Byggahus.se

Diffspärr mellan golvvärme och parkett?

1. F
    Medlem Nivå 7
    Pratade golv med en leverantör. Han påstår att man absolut måste ha en diffspärr mellan vattenburen golvvärme och parkett, även om man bygger det hela i ett träbjälklag.

Är det så? Jag kan köpa resonemanget att det behövs mellan en gjuten platta och parketten, men i ett torrt träbjälklag?

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Diffspärr mellan golvvärme och parkett?

Nix. Det behövs bara mot betongplatta. Jag tror inte ens att det är speciellt bra att ha det i ett träbjälklag..

3. F
    Medlem Nivå 7

Tyckte väl att det lät lite lattjo, han hade nån teori om att vattenburen golvvärme genererade fukt (kondens?) som skulle få parketten att börja må illa.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Om alla våra leverantörer gick en grundkurs i teoretisk och praktisk fysik så skulle vi nog alla får lite bättre support när vi handlar saker.....:)

5. I
    Medlem Nivå 1

Även vår husleverantör påstår att man måste ha diffusionsplast mellan golvvärme i träbjälklag och parkett. Jag frågade dock ej varför.

6. M
    Medlem Nivå 5

Vi kollade upp detta innan vi lade vårt massiva trägolv. Pratade först med Wirsbo (golvvärmetillverkaren) och de sa att vi skulle höra med golvtillverkaren. Både Siljan Golv och Dala Floda Golv sa att vi INTE skulle ha diff.plast mellan golvvärmen och golvet. Summa kardemumma - vi lade ingen plast.

7. M
    Medlem Nivå 1

Hej,

Tror detta är upp till varje leverantör. Berg & Berg lämnar ingen garanti på sitt parkettgolv om man inte lägger byggplast under - oavsett underlag.

/MKa

8. F
    Medlem Nivå 7

Den säljare som var upphovet till denna fråga står på sig och säger att tillverkarna inte lämnar några garantier om man inte lägger plast under.

Låter fortfarande konstigt, men det skall kollas upp. Han är för övrigt mycket bra att ha att göra med och insatt i detaljer så jag har egentligen ingen anledning att misstro honom.

9. F
    Medlem Nivå 7

Har nu kollat med Kährs, Tarkett och ForboForshaga, alla hävdar att man ska ha diffspärr mellan golvvärme och parketten oavsett typ av bjälklag.

Man tycker tydligen att det finns risk för fuktvandring (speciellt när man drar igång golvvärmen på hösten) vilket kan resultera i att fukt tränger igenom de undre skikten i parketten och stoppas av den täta slitytan med fuktskador som följd.

Har aldrig hört talas om problemet, finns det någon som råkat ut för detta eller vet mer?

10. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Det är nog så att man är vill vara 100% säker på att slippa få några garantiproblem med sina ytskikt, medan man skiter till 100% i vad som händer därunder.