Byggahus.se

Diff grader start/stop pelletsbrännare ??

1. Isakare
    Medlem · Nivå 15
    Vad har ni som eldar pellets för start/stopp i grader ??

Min är inställd på 70/75 grader, är det normalt ??

Sotaren klagade på att jag troligtvis hade för låg rökgastemperatur, efter lite justerande med spjäll och draglucka har jag ca 160 grader på lågfart och 220 på högfart. (tidigare 140 på högfart :surprised: )

Men, brännaren startar ju på lågfart och ökar efter en stund till högfart, men då är vattnet oftast redan uppe i 74 grader, och den går bara nån minut på högfart innan den stannar igen.

Jag funderar på om det är effektivare med en längre intervall ??

Pannan är en CTC 171 från 70 talet och brännaren en BeQuem 20 D från 2006 om det har nån betydelse.

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Kort hysteres kan man verkligen säga! Nu är jag inte bekant med din men vanligast är 12graders hysteres.

Om du klarar dig på 70c så skulle du kunna köra på 70-82c

däremot vet jag inte hur man ändrar detta på din brännare, men pellets.info har mycket kunnigt folk.

Sen justerar du ber rökgaserna så du i slutet av brännarcykeln har cirka 80c en meter ner från toppen av skorstenen mindre går också bra med aldrig under 60c!

3. T
    Medlem · Nivå 19
    Du kan ställa in din brännare så att låg- och hög-lägena ger samma effekt, dvs samma matning och samma fläkt. Då spelar det ingen roll vilken läge väljaren bränner, den går på bästa effekt ändå.

Jag är osäker på om det går att ändra hysteres på 20D, men som sagt, på Pellets.info lär du hitta, eller få, svaren.

Bequem 20D har sålts under några olika märken och namn, Bl.a. Thermia, Ariterm och CTC.

4. Isakare
    Medlem · Nivå 15
    Tack för svaren.
    Lyckades hitta bruksanvisningen, det går bara att ändra stoppet, sen startar den när tempen sjunkit 5 grader.

För att komma djupare i menyerna behövde man tydligen nån hemlig kod.

Ska ta mig upp till skorstenen nån dag och mäta.

5. T
    Medlem · Nivå 19
    För att komma in i servicemenyerna

Tryck in bägge pilarna samtidigt i några sekunder, tills den hoppar in i servicemenyn.

Stega med högerpilen tills du hittar en meny där det står EFFEKT 0 och tryck på plusknappen till 5, vänta tills det slutat blinka. Du är inne.

Går du sedan till SEKVENS och väljer 65 kommer du till nästa nivå, Där ligger startfaserna. Inget att pilla på om man inte har bra koll på vad man gör.

Tänk på att notera alla ursprungsvärden innan du ändrar något, så du kan gå tillbaka. Har för mig att det finns någon form av reset till fabriksinställningar också, men det är ju inte säkert att din brännare är inställd på det, eftersom det är unika inställningar för varje panna, som regel.