Hallå!

Nu ska ni få höra. Jag sitter i min lägenhet och ska dra ny el i ett rum. Inget konstigt, ska bara koppla på en till sladd i eldosan i väggen, en T-förgrening på fas, nolla, respektive jordkabel. Tyvärr visade det sig att min multimeter hade lagt av, testmejseln var på andra sidan stan, och jag var osäker på vilken av de två enfasdvärgbrytarna som gick till det aktuella rummet. Gissade på den ena, slog av den, och gick sedan och drog fingret mycket snabbt över faskabeländen i rummet. Kände inte ett smack. Bra, tänkte jag! Då var det rätt säkring. Fortsatte att skarva T-förgreningar utan problem. Plötsligt dör all el i lägenheten. Jag hade råkat nudda jordkabeln mot nollan så att jordfelsbrytaren hade löst ut. Ja, det tål att sägas en gång till – jordkabeln mot nollan. Det bör inte lösa ut jordfelsbrytaren om allt är rätt kopplat. Tyckte det var märkligt men fortsatte arbetet tills sladden var installerad. Nu återstod bara att kapa den till rätt längd. Jag tog avbitaren och klippte av. Stor ljusblixt, jordfelsbrytare och den andra dvärgbrytaren löste ut. Avbitartången hade kortslutit något som tydligen var strömförande. Det visade sig efter att jag fått tag på en annan multimeter att jag trots allt hade slagit av fel dvärgbrytare från första början. Jag har alltså skarvat 230 volts strömförande sladd utan att veta om det. Tacka plasttofflor och linoleumgolv.

Nu visar det sig efter alla dessa fyrverkerier att den fasen som fick ta smällen är död. Det är alltså inte dvärgbrytaren, utan det kommer bara in ström på två av tre faser i lägenheten. Det skulle ju kunna vara någon större säkring som slagit ifrån, någon som inte jag har tillgång till för hela huset. Men det känns osannolikt att en större säkring skulle slå ifrån innan den lilla i lägenheten gör det. Jag får höra med föreningen om de kan skicka någon som löser det, men jag skulle gärna förstå problemet själv först. För det är ändå märkligt att jordfelsbrytaren löser ut på kontakt mellan jord och nolla. Jag har tagit av fronten på elcentralen och kollat, men kan inte hitta något som är uppenbart fel kopplat.

Dessutom är trefasinstallationen ny i lägenheten. Det var en firma här på föreningens uppdrag för några månader sedan och utförde uppgraderingen från enfassystem. Sedan dess har jag även märkt när det är mörkt ute och släckt i köket att den lilla indikatorlampan på spisen som visar om någon platta/ugn är påslagen flimrar svagt även fast allt är avstängt. Det syns inte i dagsljus. Får en att undra om de verkligen kopplade in allt rätt. Nånting är det som spökar i den här lägenheten.

Om någon har en teori om vad som kan ha skett, eller vad jag bör göra, så får ni gärna dela med er av det!

• Haha
lordi
  • Laddar…
takfall takfall skrev:
Hallå!

Nu ska ni få höra. Jag sitter i min lägenhet och ska dra ny el i ett rum. Inget konstigt, ska bara koppla på en till sladd i eldosan i väggen, en T-förgrening på fas, nolla, respektive jordkabel. Tyvärr visade det sig att min multimeter hade lagt av, testmejseln var på andra sidan stan, och jag var osäker på vilken av de två enfasdvärgbrytarna som gick till det aktuella rummet. Gissade på den ena, slog av den, och gick sedan och drog fingret mycket snabbt över faskabeländen i rummet. Kände inte ett smack. Bra, tänkte jag! Då var det rätt säkring. Fortsatte att skarva T-förgreningar utan problem. Plötsligt dör all el i lägenheten. Jag hade råkat nudda jordkabeln mot nollan så att jordfelsbrytaren hade löst ut. Ja, det tål att sägas en gång till – jordkabeln mot nollan. Det bör inte lösa ut jordfelsbrytaren om allt är rätt kopplat. Tyckte det var märkligt men fortsatte arbetet tills sladden var installerad. Nu återstod bara att kapa den till rätt längd. Jag tog avbitaren och klippte av. Stor ljusblixt, jordfelsbrytare och den andra dvärgbrytaren löste ut. Avbitartången hade kortslutit något som tydligen var strömförande. Det visade sig efter att jag fått tag på en annan multimeter att jag trots allt hade slagit av fel dvärgbrytare från första början. Jag har alltså skarvat 230 volts strömförande sladd utan att veta om det. Tacka plasttofflor och linoleumgolv.

