Byggahus.se

DeWalt Dwe 7491,prisvärd?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Jag letar ny såg till snickarverkstan.
    Det som snickras är enklare möbler,högtalare och lite småprojekt till huset.

Efter en tråkig historia med en Bosch Gts10xc så blev jag rekommenderad DeWalt Dwe 7491.
    Sågen verkar intressant med bra anhåll och lite smarta lösningar.
    Men priset känns lite väl saftigt,1600kr mer än Boschen.
    Är den värd pengarna?

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Anhållet är helt suveränt, bara det är värt 1600kr. Däremot är bordet ganska mycket mindre och den saknar mjukstart och överbelastningsskydd. Väger nästan 10kg mindre än Boschen. Har bara provsågat, äger själv en GTS 10XC.

3. F
    Medlem Nivå 3
    Jag har hört mycket gott om anhållet.
    Att den saknar överbelastningsskydd hade jag missat, det känns osäkert!
    Skulle du köpa DeWalten före Boschen om du skulle köpa ny såg idag?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag vet ärligt talat inte. Jag köpte ju Boschen för bara en månad sen så jag har inte hunnit använda den jättemycket. Just nu känns det som att jag hellre hade byggt en egen kapsläde och sen haft ett fast bord. Förutom det och att den läcker damm ner igenom så har jag inget att klaga på. Anhållet är mycket bra även hos Boschen, inte lika bra som det hos DeWalt dock.

Jag undrar hur mycket du skruvade på din Bosch för att se om det fanns justeringsmöjligheter? Sitter ju massa skruvar på släden så den borde gå att skruva loss, sen kanske det sitter glidkuddar som man kan fila ner några tiondelar? Gissar bara...

5. F
    Medlem Nivå 3
    Jag skruvade inget med den iom att jag hade öppet köp.
    Men skulle jag gissa så sitter det glidskor som går i aluminiumskenorna.
    Dom glidskorna är gjorda i plast med en metallstomme för gängorna.
    Om jag skulle slipa ned dom så blir det knappt någon plast kvar.
    Problemet är att det är olika fräst på höger o vänster sida på släden.
    Så man skulle ha behövt fräsa ner högersidan på släden,men då hade den blivit för låg i framkant.
    Nu gissar jag bara iom att jag har öppet köp.......

6. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag blev lite nyfiken på problemet och skruvade ner hela slidemekanismen men hittade inga justeringar. Men som du skriver så sitter det glidskenor i något plastmaterial under sliden som passar i T-tracken och dessa bör ju gå att ta ner lite.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3601L304.001.gif

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 3
    Jag tror att om du mäter under glidsläden på fräsytorna som glidskorna sitter på så är det olika mått höger/vänster!?

8. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Nu kollade jag bara lite snabbt och min slid ligger lika högt över bordet på båda sidorna och så vitt jag kunde bedöma så hade jag minst 1,5mm plast som jag kunde arbeta med. Om man utgår från ditt mått på 0,7mm och leker med tanken att jag tar bort 0,6mm så skulle väl sliden hamna 0,1mm över? (med risk för att jag gör en riktig tankevurpa här);)

9. F
    Medlem Nivå 3
    Det stämmer nog precis som du säger.
    Men iom att min släde var i plan i framkant och vänstersida men inte vid klingan så vågade jag mig inte på några operationer.
    Om jag sänker på höger sida så blir kanske vänster hög och framkanten ligger under osv.
    Det kändes inte okej att börja mecka med en helt ny såg som borde vara plug n play.
    Tycker att Bosch skulle släppa en Gts 2 utan sliden och ev. bundla den med en bra gersåg.

10. F
    Medlem Nivå 3
    Ingen mer som har något mer? Ris eller ros?

11. F
    Medlem Nivå 3
    Efter lite omochmen så har jag känt lite på Dewalten.
    Den känns rejäl och bra, men det känns inte som om den är värd över 9000kr.
    Anhållet är finurligt och skapligt stabilt.
    Tidigare i tråden står det att det inte finns överbelastningsskydd, men så är det inte.
    Det finns överbelastningsskydd på sågen!
    Jämförde lite onthefly med GTS10Xc(xc står tydligen inte för cross country utan för cross cut...).
    Dewalten kändes stabilare och tystare, men även starkare!?
    Så om jag får välja så blir det nog Dewalten, men om jag ska betala själv så blir det ingen....
    Nu är det här efter mina behov som en snickeri/underhållssåg i garaget.
    Skulle jag däremot använda sågarna som dom är tänkt att användas, dvs semistationära så blir det den gula åtta dagar per vecka!