Byggahus.se

Detaljplan har ingen maxhöjd (vad kostar det att höja övervåningens maxhöjd)?

1. R
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Kikar på ett äldre hus och skulle vilja veta om ni har någon idé vad skillnaden i pris blir om man exempelvis istället för att ha en övervåning med 2,5 m takhöjd väljer 5 m takhöjd?

I detaljplanen får man inte bygga speciellt stort, däremot är höjden helt fri.

Hur hade ni utnyttjat det?

Tomten är stor och ligger lite på en höjd så det skulle bli kanonbra utsikt!

Jag har tänkt mig nyttja bruttoarean till max och sedan på övervåningen göra ytterligare en våning upp där man inreder som en liten vind som har 190 cm höjd som mest bortsett från 60 cm i bredd där trappen går upp eftersom där kan man ha över 190 cm sålänge det inte är över 190 cm mer än i 60 cm bredd åt ett håll. Vill ha stora fönster minst 3 meter i höjd och i bredd så det täcker större delar av övervåningen som kommer vara mellan 60-80 kvm stor (fönstrena ska endast täcka en av sidorna så uppskattningsvis 15 kvm fönster a 3 meter)

Jag kommer att vara ledig en längre tid så jag har åtminstone 6-12 månader på mig att göra runt-om-kring-jobbet.

Det jag inte kommer göra själv är dels själva taklyftet, bygga den nya trappen, montera dit de stora fönstrena.

I övrigt kan jag lägga golv, måla, spackla, gipsa, isolera

/Rickard

2. P
    Medlem Nivå 2
    Har inte DP begränsningar i byggnadshöjd och/eller våningsantal?

En relaterad fråga är om det finns en ”minimihöjd” för att en ”våning” ska betraktas som våning. Min förståelse är att så inte är fallet.

3. T
    Medlem · Nivå 8
    Se om det finns en begränsning vid tak möter vägg , samt om den är begränsad i max takvinkel.
    Annars är det max kvm som styr.totala bruttoarea , kommer det fram att du har mer så kan du tvingas riva våningsplanen.
    Finns många sådana domar, där dom tvingats riva.