Nu visar det sig efter alla dessa fyrverkerier att den fasen som fick ta smällen är död. Det är alltså inte dvärgbrytaren, utan det kommer bara in ström på två av tre faser i lägenheten. Det skulle ju kunna vara någon större säkring som slagit ifrån, någon som inte jag har tillgång till för hela huset. Men det känns osannolikt att en större säkring skulle slå ifrån innan den lilla i lägenheten gör det. Jag får höra med föreningen om de kan skicka någon som löser det, men jag skulle gärna förstå problemet själv först. För det är ändå märkligt att jordfelsbrytaren löser ut på kontakt mellan jord och nolla. Jag har tagit av fronten på elcentralen och kollat, men kan inte hitta något som är uppenbart fel kopplat.

Dessutom är trefasinstallationen ny i lägenheten. Det var en firma här på föreningens uppdrag för några månader sedan och utförde uppgraderingen från enfassystem. Sedan dess har jag även märkt när det är mörkt ute och släckt i köket att den lilla indikatorlampan på spisen som visar om någon platta/ugn är påslagen flimrar svagt även fast allt är avstängt. Det syns inte i dagsljus. Får en att undra om de verkligen kopplade in allt rätt. Nånting är det som spökar i den här lägenheten.

Om någon har en teori om vad som kan ha skett, eller vad jag bör göra, så får ni gärna dela med er av det!
Det låter som en god ide att kalla in en duktig elektriker, för din och resten av de boende i husets säkerhet. När det gäller el bör man veta exakt vad man gör.

• Gilla
  • Arg
Festlund och 5 till
  • Laddar…
takfall takfall skrev:
Ja, det tål att sägas en gång till – jordkabeln mot nollan. Det bör inte lösa ut jordfelsbrytaren om allt är rätt kopplat.
Det är precis tvärtom - Om det är rätt kopplat löser jordfelsbrytaren ut om man kopplar ihop nollan och skyddsjorden.
Tyvärr verkar du sakna de grundkunskaper som behövs....

För övrigt är det en huvudsäkring som har gått.

• Gilla
Boggi och 25 till
  • Laddar…
A
Köp en tvåpolig spänningsprovare till nästa gång. Och prova den före i ett uttag du vet fungerar.
Kostar några hundralappar. Väl värt sin investering.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Hej, tokigt att hålla på med el själv om du inte vet hur det fungerar? Jordfelsbrytaren kan lösa ut om du har en viss mängd strömförbrukning på andra grupper i elcentralen då strömmen får en ”tillbakaväg” när nollan kommer i kontakt med jorden som kan uppgå till 30 mA ”Strömmen tar alla vägar” . livsfarligt att du håller på med det där själv egentligen då det lika gärna hade kunnat vara en trefasgrupp och du stänger endast av en dvärgbrytare. Klipper du nollan då på fel ställe så att dem 2 resterande faserna inte har nån ”väg tillbaka” så kan du bränna vissa apparater och dessutom helt plötsligt få spänning på noll ledaren.

Bästa svaret

Att peta på en tråd för att avgöra om det är spänning på den är en osäker metod i dubbel bemärkelse. Den är osäker därför att det är stor risk att du inte märker att det är spänning på den och den är osäker därför att det är potentiellt farligt om du märker att det är spänning på den.

Det är fullt normalt att jordfelsbrytaren löser när du får kontakt mellan nolla och jord. Det är inte så att den alltid gör det. Men för det mesta. Även i de fall då strömmen är bruten.

Det är ingenting ovanligt att huvudsäkringen löser vid kortslutning även om efterföljande säkring också löser.

Om du skall göra något liknande igen och inte har mätinstrument. Koppla en lampa i ett uttag som matas från dosan och se till att den släcks när du bryter gruppen du tror att det är.

• Gilla
DiscoDuck och 24 till
  • Laddar…
takfall takfall skrev:
Hallå!

Du kan hålla i fas utan få stöt sålänge du inte har kontakt med något ledande, då får du ingen ström igenom kroppen.

När N ledare och PE ledare kommer i kontakt med varandra så läcker ström från N till PE och jfb löser ut då det blir obalans i jfb.

Om du är osäker på vilken grupp som du ska stänga av och inte har mätutrustning så stäng av jfb eller huvudbrytaren.

Har du kollat huvudsäkring i mätarskåp?

• Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
Grundfelet här var att du använde ett mätinstrument som du inte kände till status på. Innan man kontrollerar att strömmen är bruten så MÅSTE man testa instrumentet mot något med spänning. Dels fär att kontrollera instrumentet, dels för att kontrollera att man ställt in det på rätt mätområde. Detta gäller även om intrumentet fungerade för 10 minuter sedan.

Och sedan är det också lämpligt (få gör det) att kontrollera intrumentet igen efter att man konstaterat att det man vill arbeta med är strömlöst. Instrumentet kanske gick sönder när du mätte, kolla alltså att dte fortfaransde fungerar, innan du rör vid något.

Sedan, det fel du har råkat ut för är att en av huvudsäkringarna till din lägenhet har löst ut. De brukar sitta vid elmätaren, som oftats finns i ett centralt mätarrum för hela byggnaden. Ganska vanligt vid en ordentlig kortslutning. Man brukar behöva prata med föreningens fastighetskötare för att få komma åt mätaren.

