle de ha gjort? Så jag kan fråga varför de inte gjort så och vad deras plan är för att få det tätt.

Ska alla takgips vara på plats innan provtryckning?