Vi har en samfällighet som sköter vägarna och även vändplatsen utanför vårt hus. Vändplatsen är grusad och så är även vår tomt. Det går inte att visuellt se var tomtgränsen går. Vi har dock fått tomtgränserna utritade av kommunen.

När det regnar så rinner det vatten ifrån vändplatsen mot vår tomt då marken lutar ofördelaktigt. I och med att det är grus på vändplatsen så är det inte så stora mängder vatten som når vår tomt ifrån just vändplatsen.

Nu är det dock tal om att vändplatsen ska asfalteras efter semestern. Jag är nu rädd att om inte fallet på asfalteringen kontrolleras så kommer en större mängd vatten rinna in på vår tomt vid nederbörd.

Vid övriga vändplatser i området som asfalterats har fallet lagts mot ett dike. Vid vår vändplats finns dock inget dike.

Vad har jag för rättigheter? Ska inte samfälligheten ta hand om dagvattnet och inte "leda" in det på min tomt?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Jo, dom får ta hand om sitt dagvatten själv / koppla på något i närheten. Hur gör du på din tomt ?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jo
menvisst

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Prata med vägmästaren om problemet.

• Gilla
Wideström
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jo, dom får ta hand om sitt dagvatten själv / koppla på något i närheten. Hur gör du på din tomt ?
Jag har dagvattenkasetter på min tomt dit dagvattnet leds.

F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Prata med vägmästaren om problemet.
Låter som en bra lösning då i princip alla Sveriges samfälligheter håller sig med vägmästare.

Jo jag förstår att jag ska prata med han som är vägansvarig på samfälligheten.

Men jag undrar om jag kan kräva att de ska ta hand om dagvattnet ifrån vändplatsen eller inte? Kan eller får de säga nej?

Finns det nåt lämpligt håll att luta vändplatsen när den asfalteras?

Jag tror det är en ganska tung uppförsbacke att tvinga någon att lösa ditt problem.

Skulle ett dike hjälpa?

/ATW

F
M Martin Lj skrev:
Jo jag förstår att jag ska prata med han som är vägansvarig på samfälligheten.

Men jag undrar om jag kan kräva att de ska ta hand om dagvattnet ifrån vändplatsen eller inte? Kan eller får de säga nej?
Det är samfällighetens skyldighet att inte skicka in ytvatten på din fastighet. Det kan vara så att det blir jävligt svårt att lyckad till 100% med det och har du det med dig så blir allt säkert bättre ur ett kommunikationsperspektiv. Men absolut, du kan ställa tydliga krav på samfälligheten och dom skall tveklöst ta dig på allvar.

Skriv till dom så det finns dokumentation och gör det innan det asfalteras så du inte kommer springande samtidigt som asfaltsgubbarna rullar in. Och ett tips, lägg inte upp det som att du tror att det blir ett framtida problem i samband med asfaltering, beskriv det som ett befintligt problem som du vill se ett lösningsförslag på. Ett problem som du starkt misstänker blir betydligt mer påtagligt med asfaltering.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är komplicerad juridik.

I grund och botten får du skilja på gemensamhetsanläggningen (GAn) för väg och fastigheten som GA:n för väg ligger på. De kan ha samma ägare men ofta är det olika.

Samfällighetsföreningen är ansvarig för driften av GA:n för väg som en del av det måste de hantera det dagvatten som uppstår på körbanan och på vägens slänter. Troligen borde be se till att det ordnas med ett dike vid vändplatsen. Ofta är det lättare sagt än gjort om det hela ligger lågt eller berget ligger ytligt.

Om vatten rinner från vändplatsen/vägen in på din uppfart så är troligen istället ansvaret ditt eget. Vanligen så ingår inte utfarter som en del av GA:n utan ägs av respektive fastighetsägare. Har man då anlagt en infart på ett olämpligt sätt så att vatten från vägen rinner in på ens tomt så hamnar vanligen ansvaret hos en själv.

Samfällighetsföreningen kan förvalta marken utanför din tomt om den är en fastighet i form av en marksamfällighet. I så fall är det samfälld mark. Eller så är det privat mark. Om det finns en annan fastighetsägare, d v s det rör sig inte om en marksamfällighet som förvaltas av samfällighetsföreningen så ligger ansvaret hos denne att ta hand om vattnet som uppstår där. D v s det kan finnas en markremsa som inte är en del av GA:n för väg och som ligger mellan väganläggningen och din tomt. Då är det den fastighetsägaren som är ansvarig för sitt dagvatten som tar sig in på din tomt.

