Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Det svenska elsystemet

1. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Helt rätt Bo, finns fortfarande en del kvar som fortfarande är i drift. Uppbyggnaden är en vanlig FCJJ/ACJJ där man, troligen på grund av järnbristen under krigstiden, helt enkelt skippat det mekaniska skyddet som bestod av två järnband i motspiral samt jute. Skillnaden mellan dessa kablar och dagens med koncentrisk PEN är att blymanteln på lågspänningskablar var parallellkopplad med den isolerade PEN-ledaren, alltså ingen risk för PEN-ledaravbrott!
    Mycket fin artikel för övrigt!

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Blekinge · 8 435 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Är deta tänkt att gälla även för HVDC för krafttransmission?

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 556 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Ser att den här fina serien kommit upp på startsidan igen. Välförtjänt för bra texter, @Bo.Siltberg.

Nåväl, vad jag tänkte på när jag skummade första delen var steget före det. Överföring från norr till söder. Varför det är svårt att föra över el till en landsända som inte har ett stabilt system i sig. Svängmassa, intermittent el, lagringskapacitet kontra daglig konsumtion. Den typen av grejer.

Jag vet inte om de sakerna är lika enkla i att det finns ett stabilt svar över tid eller om det är mer teknik-/utvecklingsberoende än nuvarande delar, men ändå. En del 0 vore intressant att se. :)

• Laddar…
  4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 745 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ledsen, jag får inte pyssla med så höga spänningar för Mamma.

5. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 114 inlägg

MagHam

Husägare
    Attans. Bo håller sig till "hushållsström" ;)
    Då får vi forska själva när det gäller högre spänningar.
    För min del är jag speciellt fascinerad av brytarteknik. Har bara skummat lite på ytan, men förstått att det här med att kunna blåsa en ljusbåge och beakta t ex transientåtervändande spänning vid olika felfall, vågimpedanser och jordningstekniker är en hel vetenskap.

6. T
    Medlem · Blekinge · 8 435 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det kan jag bara instämma. Jag har sysslat med hs-brytare i några år och visst är det fascinerande. SF6-ljusbågar lekte jag redan på universitetet med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.