Husdrömmar som sänds på måndagar i SVT1 är ett program fokuserar på hur relationen påverkas av att man bygger hus, inte så mycket på själva huset. Här reder vi ut hur Villa Ekenohov är byggt, Emma Rickardsdotter Tollig och Lukas Tolligs hus som var med i det tredje avsnittet i programserien.

Du kan läsa artikeln här: Det Husdrömmar missade om Villa Ekenhov

E
Skrivet av: Kalle

En fantastiskt rolig artikel. Kan ni inte göra liknande med de andra deltagarna i programmet? Framförallt skulle det vara kul med fler kalkyler, vad var dyrast och vad var inte så dyrt? Varför valdes just Porotherm som byggmaterial?

Tycker att det var kul att de sparade det gamla huset det är otroligt charmigt, ännu bättre blir det i kontrasten till det übermoderna!

E
Skrivet av: Eva

Jag och min man tycker mycket om programmen "Husdrömmar". Den enda invändningen är de där dramatiserande kommentarerna programledaren Pernilla får rollen att utdela: "Men hur skall det gå? Kommer det verkligen bli en dröm för alla i familjen?" o.s.v. Det blir litet fånligt. Vi tackar och bockar för den utmärkta artikeln ovan.

E
Skrivet av: Kjell Nilsson

Vägg med u-värde 0,22 + 30% Fönster med 1.1 i u-värde okänd golv och tak isolering. Känns bra betalt att komma ner på 39kWh/kvadratmeter!
Är det effekten av att elda som är lösningen för att klara energibalanskraven?
Att räkna fönster i söder som positivt för uppvärmningen är inte medräknat och skall inte räknas in. Fönster är och förblir energitjuvar.
Och Porothermstenen som använts är förmodligen den som är 49 tjock och står som den skall dvs inte på tvären. Den har lambda 0,12 (T12) som i sig ger ett u-värde på ca 0,25. Hur gick det med tätheten?

http://www.wienerberger.se/tegelblock/porotherm-tegelblock/porotherm-mon...

E
Skrivet av: ion

Utmärkt artikel, absolut aktuell.
Men jag tycker man får ta i beaktan att det handlar om en en dröm om hur man vill leva sitt liv. Det är väl kanske inte optimalt vad gäller ekohus men väljer man att bygga så istället för att flyga till thailand två gånger om året tror jag att man är ganska miljövänlig trots allt. En öppen brasa är underskattad enligt min erfarenhet, den värmer mycket mer än om man stänger in den i en braskamin om man vill elda för mysfaktorn skull, ekonomiskt sett så faller det resonomanget så klart.
Jag såg programmet, gillade verkligen "tillbyggnaden".
I ett tidigare program byggdes ett supertätt hus, vad jag tycker ett fängelse, där vill man inte bo. Och hur är det nu med ventillationsnormerna, hur bra blir det att stänga ute solljuset.

E
Skrivet av: Nicke

Jag gillar denna typ av program och framförallt tittar jag ibland på den brittiska motsvarigheten grand designs. Tyvärr har Husdrömmar lagt aldeles för mycket fokus på att beskriva ägarnas relation och känsloliv istället för själva husbygget.

E
Skrivet av: Jonas

Där satte du huvudet på spiken Nicke ;-) programmet hade varit betydligt bättre om fokus hade legat på huset och inte relationen.

Sen får jag en kännsla av att denna artikel är marknadsföring av byggnaden och ägarinnans arkiteksjobb. Gerts kretik var befogad och i min mening är det fortfarande relevant.

Det var humor hur programmet vinkladea krin hennes kompetens krin arkitektur och den ställning aom det blev mellan henne och Giert.

Man ska visa respekt för de äldre och dess kompetens.

E
Skrivet av: Sten

Som några nämnt redan så är Grand designs betydligt bättre om man är intresserad av arkitektur. Gillar man relations reality-tv så antar jag att husdrömmar är ok. Jag personligen får känslan "vad var det de byggde?" efter varje avsnitt. Knappt man har en inre bild av vad det blev av det hela.

E
Skrivet av: ion

Jag kan hålla med om att relationsbiten kunde man varit utan, men nu är det ju det programmet handlar om. Man kan ju som tittare välja bort den biten. Svårare är det att som tittare göra något åt själva byggandet. Hade det handlat om standardlösningar, energisnålt och kostnadseffektivt, då hade jag inte tittat. Det är just det att det finns de som har fantasi, idéer, vågar och kan ta ut svängarna, även om det stöter på patrull i vissa led, som gör det sevärt.

E
Skrivet av: Sten

Det är just det man inte får tillräckligt av, enligt mig. Jag vill också se det där unika, men i detalj, hur de tänker, hur det utvecklades, hur det blev till slut, jag vill ha mer feedback från programledarna. Där är Grand designs vida överlägset.

E
Skrivet av: Robert Kooijman

Sista säsongen av Grand Designs Australia kan jag också rekommendera. Flera spännande hus. Lite mer i detalj. Och man är inte rädd för gröna tak, sexy kurvor eller vackra, udda vinklar heller ;)

E
Skrivet av: Eva

Nu har jag sett även det senaste programmet om kaptenshuset i Höganäs. Det blev inget feel good program, p.g.a den allvarliga vändning allt fick för familjen. Det viktigaste sades av mannen i familjen på slutet: ungefär "barn bryr sig inte om ifall solen kommer in från rätt håll o.s.v.". D.v.s Skapa är kul, bygga är kul, men det får inte bli för mycket på bekostnad av liv och familj. Någonstans finns en otrolig tillfredsställelse i att göra småfix och pyssla utifrån befintlig bostad. Förnöjsamhet. F.ö har jag nu sett några program där fruarna härjar vilt och mannen fogar sig, det var väl något undantag där med den unge arkitekten och energihuset utanför Lund.

E
Skrivet av: Jörgen

Först ett tack till byggahus.se som tar upp många viktiga saker. Som kommentar till TV-serien och arkitekter i allmänhet tycker jag det används väldigt mycket svart kulör. Trots enorma fönsterpartier är huset mörkt inne. Räta linjer är på modet. Trots datorernas avancerade ritprogram. På den praktiska sidan saknar man idéer om så enkla saker som förvaring av städutrustning, kläder osv. Hur ska huset skötas?! Jag imponeras av att unga familjer kan lägga upp fem eller fler miljoner utan att blinka, utan att till synes ha någon form av (bygg)teknisk kunskap. Begreppet arkitekt innefattar uppenbarligen inte teknisk kunskap. Och varför i hela fridens namn har inte staten i form av högskolor provanläggningar där just nämnda tegelmaterial, nollenergihus, glasull osv testas storskaligt och jämförs? Måste vara viktigare än annan, onämnbar modern kvasivetenskap. Husbygge torde vara den största investeringen i de flesta individers liv.

Nu tycker jag att det gjordes klart redan i första säsongen att programmet Husdrömmar handlar till åtminstone 50 % om inte mer, om just relationer i relation (hah) till husbyggande och renovering. Det är inte ett program om husbyggande. Jag skulle gärna titta på ett sådant program OCKSÅ (och ska spana in Grand Designs då) men för den delen vill jag ha kvar Husdrömmar som det är.

Jag tycker dock det hade varit kul med några inslag med lite lägre budget dock. Det blir lite tjatigt ibland när alla slänger sig med 2 miljoner för en renovering där, 5 miljoner för ett nybygge där. Kul kanske att se någon renovera sitt hus för 300 000 ibland också.

Håller med, det är enkelt att få det bra om pengar inte är en trång sektor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.