Det vi inte fick veta om Nika och Juhas suterränghus i Sollentuna

4k läst  37 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    I andra avsnittet av tv-programmet Husdrömmar såg vi när Nika och Juha Sarlin byggde annorlunda suterränghus i Sollentuna. Men som byggintresserad tittare var man full av frågetecken vid programmets slut. Vi kontaktade Nika och Juha för att få svar på frågorna.

Du kan läsa artikeln här: Det vi inte fick veta om Nika och Juhas suterränghus i Sollentuna

2. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Jag förstår inte riktigt det här: "...materialet andas vilket gör att de slipper igenimmade speglar och fönster".
    Betyder det att fukten hamnar i väggarna istället för på fönstren?

3. B
    Allvetare · Nivå 14
    "magasineras" är väl kanske ett bättre uttryck. Tadelakten (putsen) torkar väl ut igen.

4. P
    Medlem Nivå 8
    Argumentationen kring FTX är helt felaktig. För det första larmar en modern FTX när filtren behöver bytas så det glömmer man inte. Sedan har man filter i tilluftsventilerna i ett FX(FLVP) system som även de måste bytas och dessa larmar inte. Inte heller ett FLVP system ventilerar vid strömavbrott om man nu ofta har det i sollentuna...

• Laddar…
  5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Går inte att "undersöka och kvalitetssäkra" av en behörig elektriker i efterhand för att undvika lagbrott. Om inte Juha arbetade i samma företag, eller man använt sig av undantagen för att kunna ha bemanningsföretag så är själva installationen, inklusive att dra VP-rör/slang, ändå ett brott. Så korkad/hård är lagen.

6. L
    Medlem Nivå 2
    Förstår inte argumenten runt FTX. Det låter som om en FTX skulle kunna generera damm / smuts på egen hand. Givetvis om du inte sköter filtren så fungerar dom inte, men hur blev det bättre utan filter? Och ja, FTX:n stannar vid strömavbrott. Det gör också bergvärmepumpen, diskmaskinen och tv:n. Plus att det blir mörkt i huset. Det är inte så att FTX:n syresätter huset och man dör om fläkten stannar en timme.

Låter som om någon försöker motivera beslutet för sig själv.

7. J
    Anonym
    Jättefint hus, och kul att få lite mer information! Spännande med nya lösningar. Jag förstår absolut varför man inte vill ha ett ventilationssystem som bygger på att man har extern elförsörjning.

8. P
    Medlem Nivå 8
    Förklara gärna varför det är viktigt att ha ventilation utan elförsörjning, i Sollentuna utanför Stockholm år 2015?
    Hur skall man kunna får vettigt luftutbyte utan att skapa ett undertryck i huset? Hur skall du göra det utan el? (visst genom att elda i en eldstad men det är inte så praktiskt 24/7).

9. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Jag kanske är lite tråkig men jag såg ett par som var väldigt förälskade i sitt husbygge och val av material och metoder. kan tycka det är lite humor att nedan kommentatorer håller en så ilsken och ifrågasättande ton. Man får nästan intrycket de har ekonomisk intresse i att man inte ska bygga som familjen.

Go Nika och Juha! Och jag är glad att den älskade tadelakten blev så fin! :)
    Inte mitt materialval men det är ju ni som ska bo där.

• Laddar…
  10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Öhh, det står ju tydligt i artikeln att de har ett Fx system. Alltså med mekanisk frånluftsfläkt. Om vi antar att den inte drivs av vattenjul i trädgården, så känns ju el som ett stalltips... ;)

• Laddar…
  11. J
    Anonym
    Nu har jag ingen djupare kunskap om vilka ventilationssystem som kräver motorer, utan jag utgick bara från vad som stod i artikeln. Oavsett så tycker jag att man kan respektera och även uppmuntra att människor gör olika val när de bygger sina hus.

12. I
    Medlem Nivå 3
    Håller med om att kommentarerna är otroligt negativa. Verkar vara galet kännsligt hur man bygger hus.

Ang att de drog elen själv har jag två oberoende kompisar som även de fått göra samma sak, efter att företagen sett att de kan. Kan lagen skilja om det är byggherren eller ägaren som gör jobbet. Menar elfirman tar ju ändå ansvaret. Verkar väldigt utbrett fusk/"olagligheter" annars.

13. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Saxat ur artikeln: "Istället har de FX-ventilation, dvs vanliga tilluftsventiler och en frånluftsvärmepump som hämtar luft via frånluftsventilerna och tar tillvara på värmen i luften."

Även om man måste veta att 'F' betyder frånluftsfläkt, att 'X' betyder återvinning och 'T' betyder tilluftsfläkt, så är ordet "pump" i artikeln (som i "frånluftsvärmepump") ledtråden du söker för att kunna lura ut att systemet är elberoende.

Tvärtom så behöver det el till både fläkten för frånluften och värmepumpen för återvinningen.

Värt att notera är också att här har de inte gjort något ovanligt, eller "eget", val, eftersom detta varit en standardlösning i åtminstone femton år. Skall man ha bättre återvinning så är det dock ett FTX-system man skall ha, eftersom en värmeväxlare är mer effektiv än en värmepump (som behövs för att höja temperaturen från frånluften så pass att man kan injicera den i ett vattenburet värmesystem.)

14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Japp, det kan den. Lagen alltså. Nu är det många (snälla) elektriker som fuskar på den här punkten, men juridiskt är det solklart. Är du inte anställd i samma företag (eller det skrivits en massa papper som dock inte egentligen täcker den här situationen) så får du inte utföra några elinstallationer. Man kan tycka vad man vill om den här lagstiftningen, men vad den säger råder det inget tvivel om. (Du får inte ens byta en strömbrytare till en dimmer själv.)

MEN, nu är det ingen som någonsin åtalats enligt den här lagen, problemet är snarare elektrikerns ansvarsförsäkring. Den täcker inte det här fallet. Nu har vi inga fall där detta kommit till sin spets heller, men det är något man skall veta om.

15. B
    Anonym
    Tack som f-n för att ni delar med av er nyvunna kunskap och erfarenhet! Det har varit MYCKET INTRESSANT att följa ert drömprojekt både på TV och här på Byggahus!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: