Byggahus.se

Det Husdrömmar missade om Igelströms plusenergihus del 2

961 läst  10 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Sputnic

Jag tycker Johannes verkar vara mycket kunnig och väl insatt i hela huset. Ofta har arkitekter inte alls tankar kring helheten utan de flesta inriktar sig på det arkitektoniska. Jag funderar dock kring de räfflade ventilationsslangarna. Riskerar inte dessa att samla mer skräp med tiden än konventionella spirorör. Kanske kräver det täta filterbyten i frånluftdonen. En annan riskkonstriktion som jag ser det är att förlita sig på ett stuprör.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Vassrugge

Undrar vad som var gömt, eller rättare sagt inlindat, i en påse från Clas Ohlsson i detta High-Tech ventilationssystem.

Alla har vi våra lik i garderoben :)

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: ion

Johannes, ser du ditt bygge som ett experimenthus mer än som ett drömhus?
    Visst kan det vara samma sak för en tekniknörd, men frågar ändå.
    Ställer mig också lite frågande till ditt val att ha små fönster. Lite större borde väl gett en marginell skillnad energimässigt.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Johannes Igelström

Sputnic: Ventilationsslangarna är endast räfflade på utsidan. Invändigt är de släta vilket förhoppningsvis motverkar ansammlande skit.
    Vassrugge: Har nu undersökt och grävt djupare i mysteriet med plast påsen och kan avslöja att den var alldeles tom. ;)
    ion: Jag har förverkligat min dröm att bygga ett hus så optimalt som möjligt efter de givna förutsättningarna som fanns gällande tomtens möjligheter och mina ekonomiska ramar. För egen del är den stora behållningen att utveckla och förverkliga ett sådant projekt. I den processen så försöker jag hitta optimala lösningar på både arkitektur, energi, byggnadsteknik och ekonomi. I ett eget projekt som detta har jag möjligheten att prova de lösningar jag i teorin tror är den bästa lösningen om de även funkar i praktiken som jag kan ta med mig in i nya projekt i både egen regi och som konsult. Helt ärligt kan jag säga att det är roligaste är att bygga och utveckla drömhuset. Efter inflyttning är det spännande att se om huset fungerar i teknik och rumssamband som jag tänkt mig.
    Storleken på fönster som debatterades rätt flitigt i programmet är jag själv nöjd med. Det handlade framförallt om fönsterstorlekarna i de tre mindre sovrummen som Gert hade synpunkter på kunde vara större. Jag har här valt ett mindre kvadratiskt fönster och ett stående avlångt fönster för att begränsa insynen men samtidigt ge ett gott ljus över golvet men mindre ljus över sängens placering. Utanför går en allmän cykel- och gångväg 3 meter från fasaden vilket gör insynen till ett dilemma. I övriga delar av huset upplever jag det som väldigt ljust där framförallt vardagsrummet och köket badar i ljus.

• Svara
  6. E
    Anonym

Jaha, det var ju en del klargörande fakta som förklarar byggets karaktär. Synd att tv-programmet i första hand handlade om relationer, annars hade kanske sådant framkommit. Ser inget fel i att förena nytta med nöje, hoppas ni får mycken strivsam och spännande tid i ert hus.

• Svara
  7. E
    Anonym

trivsam ska det så klart vara.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Falköga

"De styrs med likström på 24 volt."
    Mäter man inte ström i Ampere och spänning i Volt?

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Daniel

Ursäkta att jag lägger mig men kan inte hålla mig. "likström på 24 volt" är ett vedertaget uttryck som folk i branschen förstår och själva använder. Det betyder att strömmen mycket riktigt mäts i ampere och att det är tal om likspänning på 24 volt.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik V

Johannes du ska ha en eloge att du genomförde en dröm som du själv hade!. Har själv en dröm med ett energisnålt hus ute på värmdö i sthlm fast mitt orangeri kommer nog förstöra målet. Jag gillar verkligen det genomtänkta systemet med värme, el, avlopp, briljant gjort och vågat Johannes. Kan man boka in dig som konsult? =) Mvh Fredrik V

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: Robert Kooijman

"Helt ärligt kan jag säga att det är roligaste är att bygga och utveckla drömhuset."

Grattis och en skål på detta !

• Svara
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka