Byggahus.se

Det som inte får hända, hjälp! (lösningen nådd?!?)

1. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Det som då inte får hända har hänt! Vi har, efter många om och men, sålt vårt hus. Helt plötsligt blev det TVÅ intresserade. De ena tog dit en besiktningsman innan vi kommit överens om priset. Jag var med på besiktningen, allt var bra. Påpekade att det varit en skada i ränndalarna då vi flyttade in som tidigare ägarna, innan oss alltså, hade åtgärdat.

Sedan var det några adnra som bjöd över de som gjorde besiktningen, och köpte även besiktningen som skrevs över på dem (alltså skrevs öve på dem som köpte huset).

Tillträde var i tosdags och onsdags (de fick nycklar i tisdags och flyttade in, på onsdagen hade vi träff på banken och pengar utväxlades). I går var det ett rejält regnväder, och NU ringde köparna till mig och berättade att det regnade in på råvinden!  :surprised:   :'(  :surprised:

Jag kastade mig på telefonen och ringde mäklaren, men han var så klart inte inne, skulle ringa upp mig så snart som möjligt.

Vad 17 gör vi nu? Det var ju detta som INTE skulle hända! Vi har ju i ärlighetens namn inte kollat sårskilt noga ute på vinden, har bara använt det som förråd. Men inget av grejerna som stått där har blivit fuktskadade, och som det har regnat i somras borde det ju ha synts tycker jag! Anyticimex varo ch besiktigade huset för cirka ett år sedan för "tryggahus-försäkring" och hade inget att anmärka. Samt att huset besiktigades nu innan köpet.

Vad händer nu? ??? Vad ska VI göra, detta känns ju jättetråkigt!!!   :-/  :'(

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Det som inte får hända, hjälp!

Vad har ni för typ av tak ??

3. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

Det är ett gammalt hus, från 1891. Det är ett sk. "sticketack" med eternitpannor utanpå. Innanför är det vind som är delvis tilläggsisolerad, men främst består isoleringen av gammalt sågspån, vilket besiktningsmannen påstod var himla bra vid en eventuell läcka. Att det skulle VARA en läcka sa han däremot inget om... :(

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Lider med er!
    börja med att se till att vattnet inte sprider sig på vinden, hink duger gott, sedan är det väl pressenning som gäller så ni får lite tid, men ligger bollen hos er eller dom?? om taket ska åtgärdas av er så får ni försöka sparka igång en snickare illa kvickt........

Lycka till

5. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

Det är dels det jag funderar på, vem skall betala? Dels funderar jag på besiktningsmannens roll i det hela, borde inte han ha sett detta "comming" på nåt vis? Eller har en läcka kanske uppstått NU och hur avgär man det i så fall? ???

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Tycker att han bordeupptäckt detta, men att läckan skulle uppstått NU är kanske föga troligt efter X antal år, men OK under har väl kanske skett förr!
    I nuläget är det väl dock lämpligast att försöka minimera skadan tills på måndag.........
    Ett besök är kanske på sin plats

7. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

Ja vi, eller min man rättare sagt, ska åka dit i morrn och kolla lite. Problemet är att maken inte kan klättra på tak, men han kanske kan få en kompis med sig. Jag har även fått tag på besiktningsmannen, som inte alls tycker att HAN har något ansvar i det hela. Men han skulle åka dit på måndag. Mäklaren åker dit i kväll. Själv håller jag på och stressar ihjäl mig på allt detta, så jag sitter hemma hos en kompis just nu och tar några glas vin... ::)

8. Immobil
    Medlem · Nivå 16

8) Det gör du rätt i! :) ;)

9. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Vilken skräll.........
    Money for nothing........
    I övrigt tycker jag som immobil.........ta ett par och försök släppa det (lätt för mig att säga)

10. R
    Medlem Nivå 7

Dom nya ägarna vill så klart ha ett nytt tak så dom har endera hackat sönder taket eller stått med vattenslang där uppe.

11. pappskallen
    Medlem Nivå 10

det är då till att vara insatt i ämnet :-/

12. G
    Medlem Nivå 2

Eftersom de nya ägarna har tillträtt så bör ju den första åtgärden vara att de tar kontakt med sitt försäkringsbolag som beslutar om temporära åtgärder för att begränsa skadan. Vem som skall betala får ju bli en senare fråga.
    På ett så gammalt hus får man nog räkna med att en del problem kan uppstå och vad gäller taket så kan ju någon eternitplatta ha skadats/flyttats ur sitt läge om någon har varit uppe och klättrat i samband med besiktningen.

13. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

De nya ägarna är inte från Sverige utan från Holland, det gör ju det hela lite jobbigare för dem. Under besiktningen var besiktningsmannen nu när du säger det alrig uppe och tittade OVANPÅ taket, det har jag inte tänkt på förrns nu. Men han kommer ut på måndag, så får vi se vad han tycker vi ska göra, och vilket ansvar han tycker sig ha. Försäkringsbolaget lär väl knappast vilja betala, men de kanske kan ha åsikter om ansvar i alla fall. Nu regnar det ju inte längre i alla fall! Alltid något...

Vattenslang behövdes inte, det regnade! Och hackat tror jag kanppast de gjort, men jag antar at det var avsett som ett skämt...

Tack i alla fall för ert engagemang! Idag känns det lite bättre, det ordnar sig säkert! Bara hoppas att det inte blir alltför dyrt! Man behöver ju knappast ägga om HELA taket för att det läcker på ETT ställe!

14. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18

Eftersom skadan upptäcktes EFTER det att köpebrev utfärdats och tillträde skett, så är det INTE ER SAK att agera.

Oavsett om skadan funnits tidigare eller om den råkat uppkomma just nu är det faktiskt köparens ansvar att åtgärda skadan och utreda orsaken. Köparen kan därefter, skriftligt, välja att kräva er på ersättning. Detta förutsätter förstås att det är ett dolt fel och inte något som kunde ha upptäckts vid den besiktning som alla köpare är tvungna att göra. För att er dolda fel-försäkring skall träda in krävs just skriftligt krav från köparna. Därefter gör försäkringsbolaget en utredning.

Skulle faktiskt råda er att INTE åka dit och åtgärda något. Det kan möjligtvis, i efterhand, ses som "bevis" på att ni på förhand var medvetna om skadan och nu försöker minimera den så mycket som möjligt.

Däremot kan ni ju vara trevliga och tillmötesgående mot köparna och ge tips på hantverkare och förklara hur det skall gå till vid sådana här situationer, både praktiskt och juridiskt.

Vi råkade ut för samma sak (om än i mindre skala) när vi sålde vårt hus. Två dagar efter tillträdet ringde köparen o berättade att det läckte under diskhon från diskmaskinskopplingen. Köparen åtgärdade, det visade sig att olyckligtvis hade kopplingen gått sönder just då och ingen störrre skada var skedd.  Men hade det varit det, så hade han fått ställa krav skriftligt o vi hade tagit kontakt med försäkringsbolaget.

15. R
    Medlem Nivå 7

Nej det var inget skämt. Det är ju så. Dom har sabbat så dom kan kräva er på pengar. Så är det ju alltid vid husköp. Konstiga DOLDA fel som man aldrig varit med om tidigare uppstår bara några dagar efter tillträdet. För en kompis så blev vattnet helt plötsligt otjänligt i brunnen en vecka efter dom sålt huset osv. Massa saker man inte tror ett skit på.