Byggahus.se

Det gick åt skogen...

1. H
    Medlem Nivå 3
    Så efter mycket jobb och slit i badrumsrenoveringen var äntligen dags att lämna över till plattsättaren. Skönt att det skulle hända lite på dagarna tänkte jag. Tyvärr vart slutresultatet inte vad jag hade hoppats på. Kantskadade klinkerplattor, väggplattor som tandar, skarpt hörn uppstickande precis vid slukristen. Så vad gör man nu? Finns det några regler när det gäller det estetiska? Vad kan man kräva? Om han föreslår att byta ut skadade plattor vad säger jag då?

Vore snällt om nån kunde svara ikväll då jag ska ringa han itidigt imorgon. Fan vad besviken man blir när man lagt ner så mycket jobb på att få det bra......

2. ACME
    Medlem Nivå 12
  3. J
    Medlem Nivå 15
    Vad är det för tätskiktssystem under?

4. H
    Medlem Nivå 3
    Pinsamt att jag inte vet vilket tätskiktssystem det är. Det är iallafall rollat och inte nåt som uppfyller de nya kraven (det är murade väggar), alltså bara primat en gång.

5. H
    Medlem Nivå 3
    Tack ACME för länken, kan säga att arbetet iallafall inte uppfyller de riktlinjerna. Frågan är vad man gör nu?

6. H
    Medlem Nivå 3
    Tätskiktet var maxits med rosa primer, får det till att det är serpo när jag tittar på maxits hemsida. Undrar du jon_h om vilket tätskiktssystem som använts med anledning av möjlighet att byta platta ?

7. ACME
    Medlem Nivå 12
    Risken med att byta plattor är att tätskiktet brister kant-i-kant med intilliggande platta, vilket innebär att man aldrig kan täta lokalt och få ett överlapp mellan det nya tätskiktet och det befintliga. Det skulle gissningsvis ha gått lättare med Maxit's Z-Line duk.
    Jag skulle aldrig ha lappat tätskiktet lokalt och vågat lämna garanti på det.

8. ACME
    Medlem Nivå 12
    Till och börja med så måste du ju framföra ditt missnöje till plattsättaren (eller hans chef), och se om ni kan komma fram till någon lösning som båda parter accepterar. Han måste få en chans att rätta till felet, men det är ju inte säkert att han är beredd att göra det.

Om plattsättaren tycker att allt är i sin ordning så kan en variant (som jag tycker är fair) vara att ta dit en oberoende besiktningsman som får syna av allt och komma med förslag på eventuell åtgärd.
    Hans ord får då råda och "förloraren" får ta kostnaden för besiktningen.

Du kan väl posta bilder på felen här på forumet, så får du höra om den stora massan anser att det är lika jävligt som du tycker. Kanske har du bara _för_ stora förväntningar på resultatet.

9. M
    Medlem Nivå 6
    det där är inte inte okej.... grrrr....

10. H
    Medlem Nivå 3
    Kan väl tillägga att vi fick fel fog till golvet, skulle vare en mörkare antracit än den som användes.

Jag ser väl egentligen tre alternativ i det här läget. Låta arbetet vara så här och bara åtgärda fogen, d.v.s. gör den mörkare (ska tydligen gå att mätta fogen). Med detta alternativ ska en avsevärd prisreduktion göras. Det andra alternativet är att lägga nya plattor på golvet. Ingen höjdare då plattan kommer att sluta i nivå med tröskeln (och jag har varit noggrann med att få underlaget i rätt nivå till tröskeln) och jag vet inte om det här försämrar golvvärmens effekt (elslinga som ligger i övergolvet - 8 cm betong). Det sista alternativet är att arbetet görs om helt och hållet.

Jag ska träffa arbetsledaren imorgon, skulle vara kul att höra era åsikter inför detta möte.

11. S
    Medlem Nivå 4
    Trist att se det där, speciellt när man vet att det är hantverkare som tar 400-500 kr/h som har gjort det. På dem bara!!

Alternativ två som du nämner ovan är väl egentligen inte okej eftersom tätskiktet ska ha uppvik mot tröskeln och komma över golvnivån om jag har förstått de nya reglerna rätt. Men jag är bara hobby pulare.

Hur gick det på mötet med arbetsledaren?

12. H
    Medlem Nivå 3
    Det blir nya plattor på de "gamla". Vad gäller tätskiktets uppvik vet jag inte om det är som du säger. Du ska ha ett uppvik mot tröskeln (vilket vi har) men tätskiktet rår väl aldrig över ytskiktet?

Det tråkiga är att de plattor vi skulle ha är slut, men samtidigt har vi inte tid att vänta på att de ska levereras(skulle bli i januari).

Sen undrar jag om golvärmen tappar i effekt när man lägger ett till lager med fix och plattor.

13. S
    Medlem Nivå 4
    Jag tror inte golvvärmen tappar effekt. Har för mig att någon av de mer garvade experterna i forumet har sagt att det i princip tom blir bättre och jämnare om man har mer massa ovanför slingorna. Låter också logiskt eftersom värmen måste tavägen någonstans ändå.

Hoppas det är så eftersom jag kommer att behöva flytspackla 12 mm extra i mitt badrum själv...

14. ACME
    Medlem Nivå 12
    Det kanske tar lite längre tid att uppnå samma yttemperatur på golvet, men å andra sidan så magasinerar det värmen lite bättre eftersom du får mer uppvärmd massa. Jämnare värmespridning kanske ändå är det som märks mest.