F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är komplicerad juridik.

I grund och botten får du skilja på gemensamhetsanläggningen (GAn) för väg och fastigheten som GA:n för väg ligger på. De kan ha samma ägare men ofta är det olika.

Samfällighetsföreningen är ansvarig för driften av GA:n för väg som en del av det måste de hantera det dagvatten som uppstår på körbanan och på vägens slänter. Troligen borde be se till att det ordnas med ett dike vid vändplatsen. Ofta är det lättare sagt än gjort om det hela ligger lågt eller berget ligger ytligt.

Om vatten rinner från vändplatsen/vägen in på din uppfart så är troligen istället ansvaret ditt eget. Vanligen så ingår inte utfarter som en del av GA:n utan ägs av respektive fastighetsägare. Har man då anlagt en infart på ett olämpligt sätt så att vatten från vägen rinner in på ens tomt så hamnar vanligen ansvaret hos en själv.

Samfällighetsföreningen kan förvalta marken utanför din tomt om den är en fastighet i form av en marksamfällighet. I så fall är det samfälld mark. Eller så är det privat mark. Om det finns en annan fastighetsägare, d v s det rör sig inte om en marksamfällighet som förvaltas av samfällighetsföreningen så ligger ansvaret hos denne att ta hand om vattnet som uppstår där. D v s det kan finnas en markremsa som inte är en del av GA:n för väg och som ligger mellan väganläggningen och din tomt. Då är det den fastighetsägaren som är ansvarig för sitt dagvatten som tar sig in på din tomt.
Jag tycker du krånglar till det lite. Samfälligheten hårdgör en yta, det borde räcka länge. Vi har asfalterat om vägar som då fått vattnet att leta sig till andra vägrenen och in i medlemmars trädgårdar.

en sak som skulle kunna ställa till det är om det har varit dike utmed tomt som fastighetsägare lagt igen vid nybygge eller nåt sånt.

Claes Sörmland
F fsn skrev:
Jag tycker du krånglar till det lite. Samfälligheten hårdgör en yta, det borde räcka länge. Vi har asfalterat om vägar som då fått vattnet att leta sig till andra vägrenen och in i medlemmars trädgårdar.

en sak som skulle kunna ställa till det är om det har varit dike utmed tomt som fastighetsägare lagt igen vid nybygge eller nåt sånt.
Juridiken kan vara komplicerad eller enkel. Det beror på hur omständigheterna ser ut med GA och eventuell marksamfällighet. Sen kan man ju strunta i juridiken och hitta på egna regler för vad man tycker är rätt och riktigt, det är rätt vanligt och kan lösa många praktiska problem med dagvatten.

F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Juridiken kan vara komplicerad eller enkel. Det beror på hur omständigheterna ser ut med GA och eventuell marksamfällighet. Sen kan man ju strunta i juridiken och hitta på egna regler för vad man tycker är rätt och riktigt, det är rätt vanligt och kan lösa många praktiska problem med dagvatten.
Jag har haft dessa diskussioner med REVs jurister 3-4 ggr och med Lantmäteriet några gånger med. Nu är det så att i vårt fall så är remsan mellan vägen och fastigheterna samfällighetens med vilket är bra för alla skulle jag säga.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Jag har haft dessa diskussioner med REVs jurister 3-4 ggr och med Lantmäteriet några gånger med. Nu är det så att i vårt fall så är remsan mellan vägen och fastigheterna samfällighetens med vilket är bra för alla skulle jag säga.
Ja det underlättar helt klart när det är upplagt så. Det snyggaste är ju en marksamfällighet för fastigheten och en GA för väg med samma delägare och som helt ligger på marksamfälligheten. Guldstjärna till den lantmätare som lyckas få till det så.

(Hos oss är det istället förbannat komplicerat. Lägg till att delar av området dessutom har kommunalt verksamhetsområde för dagvatten. I andra delar är dagvattensystemet helt privat eller ägs av staten...)

Samfälligheten och/eller fastighetsägaren för gatufastigheten har ansvar för att dagvattnet ej leds till intilliggande fastighet vilket innebär att ni kan kräva att tex fs ombesörjer att omhänderta dagvattnet.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.