Jag har ett badrum ca 5 kvm och en toalett ca 1,5 kvm med Devi golvvärme (2 system) i källaren.

I dagsläget använder vi endast dessa rum någon gång i veckan. I jakt på lägre elförbrukning har jag därför satt dessa i Borta-läge (15 grader).

Om jag läser av förbrukning på displayen för dessa båda får jag ut att toaletten drar ca 1 kWh/dygn och badrummet ca 4 kWh/dygn. Dvs ungefär 0,75 kWh/dygn/kvm. Alltså i Borta-läge.

Jag tycker att detta låter som en hög förbrukning för golvvärme som inte används.
Kan jag stänga av golvvärmen helt? Hur gör jag det? Finns det några risker med detta?

Hur bör man ställa in golvvärme i rum man knappt använder? Ska man ha lite värme på emellanåt? Säg någon timme morgon/kväll?

Jag söker alltså minimal förbrukning och låg komfort.

Om vi använt rummen dagligen hade jag antagligen haft en annan komfort (högre temperatur, fler timmar per dygn).

Ps. Det märks att vi dragit ner på golvvärme för det är kallt i rummen. Men blir ju snabbt varmt om man duschar exempelvis.

Stäng inte av värmen. Viktigt att det finns viss grundvärme, särskilt i rum med vatteninstallation. Försäkringsbolagen anser att 15° inne är lagom sänkning om man vill spara energi. Då finns marginal om det t.ex. blir långa strömavbrott. 0,75 kWh/dygn/kvm låter inte särskilt högt tycker jag. Beror på hur kallt det är ute, när huset är byggt och var i landet det står kan man uppskatta effektbehovet. Ofta antar man 70 W/m² vid -20° ute. Det blir alltså ca 35 W/m² vid 0° ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.