Byggahus.se

Det kommer vatten direkt ur källargolvet...

1. G
    Medlem Nivå 5
    Mina egna amatörmässiga funderingar om vad jag har för val:

1. Dränera om huset. Dyrt och komplicerat inkl. borttagning av trädäck. Med viss risk att det inte löser problemet om det är grundvatten som trycker på underifrån. Men troligen den mest riktiga lösningen?

2. Installera pumpgrop i källaren och pumpa bort vattnet under sulan vid behov

3. Inte göra någonting och leva med att golvet blir fuktigt någon gång per år

En sak som slagit mej är hur tunn sulan verkar vara. Det är bara någon cm betong, gick otroligt fort att bila upp. Under sulan är det sand, oklart hur djupt. Huset är byggt 1936 i tegel. (Vet inte om denna info har något värde).

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Låter ju som att huset bara är byggt med sula under väggarna, och att man sen lagt lite tunn betong för att få ett hårt golv. En cm låter iofs väldigt tunt ändå...

3. G
    Medlem Nivå 5
    Får hem och mäta, det är mer än 1 cm men definitivt mindre än 5 cm. Det tog någon minut med en vanlig borrhammare att få bort betongen

4. P
    Medlem · Nivå 7
    Om dräneringsvattnet leds till kommunalt borde det finnas en sandfång. Leta efter en brunn i anslutning till huset och kolla flödet på dräneringen. Ingen dokumentation på dränering?

5. G
    Medlem Nivå 5
    Det är stuprören som är anslutna till kommunalt avlopp. Jag tror inte huset har dränerats sen det byggdes 1936

6. P
    Medlem · Nivå 7
    Okej. Du menar att det troligtvis inte finns några dräneringsrör vid sulan?

7. G
    Medlem Nivå 5
    Det betvivlar jag starkt. Men å andra sidan kommer allt fukt ur golvet, väggarna är snustorra

8. G
    Medlem Nivå 5
    Detta är väl som att svära i kyrkan, men hade det inte funkat att ”göra båten tät” från insidan. mitt betonggolv har ju uppenbarligen ingen byggnadsteknisk funktion. Ett jättetunt lager betong som gör att man slipper gå på sanden.
    Ett lager vattentätt flytspackel ovanpå allt?

Eftersom ingen gör så är det antagligen en dålig idé, men av vilken anledning?

9. C
    Medlem · Nivå 16
    I Storbritannien är det tydligen vanligt med tätskikt på insidan mot markfukt. Bra eller dåligt låter jag vara osagt, även om jag lutar åt det senare :D

• Laddar…
  10. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    I England lägger man avlopp på utsidan av husen också för att det då är mycket lättare att se var det frusit. ;)

• Laddar…
  11. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Tätas golvet så är det en överhängande risk att fukten letar sig upp i väggarna. Nu andas den nakna tunna betongen ut tillräckligt av markfukten så att källarens värme och ventilation räcker för att föra bort den, (fukttransporten/systemet är i balans), och då blir inte markens fukttryck på väggarna/grundsulorna så stort.

Jag hade valt att behålla allt så som det är. Det tycks ha fungerat tillräckligt bra i 84 år.

Förhoppningsvis går det att pumpa bort vattnet ur gropen och göra klart arbetet, sedan återställa på samma sätt som det var innan, (och som det förmodligen är överallt annars i källaren).

Med en pumpgrop så kanske man riskerar att behöva försöka länspumpa hela stadsdelen/vattenådern...

• Laddar…
  12. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Sommaren 2007, var ju som alla minns en riktigt regnsommar, då kom det upp vatten ur golven på huset jag hade då beläget utanför Malmö. Det har inte hänt före det och inte efter (jag bor inte i huset längre men jag hälsar på ofta). Om jag var du skulle jag avvakta. Det kan finnas massor av anledningar men nu som då är marken helt mättad av fukt och det kan vara så enkelt att det stiger upp fukt i ditt golv pga detta. Vänta en säsong och se hur det utvecklar sig innan du lägger klinker på golvet.

• Laddar…
  13. G
    Medlem Nivå 5
    Tack för era tankar!

Nu har det inte regnat på några dagar och vattennivån har sjunkit i gropen. Betonggolvet är fortfarande fuktigt på sina ställen, och jag har ställt ner en avfuktare och värmefläkt så skall det nog bli torrt igen.

Det har antagligen varit så här i min källare under lång tid, jag har bara inte uppmärksammat det. Dessutom låg det ett tjockt lager färg på golvet tidigare som antagligen döljde att fukten steg i betonggolvet. Nu har jag slipat bort all färg så betongen ligger naken.

Tänker att jag avvaktar med att lägga klinker och satsar på att göra i ordning väggarna så länge. Om denna typen av fuktpåslag bara dyker upp en gång per år så funkar det kanske att lägga klinker ändå och satsa på bra ventilation?

14. G
    Medlem Nivå 5
    Extrema regnmängder på kort tid är ett annat problem för min källare, men då kommer vattnet upp via av avloppet. Det var någon cm 2007 och sen en halvmeter under skyfallet 2014. Det är de enda två gångerna det hänt på 15 år. Det hade jag tänkt att lösa genom att bara ha golvbrunn i tvättstugan och väl tilltagna trösklar till det rummet (dock inte 50 cm..)

• Laddar…
  15. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Har det varit färg på golvet så lär nog inte klinkers bli värre. Klinkers fungerar, och ju mindre klinker och bredare fogar desto mindre begränsas fukttransporten genom golvet.

• Laddar…