3 196 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Diffusion i kallställd gäststuga
Sida 1 av 2
Hej!
Vi ska köpa in 20kvm nyckelfärdigt trähus för att använda som gäststuga. Två rum + litet badrum m. dusch. Vi bor i sydvästra Småland. Vi gissar att det i snitt kommer användas varannan helg, året runt. I perioder kanske även svärmor vill bo där i veckorna och hjälpa till med ungarna.
Snål som jag är har jag en dröm om att kunna kallställa huset när det inte används (utom badrummet förstås). Jag har försökt läsa på allt jag hittat om ångspärr, ångbroms o.s.v. - märkligt nog blir man mer förvirrad ju mer man läser.
Som standard byggs husets väggar med 28mm luftspalt utanpå 95mm mineralull utanpå en ångspärr. Målat med akrylfärg. Mekanisk ventilation med en PAX-fläkt i badrummet. Uppvärmning med elelement, och så lägger vi förhoppningsvis till en liten vedkamin.
För att kunna kallställa funderar jag på att lägga till en SolarVenti SV3 (https://www.solarventi.se/produkt/sv7-luft-op-til-50m²/) med inblås i rummet längst bort från badrummet, samt byta ångspärren till ångbroms. På så sätt tänker jag att luftfuktigheten hålls OK inomhus, och när det är varmare ute än inne så kan fukt diffundera in och ventileras bort. Ångtrycket utåt borde inte bli så stort tänker jag, och med bara 95mm isolering ska det ändå inte hinna kondensera - väl?
Låter detta rimligt, eller har ni andra tankar/förslag?
Vi ska köpa in 20kvm nyckelfärdigt trähus för att använda som gäststuga. Två rum + litet badrum m. dusch. Vi bor i sydvästra Småland. Vi gissar att det i snitt kommer användas varannan helg, året runt. I perioder kanske även svärmor vill bo där i veckorna och hjälpa till med ungarna.
Snål som jag är har jag en dröm om att kunna kallställa huset när det inte används (utom badrummet förstås). Jag har försökt läsa på allt jag hittat om ångspärr, ångbroms o.s.v. - märkligt nog blir man mer förvirrad ju mer man läser.
Som standard byggs husets väggar med 28mm luftspalt utanpå 95mm mineralull utanpå en ångspärr. Målat med akrylfärg. Mekanisk ventilation med en PAX-fläkt i badrummet. Uppvärmning med elelement, och så lägger vi förhoppningsvis till en liten vedkamin.
För att kunna kallställa funderar jag på att lägga till en SolarVenti SV3 (https://www.solarventi.se/produkt/sv7-luft-op-til-50m²/) med inblås i rummet längst bort från badrummet, samt byta ångspärren till ångbroms. På så sätt tänker jag att luftfuktigheten hålls OK inomhus, och när det är varmare ute än inne så kan fukt diffundera in och ventileras bort. Ångtrycket utåt borde inte bli så stort tänker jag, och med bara 95mm isolering ska det ändå inte hinna kondensera - väl?
Låter detta rimligt, eller har ni andra tankar/förslag?
Du kan köra med vanlig ångspärr. Har du värme i badrummet kommer det sannolikt inte att bli kallare inne än ute. Är det dessutom uppvärmt varannan helg så känns risken för fukt utifrån som obefintlig.
Tack för svar! Låter lovande! Men, badrummet är i ena änden (1 av 7 meters bredd), och min tanke är att hålla det runt 4 grader.. Blir det inte ångtryck inåt då om vädret i april slår om rejält?
I april är luften i allmänhet relativt torr.
Ang att kallställa hus ibland https://www.lfs-web.se/kallstallt-hus-mogel.htm
Ang att använda diffspärr till sommarstugor https://www.isover.se/news/ska-fritidshus-isoleras-och-plastas
Lägsta rekommenderade temp inomhus under de kalla månaderna är + 16 gr , för att byggnaden skall må bra .
Ang att använda diffspärr till sommarstugor https://www.isover.se/news/ska-fritidshus-isoleras-och-plastas
Lägsta rekommenderade temp inomhus under de kalla månaderna är + 16 gr , för att byggnaden skall må bra .
