Byggahus.se

Det går inte alls förhandla ner boräntan

1. S
    Medlem Nivå 1
    en fråga. till er som bytt bank och som tidigare inte haft amorteringskravet som uppkom förra året. hur blev ni påverkade?

jag sitter på Swedbank med en bra rabattsats som jag är nöjd med i dagsläget. dock försvinner den om någon månad och min bankman vill inte ge mig mer än, vad tycks vara standard, 1,63%.

detta är absolut inget jag accepterar när jag vet att jag skulle kunna komma ner till 1,2-3 iaf.

dock har jag förstått att ifall jag lämnar min bank och lägger över lånen på en ny bank så kommer jag per automatik få amoreteringskravet på mig.

ha i åtanke att jag inte alls är emot amoretingskravet. men jag vill helst styra den delen själv och inte ha det som krav.

• Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Som jag tolkat det så verkar vissa banker använda Finansinspektionens amorteringskrav som felaktigt argument (för amorteringskravet gäller inte om du byter bank)z Det är ju inget fel, bankerna kan ju kräva amortering om de vill, men att skylla på FI är inte rätt.

• Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 2
    Otroligt många som tror att man pratar och förhandlar med en banktjänsteman, i dom allra flesta fallen så förhandlar man med en mer eller mindre kassörska utan någon högre utbildning innom ekonomi, denna person har inte heller några andra befogenheter än att mata in data i ett program som sedan räknar ut ränta och Max belåning.

En riktigt bankman med befogenheter att förhandla får man endast kontakt med efter åratal av högt löpande månadssparande och när det börjar bli mycket pengar på dina konton, då kommer ni att bli kontaktade och inte tvärtom.

Vanliga Svenson som går till banken för att förhandla är mer eller mindre chanslösa, UC förfrågningar var o vart annat år och tomt sparkonto eller ej regelbundet sparande är fail direkt. En av dom vanligaste sakerna banken får höra när man pratar om sparande är att "vi planerar att börja spara snart när tex båda får jobb eller förädlar ledigheten tar slut" något som sällan blir av.

Vill ni ha bra förhandlibgs läge så gör fäöljande
    1.Köp inget på kredit då UC skall vara tomt 3år tillbaka i tiden.
    2. Bilköp görs helst via privat leasing så slipper ni blanco/bil lån
    3. Betala av alla bil/blanko lån och andra krediter
    4. Ha regelbundet månads sparande tillsammans om ni är två på ca 8-10 tusen per månad.

Studieskulder är ok

Nu har ni bättre förutsättningar, se till att erbjuda nåt tillbaka tex spara i bankens fonder och låt banken ta hand om era pensions pengar och att bli helkund också.

Om ni inte orkar eller kan allt detta så är det bästa att sprida ut sina bankaffärer mellan olika banker.

• Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att det var inte så hiskeligt länge sedan räntorna låg på 12-15%. Och här bråkar vi om bråkdelar av en procent hit o dit. Läget vi har nu är helt sinnessjukt och vi kommer inte kunna låna pengar gratis för evigt. Det förstår nog alla. Många hade fått det kärvt redan vid 5% och det är ändå ett högst rimligt ränteläge.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, det kan mycket väl bli så. Men det är ju likväl bra att ständigt se om sina kostnader. Kan man spara några tusenlappar i månaden kan man ju istället använda dem till att amortera, så blir det inte riktigt lika kostsamt med höga räntor ;)

6. C
    Medlem Nivå 2
    Några 5% kommer vi inte se förräns nuvarande ekonomiska system kollapsat och ett nytt system med ny och förmodligen en global valuta införts. I princip alla väst länder,delstater,komuner och landsting går i konkurs redan vid ca 2.5% ränta.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Självklart är det så att ekonomin kollapsat innan vi når 5% och lika självklart är det att vi kommer hamna där igen. Allt annat är bara önsketänkande som inte gynnar någon. Jag är också glad sålänge jag bor gratis i mitt hus men jag är medveten om att det är på lånad tid. Så länge man är medveten om att bubblor spricker, och denna är sprängfylld, så är allt ok. Man går ju inte och oroar sig för detta hela dagarna men ser till att ha en bra buffert när skiten träffar fläkten.

• Laddar…
  8. Z
    Husspekulant Nivå 2
    Det du beskriver gällde nog för 20år sen då det fanns en hierarki på bankkontoren. Idag finns knappast några "kassörskor" öht...

Att jmf banker är ju som att jmf bensinsationer. Beror ju helt på var du befinner dig...
    Då det gäller banker är det inte var i Sverige jag menar utan om banken just på din ort t.ex. har kundvänliga och proaktiva medarbetare , eller om den har personal som av kontorschefen är pressad att nå höga lönsamhetstal.
    Kalkyl eller internräntan som är kontorets "anskaffningskostnad" av pengarna DU skall låna är i stort sett densamma för alla banker och styrs av räntan på kapitalmarknaderna...
    Att säga att ena banken är bättre än den andra kanske gäller på just din ort men INTE generellt.
    Det är därför vi får så många spretande uppgifter lr svar i denna tråd.

5% ränta är inte alls omöjligt. Över 4% reporänta (och huslån på 5-6%) hade vi senast 2008...
    12-15% hör dock till historien, det var ju då Sverige försökte sig på fast växelkurs (med otaliga devalveringar)

Redigerat 2 feb 2017 01:46
  9. S
    Medlem Nivå 4
    SBAB, och ränta på sparade pengar

10. Z
    Medlem Nivå 1
    Märkligt, det där är raka motsatsen till vad jag upplevde i oktober när mina våra lån skulle omförhandlas. Vi har billån, två mobiltelefoner på avbetalning, använder kreditkort, köper på faktura då och då och har ett betydligt mindre sparande än 8-10 kkr (snarare hälften). Vi tog dessutom ett tilläggslån i somras för renovering.

SEB:s telefonbank gav oss ett skambud, jag ilsknade till och sa rakt ut att DB erbjöd oss 1,29 utan förhandling (SACO-erbjudandet). Efter lite gnäll på andra sidan luren kom vi överens om att starta ett automatiskt månadssparande på 1000 kr/månad i en kapitalförsäkring så skulle de matcha DB på hela lånet, inklusive det nytagna tilläggslånet. Eftersom jag ändå tänkt starta upp ett sparande till knodden accepterade jag förslaget (även om jag egentligen tänkt lägga det hos Avanza).

Sen försökte de naturligtvis sälja på mig sina dyra fonder till den nya kapitalförsäkringen men det var inte värre än att jag sa att jag ville välja själv och plockade ut tre indexfonder med betydligt lägre avgifter istället.

De enda som tjänar på trogna kunder är bankerna. Ju längre man går utan att protestera, desto sämre villkor får man.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Ni skriver siffror och punkter, men inga lånesummor. Då är det helt omöjligt att avgöra om det är bra eller ej. 1.6 kan vara skitbra.
    Skriv vilka summor det handlar om. Sen finns det ändra värden än just ränteprocenten tro mig.

12. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
  13. A
    Medlem Nivå 4
    Glöm inte att värdera tiden du lägger ner på att jämföra, förhandla och byta. Såvida din tid inte är värdelös är det förmodligen en förlustaffär.

14. M
    Husägare · Nivå 12
    Tyvärr tas ju kreditupplysningar även om man betalar allt direkt efter leverans, fast vill ha faktura. T ex vid internetbeställningar.

15. namor
    Medlem Nivå 4
    Flyttade nyligen ett amorteringsfritt lån från Swedbank till SBAB och behöll amorteringsfriheten.

• Laddar…