• Gilla
Boggi och 4 till
  • Laddar…
När det gäller din flimrande indikatorlampa, så skulle man behöva veta mer. Är det samma spis som innan uppgraderingen till trefas? Är du säker på att den inte har glimmat tidigare?

Fenomenet kan bero på lite olika saker, men det är väldigt vanligt med LED lampor, har dock inte hört talas om det när det gäller en spis.

Men vanligen så beror det på kapacitiv koppling mellan ledare. Om du har en ledning som är bruten, ingen ström går i den. men den ligger nära en ledare som är spänningssatt. Då kommer det att bli en fältverkan mellan elektroner i den spänningssatta ledaren och elektroner i den brutna ledaren. Det elektrtiska fältet når utanför isoleringen och kommer att putta bort elektroner i den brutna ledaren. Elektroner stöster bort varandra. Växelspänningen gör att det kommer att strömma in lite elektoner i den spänningsförande ledaren, och strömma ut i takt med växlingen av växelspänningen. Det kommer att ge en svag ström även i dne brutna ledaren. Den duger inget till, det kan bara bli några mikroAmpere, men det räcker för att få en strömsnål LED lampa att lysa svagt.

Det blir alltså en svag ström mellan de två närliggande ledarna trots att de inte har kontakt med varandra.

• Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Potentiell nominering till Darwin Awards i framtiden kanske?

• Gilla
  • Haha
lordi och 2 till
  • Laddar…
Sådant kan hända även väldigt erfarna.

I min ungdom arbetade jag extra under gymnasietiden som TV reparatör. På verkstaden skulle en av mina erfarna kolleger byta strömbrytaren på en TV. Han hade TV inkopplad för att säkerställa att strömrbrytaren verkligen var trasig innan han började. Drar ur kontakten och monterar bort strömbrytaren. På den tiden var det en brytare som satt fast i metallchassit inne i TVn. Hela metallshassit är strömförande i gamla tjock TV. Av den anledningen hade vi isolertransformator till samtliga serviceplatser i verkstaden. De blir då inte strömförande mot jord.

Nätkabeln var direkt lödd på strömbrytaren. Så kollegan löder bort den, och löder dit ledningen på den nya. Det är ett "trehandsgrepp", hålla tråden i en hand, lödkolven i den andra och lödtenn med munnen. Så var det dags att testa. Så han sätter i nätkabeln, och upptäcker då att det var fel kabel han hade dragit ur innan han började monteringen. TVn hade varit inkopplad hela tiden, när han löder med munnen. Vi hade då på verkstaden kopplingspaneler där nätanslutningar till 4 serviceplatser (av 12) var inkopplade, så det var kanske 25 nätkablar till TV som lagades, osciloskop och andra mätinstrument på varje serviceplats, och signalkablar från centrala signalgeneratorer osv. Så det var en skog av kablar, . Lätt att ta fel kabel.

Kollegan blev nästan lika matt av upptäckten som en annan kollega som fick ström igenom sig en tid innan. I det fallet var det ett felmärkt uttag på panelen, de uttag som var avsedda för mätinstrumenten kopplades inte via isolertransformator. Det satt en märkskylt på de uttag som skulle användas för apparaten som reparerades. Men i det här fallet hade elektrikern märkt fel uttag. Kollegan höll i ett TV chassi och en antennkabel samtidigt, och "fastnade" (händerna dras ihop i kramp,. så man inte kan släppa). Den värsta elolycka jag upplevt på nära håll.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att peta på en tråd för att avgöra om det är spänning på den är en osäker metod i dubbel bemärkelse. Den är osäker därför att det är stor risk att du inte märker att det är spänning på den och den är osäker därför att det är potentiellt farligt om du märker att det är spänning på den.
Det riktigt farliga här är att tro att strömmen genom kroppen är likartad varje gång. Om man är svettig eller har fuktig hud av andra anledningar (som sår) kan strömmen lätt bli dödlig istället för bara obehaglig. Strömmen styrs huvudsakligen av hudens resistans, resten av kroppen är lågohmig.

Det faktum att det gått bra en gång säger inget om hur det kommer att gå nästa gång.

Nu räddar JFB ofta situationen, om den nu inte är trasig, vilket tyvärr inte är så ovanligt.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Köp en lott…

H hempularen skrev:
Nätkabeln var direkt lödd på strömbrytaren. Så kollegan löder bort den, och löder dit ledningen på den nya. Det är ett "trehandsgrepp", hålla tråden i en hand, lödkolven i den andra och lödtenn med munnen
Kan det har varit så att det var nollan som råkade ligga på strömbrytaren?

• Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
T-koppling? Låter ju som en sådan där strömtjuv man använder på 12V i äldre bilar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.