Redigerat:
Hej o tack för länkar!Tomture61 skrev:Ang att kallställa hus ibland [länk]
Ang att använda diffspärr till sommarstugor [länk]
Lägsta rekommenderade temp inomhus under de kalla månaderna är + 16 gr , för att byggnaden skall må bra .
Ang att kallställa hus ibland [länk]
Ang att använda diffspärr till sommarstugor [länk]
Lägsta rekommenderade temp inomhus under de kalla månaderna är + 16 gr , för att byggnaden skall må bra .
Ljungby Fuktkontrolls sida blir man ju alltid paranoid av att läsa och vill flytta till Sahara. Enligt Isover ska det ju gå att kallställa om man har ångbroms som jag tänkte, håller RF under 70% (vilket jag tänkte mäta, ev. komplettera med avfuktare om det inte hålls) och lite solvärme (vilket jag tänkte fixa med SolarVenti).
Några 16gr lär det ju dock inte bli - vet du var man kan läsa mer om det?
Dessa 16grader är för att har marginal till frystemperatur om det blir strömavbrott eller liknande. Det behövs definitivt inte för ett hus utan vatten.Tomture61 skrev:
Det är inte kallställningen i sig eller absoluta gradtal som är huvudproblemet utan differensen mellan inne och ute.
När det varit en riktigt kall period ute, och sedan slår om till milt regn och rusk, så inträffar den omvända fuktvandringen. Då gäller det att följa med upp på inomhustempen.
När det varit en riktigt kall period ute, och sedan slår om till milt regn och rusk, så inträffar den omvända fuktvandringen. Då gäller det att följa med upp på inomhustempen.
Rekommendationen att hålla min + 16 gr har att göra med luftfuktigheten i byggnader och för att hindra luftfuktighet utifrån att krypa in i klimatskalet .D Daniel 109 skrev:
Ej för att slippa sönderfrysta vattenledningar , som huvudorsak .
Jo så tänker jag också. Men borde det inte ”i teorin” räcka med diffusionsöppen vägg och sedan ventilera ut fukten/avfukta när den väl är inomhus? Utan att värma särskilt mycket alltsåM MagHam skrev:
Nej, det måste vara ett missförstånd.Tomture61 skrev:
16 grader är en temperatur försäkringsbolagen rekommenderar för att undvika sönderfrusna vattenledningar. När det gäller fukt i konstruktionen så räcker det att hålla marginal till daggpunkten. Det blir med andra ord väldigt olika temperatur beroende på årstid. Det är heller inte farligt att tillfälligt vara på fel sida.
Andemeningen med diffspärr i vägg är att få dels ett tätt hus som inte släpper ut varm luft till den kalla omgivningen (läs luften utanför huset)
Två , fuktig inomhusluft ska stoppas av diffspärren så den ej kan kondensera mitt i väggen , vilket kan skada trä i väggar / tak .
Men det krävs att byggnaden är uppvärmd , varmare än utanför + värmen som krävs måste räcka för att värma upp och förbi ev diffspärr .
Vad denna temp är verkar det tvistas om
Skippar man diffspärr och använder diffbroms så finns möjligheten att ev fukt kan ventileras ut från väggen .
Men är av devisen , har man isolerat en byggnad så måste den värmas under den kalla årstiden .
Är det en plankvägg (som en lada) är den välventilerad och kräver ingen uppvärmning .
Två , fuktig inomhusluft ska stoppas av diffspärren så den ej kan kondensera mitt i väggen , vilket kan skada trä i väggar / tak .
Men det krävs att byggnaden är uppvärmd , varmare än utanför + värmen som krävs måste räcka för att värma upp och förbi ev diffspärr .
Vad denna temp är verkar det tvistas om
Skippar man diffspärr och använder diffbroms så finns möjligheten att ev fukt kan ventileras ut från väggen .
Men är av devisen , har man isolerat en byggnad så måste den värmas under den kalla årstiden .
Är det en plankvägg (som en lada) är den välventilerad och kräver ingen uppvärmning .
Redigerat: