OK, då har jag prövat flytspackla mitt stora golv. Började med en liten del först, ca 3 m2. Räknade med att det skulle gå åt 10 säckar. Mätte upp med nivåmarkörer.
Det blev inte bra alls.
Började längst bort men efter 3:e hinken började det stelna rätt kvickt! Ett lite problem med läcka men det löstes snabbt.
Planen var att bygga på höjd i ena änden (ca 45 mm) och sedan fortsätta vidare allt eftersom. Men det gick inte. Tog bara 20 minuter innan det hade torkat så att färgen ändrades, kanske för att solen stekte på och det var varmt? Sen tog spacklet slut, så det blev nog en grop i mitten ändå.
Går det bättre att jobba på djupet, så man fyller upp till det är ca 5-10 mm kvar, låter det torka lite och sen gör resten? Större chans att det lyckas?
Jag får nog bila bort de värsta kullarna och jämna till med något handspackel

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte bra alls.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Började längst bort men efter 3:e hinken började det stelna rätt kvickt! Ett lite problem med läcka men det löstes snabbt.
Planen var att bygga på höjd i ena änden (ca 45 mm) och sedan fortsätta vidare allt eftersom. Men det gick inte. Tog bara 20 minuter innan det hade torkat så att färgen ändrades, kanske för att solen stekte på och det var varmt? Sen tog spacklet slut, så det blev nog en grop i mitten ändå.
Går det bättre att jobba på djupet, så man fyller upp till det är ca 5-10 mm kvar, låter det torka lite och sen gör resten? Större chans att det lyckas?
Jag får nog bila bort de värsta kullarna och jämna till med något handspackel
Ska det vara i våg eller ska det vara fall?
Ska det vara i våg så kan du blanda det lite lösare.
Blanda gärna flera hinkar samtidigt och häll ut alla på en gång.
Jag har genom åren sparat på flera 10 liters (spackel)hinkar för att använda för att tex blanda i.
Ska det vara i våg så kan du blanda det lite lösare.
Blanda gärna flera hinkar samtidigt och häll ut alla på en gång.
Jag har genom åren sparat på flera 10 liters (spackel)hinkar för att använda för att tex blanda i.
Skall vara plant, ja. Hur mycket vågar man slå i, körde med 4 liter per 20 kg.
Jo, hade fem hinkar, men eftersom det är så mycket så tar det ändå en stund.
Jo, hade fem hinkar, men eftersom det är så mycket så tar det ändå en stund.
Renoverare
· Stockholm
· 353 inlägg
Ett annat tips är att vara två st när du gör det det, en som blandar och en som häller ut.
Redigerat:
Vete fan om det hade hjälpt. Det tog mig 55 min med 10 säckar, med två kanske det tagit 40 min istället.
Och då hade det stelnat för länge sen.
Och då hade det stelnat för länge sen.
Varför flyter du ett så tjock skikt som 45mm?
Flyt i två omgångar istället, typ max 20mm i taget annars kommer spacklet bara rinna mot en och i så fall då man gå uppe i flytspacklet för att fylla på och det är för kladdigt.
Och man måste vara minst två man för att det ska bli någorlunda bra, en som blandar och som häller ut. Förberedelse är ett måste, ha stora tunnor med vatten upphällt och öppna alla säckarna i förväg och som sagt använd max med vatten vilket gör att spacklet nästan nivellerar sig självt. Det hjälper till att använda ett bra fabrikat och Mapei som du verkar använda är ju inget prima flytspackel om du frågar mig. Blanda varje säck bara precis så att pulvret ha blandats ut typ max en minut ska man blanda varje säck, inte 4-5 minuter som vissa fabrikat anvisar, tar alldeles för lång tid då.
Vad jag kan se på din bild så är det ju inte helt katastrofalt dåligt så hyr en betongslip och ta dom värsta topparna med den.
Flyt i två omgångar istället, typ max 20mm i taget annars kommer spacklet bara rinna mot en och i så fall då man gå uppe i flytspacklet för att fylla på och det är för kladdigt.
Och man måste vara minst två man för att det ska bli någorlunda bra, en som blandar och som häller ut. Förberedelse är ett måste, ha stora tunnor med vatten upphällt och öppna alla säckarna i förväg och som sagt använd max med vatten vilket gör att spacklet nästan nivellerar sig självt. Det hjälper till att använda ett bra fabrikat och Mapei som du verkar använda är ju inget prima flytspackel om du frågar mig. Blanda varje säck bara precis så att pulvret ha blandats ut typ max en minut ska man blanda varje säck, inte 4-5 minuter som vissa fabrikat anvisar, tar alldeles för lång tid då.
Vad jag kan se på din bild så är det ju inte helt katastrofalt dåligt så hyr en betongslip och ta dom värsta topparna med den.
Mapei hade fått hyfsat betyg ändå. Hade ju varit fint om man kunde haft Ardex K 39, men det är väl 4-5 ggr så dyrt.
Jo, nästa försök blir i två eller flera lager. Tror du man måste prima emellan?
Hur mycket vatten kan man ta 4,5 liter eller så?
Jag skall lägga trägolv ovanpå,så det behöver inte vara superplant.
Väntar du en dag mellan flytningarna så ska du prima inte annars. Nej, ta max som står på påsen annars försvagas flytspacklet.Mapei hade fått hyfsat betyg ändå. Hade ju varit fint om man kunde haft Ardex K 39, men det är väl 4-5 ggr så dyrt.
HogeN
Lösvirkesbyggare
- Österbotten
- Villa, 1986
- Medlem feb 2011
- 870 inlägg
- 509 gillningar
- 120 bilder och filmer
och en piggroller hjälper till lite också får bort bubblor samt hjälper till att flyt ut
Som du beskriver verkar det som du blandat lite väl trögt. Blanda lite lösare så flyter det ut bättre på ytan. Som nämnts så är det bra att vara två, om man är mindre van. En som blandar och en som häller och ser till nivå, och yta.
Men sedan 45mm. Har du använt fiberförstärkt flytspackel?
Men sedan 45mm. Har du använt fiberförstärkt flytspackel?
Ni kan se märkena efter piggrollern om ni tittar ordentligt.
Ja, skall klara 5-50 mm
Ja, skall klara 5-50 mm
Vad ska ligga på där sen?
Den infon står i inlägg sju.......
Bokplank, är det tänkt.
Förresten, har ni piggrollern i vatten under tiden? Blir lite blött uppe på spacklet om man tar den från hinken och rollar, märkte jag.