866 läst · 9 svar
866 läst
9 svar
Det spökar i elsystemet, apparater startar själva.
Hej!
Märkligt från i natt. Var uppe för en nattamacka med bara en liten lampa tänd. När jag ställde ner tallriken på diskbänken tändes all belysning. Den styrs från en väggmonterad fjärrstyrning från NEXA så nått gick väl fel i den.
Släckte och tillbaka i bingen en stund senare kommer det plötsligt ljud från vardagsrummet. Jag går upp och hör att ljudet kommer från TV:n men utan bild. Stänger av TV:n med fjärrkontrollen och återgår till att sova. Nu vänta jag bara på att tavlorna hänger upp och ner rätt vad det är.
Vi har också en Sensibo som styr vår luftvärmepump trådlöst som kanske är inblandad? Solstorm?
Märkligt från i natt. Var uppe för en nattamacka med bara en liten lampa tänd. När jag ställde ner tallriken på diskbänken tändes all belysning. Den styrs från en väggmonterad fjärrstyrning från NEXA så nått gick väl fel i den.
Släckte och tillbaka i bingen en stund senare kommer det plötsligt ljud från vardagsrummet. Jag går upp och hör att ljudet kommer från TV:n men utan bild. Stänger av TV:n med fjärrkontrollen och återgår till att sova. Nu vänta jag bara på att tavlorna hänger upp och ner rätt vad det är.
Vi har också en Sensibo som styr vår luftvärmepump trådlöst som kanske är inblandad? Solstorm?
Du kan nog sova lugnt tills tavlorna hänger upp och ner.Ulltand skrev:Hej!
Möjlig förklaring:
Vibrationen från tallriken som slog i diskbänken fick NEXA strömbrytaren att slå till. Tillbaka till sovrummet trampade du på fjärrkontroller till TV/ljudanläggningen alternativt trampade katten på fjärren.
Låter möjligt generellt men knappast den har gången. Fjärrkontrollen på väggen styr typ 5 Nexaslavar runt om i rummet. Jag tror inte att fjärren är speciellt stötkänslig i sig. Har aldrig hänt tidigare i vilket fall.MBL19 skrev:
Osannolikt att hunden legat på fjärrkontrollen till TV: men inte omöjligt. Sedan var det bara ljud från TV:n och svart i rutan. Inget jag varit med om tidigare men kanske möjligt att få till för en hund med en fjärrkontroll. 90 % säker på att vovven var i sovrummet och 90% säker på att fjärren låg på soffbordet.
Spöken är trevligt att ha i ett hus, elspöken är mindre trevliga.
Du har inte haft något mikrokort strömavbrott, det kan ställa till en del har jag märkt.
Du har inte haft något mikrokort strömavbrott, det kan ställa till en del har jag märkt.
Medlem
· Södermanland
· 551 inlägg
Nej det är nog dags att kasta ut diverse elektroniska prylar.
Jag har själv problem med mina 21 plejdenheter. Nästa helg startar jobbet med att kasta ut dessa och in med klassiska brytare o dimmrar.
Jag har själv problem med mina 21 plejdenheter. Nästa helg startar jobbet med att kasta ut dessa och in med klassiska brytare o dimmrar.