Det Husdrömmar missade om Igelströms plusenergihus del 1

1k läst  11 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Johannes Igelstöm

Ett litet fel har smugit sig in i texten gällande ytterväggens konstruktion. Sandwichelementet består av 1mm plåt, 450mm cellplast och 12mm OSB skiva. På detta skruvas det gipsskivor invändigt medan utsidan kläs stålläkt varpå lärkpanel eller putsskivor skruvas. Husets sydöstfasad kläs med stenfyllda gabionmurar.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: falkn

Vad är det för plåt och varför har du använt just det? Som jag förstod det sitter plåten bakom de stenfyllda gallerburarna. Kommer inte denna plåt att rosta sönder på bara några år? då man får förutsätta att den kommer bli utsatt för både väta och ha god tillgång på syre?

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Ante

Hej, jag har en fråga till Johannes. Är plåten och osb skivan limmade på cellplasten? Vilka fabrikanter kan leverera denna typ av sandwichelement?

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Hugo

Hur renas vattnet som man har i toaletten sen eller ska det stå skitigt vatten i toastolarna?

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Johannes Igelström

falkn: Det är en galvad plåt från Lindab tror jag som är använd ovan mark. Används på industrihallar och i andra sammanhang också så det borde inte rosta i första taget.
    Ante: Plåten är limmad på utsidan av cellplasten och OSB på insidan. Jag har köpt mina paneler från Novasip.
    Hugo: Dagvattnet passerar igenom ett tvåstegsfilter där det första filtrerar bort löv och mindre grenar medan det andra filtret har en masstorlek på 0,65x0,65 millimeter. Själva tanken är uppbyggd med slamavskiljare.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: David

Sjukt intressant!! Vi verkar sträva åt samma håll. Vad har du för basvärmare till VV och GV på vintern?

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Roffe

KOllar programmet på SVT nu och det är jhu pinsamt dåligt. As coolt hus och jätte intressant bygge. Endå väljer programledaren att HELA TIDEN att fokusera på "hur jobbigt" det är för hans tjej att flytta 10 minuter till lund.... Sluta försök skapa drama och snacka mer om värmepumpen för faen.
    Och hon frågar aldrig hur det känns för JOhannes, bara emo-tajt med bruden non stop.
    OIch så har de Gert med ochså! Sätt kameran på han och låt han snacka i 30 minuter istället.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Dunde

Finns en superstor nackdel med detta huset som borde vara en dealbeaker för alla. Det är galet brandfarligt. I en händelse av brand gäller det att riktigt snabbt komma ur huset då det är en ren brandbomb. Försäkringsbolagen har börjat uppmärksamma detta.

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Jaha

Dessa sandwich-element är uppbyggda enligt samma princip som för industrihallar, varuhus etc. Plåt och cellplast.
    Att det sedan ska kompletteras med OSB låter farligt.
    Cellplast och organiskt material i en skön förening. Har vi inte redan sett det någonstans? Enstegsmetoden gör sig ständigt påmind.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Anders Yuran

Denna cellplast brinner inte. SIPS är oerhört vanligt i Tyskland.

12. G
    Anonym
    Rätt roligt å höra å läsa detta,,, byggde ett hus över mitt gamla,,,innan ja rev mitt gamla,,,gick från (25 000 kW/å till mindre än 5000/ / år,,från 85/ 2 M
    Till 324 /2m ,,,,,,har lagt in tempjivare i varje skickt ,,,,,rätt roligtå se att dom fortfarande kör på de gamla...snacka om termos flaska ,,,har ju bara normal hushålls el i da,,,,men nu ska den åckså bort,,,en egen magnetmoter/ i dag levererar 49volt/22amp rätt in i en 24 volts elpatron,,,
    Har i dag en 3 kW /220 patron,,,,i samma panna,, e ju bara å släcka ner...............stod färdigt 1998////// ingen dyr eeeeeeel/. Värmer även en pool på ca 126 m3. Gratis på sommaren....OBS ,,all överskott på vintern från solen går ut i poolen året runt,,,har ställt tankarna Max 90 grader,,så rätt mycket säkerhet inbyggt i systemet som tar mindr än 10m2
    Härligt å få dagens räkningar,,,,
    De vi e ue efter e å fixa vår egen uppvärmning..då börjar elnissarna dra öronen till sig,,,,du som inte har behörigheten att fixa saker,,,,,kolla Sånt som inte fodrar någon kompetens....finns ju myligheterna ,,eller..
    Bara tänk på vad myndigheter inte tänkt på....wooow ojojoj...gratis

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: