Efter att jag helt slutat känna av golvvärmen i ett av mina rum har jag undersökt lite i fördelarskåpet.
Då såg jag detta, det ser ju inte alls bra ut (inte att vattnet är brunt, det antar jag är pga rost och läst i andra trådar ofta är att vänta och inte mycket att göra åt). Däremot är det något runt injusteringsventilen (mittersta) till just detta rum som inte ser särskilt bra ut, dessutom gör det att jag inte riktigt kan vrida på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret under detta är ständigt kallt, medan övriga är varma (trots att det nästan är 0 på samtliga flödesindikatorer...)
Resonerade att jag frågar här vad det kan vara och vad jag bör göra innan jag försöker ta bort det för att lossa på ventilen.
Kan du knäppa en bild på slangarna som ansluter i botten på fördelaren samt retur rörer.
eller ja. En bild så man kan se båda fördelningsrören.
Har bara sett något liknande två gånger tidigare.
Båda gångerna va där förlagt alupex i golvet, och en snickare hade ”råkat” skjuta en spik intill/emot slangen. Blev galvaniskt sönderfall i systemet som käka upp fjäderbrickan i siktröret på flödesgivaren. Ser att fjädern buktar lite knas i siktglaset jämnfört med de andra två.
Mässing samlar på sig/avstannar processen som ett offermaterial som ska vara lätt att byta ut mot nytt. Du har rätt mycke slagg som krypt ut genom gägningen och de kan även va detta som hjälpt till att färga vattnet i systemet.
kan ju även sitta felaktiga komponenter i ledningsnätet som orsakat detta, så behöver absolut inte vara en klantig hantverkare som spikar eller skruvat snett.
Kan du knäppa en bild på slangarna som ansluter i botten på fördelaren samt retur rörer.
eller ja. En bild så man kan se båda fördelningsrören.
Har bara sett något liknande två gånger tidigare.
Båda gångerna va där förlagt alupex i golvet, och en snickare hade ”råkat” skjuta en spik intill/emot slangen. Blev galvaniskt sönderfall i systemet som käka upp fjäderbrickan i siktröret på flödesgivaren. Ser att fjädern buktar lite knas i siktglaset jämnfört med de andra två.
Mässing samlar på sig/avstannar processen som ett offermaterial som ska vara lätt att byta ut mot nytt. Du har rätt mycke slagg som krypt ut genom gägningen och de kan även va detta som hjälpt till att färga vattnet i systemet.
kan ju även sitta felaktiga komponenter i ledningsnätet som orsakat detta, så behöver absolut inte vara en klantig hantverkare som spikar eller skruvat snett.
Absolut! Tack för svar, här kommer bild på helheten