Byggahus.se

Det går inte alls förhandla ner boräntan

1. D
    Medlem · 51 inlägg
    Vi var idag hos Swedbank för att höra vilken boränta de kunde ge oss vilket blev 1,64%. Vi var inte nöjda utan ville få ner den ytterligare men det var lönlöst då de går efter deras parametrar i deras kalkyl. Vi har en god ekonomi där vi betalar allt förutom 85% av lånet plus att vi har en bostadsrätt som vi inte sålt än samt att vi har en bra slant till renovering utav villan. Allt ser väldigt bra ut helt enkelt.

Vi hade förberett oss genom att läsa otaliga inlägg om hur man skall förhandla ner sin ränta men här fanns det inga möjligheter även om de så förlorar oss som kund vilket vi uttryckligen sa. Vår handläggare kunde inte göra något utan det var direktiv som kom högre upp såklart.

Vi undrar hur andra lyckats förhandla ner sin ränta när banken lämnat sitt besked?

I vårt fall vet vi att vi kommer få en bättre ränta hos annan bank, inte för ovan förutsättningar kanske utan helt enkelt att vi har en i familjen som har eget företag som är stor kund hos denna bank så i det fallet kan vi förhandla så sätt.

Men hur gör andra som har samma förutsättningar som oss, dvs en god och stabil ekonomi?
    Kanske bara är Swedbank som är så trångsynta?

2. sir_erken
    Medlem · 552 inlägg
    Bara att byta bank, var noga med att helheten bli billigare bara.

• Laddar…
  3. Per Eskilsson
    Administrator · 5 565 inlägg
    Precis som sir_erken säger, byt bank. Och kontakta fler banker än dessa två. Och pruta.

Jag tror inte Swedbank är unika på något sätt. Vi själva har tidigare varit trogna kunder hos SEB i en väldans massa år (18 år) innan vi bytte till Swedbank för snart två år sedan. Det lönar sig tyvärr inte att vara trogen bank (eller försäkringsbolag eller värmeleverantör för den delen heller) utan man måste hela tiden (varje år, var sjätte månad eller vartannat år beroende på bank) se runt efter den bästa dealen.

Tänk bara på att köra rörligt på hela bolånet så att det är enkelt för dig att byta bank. Om du binder en del av ditt bolån så kan du i praktiken inte byta bank så länge du du är bunden eftersom det kommer kosta dig för mycket att lösa den bundna delen.

Och om du absolut inte vill köra rörligt (eftersom du kanske inte kan sova då) så dela inte upp lånet i olika bindningstider utan kör då allt på en enda bindningstid. Då kan du åtminstone byta när din bindningstid går ut. Det kan du inte göra om du delar upp lånet i olika bindningstider eftersom du då är fast. Detta vet naturligtvis banken och vill därför alltid rekommendera dig att "sprida dina risker" genom att dela upp lånet i flera olika delar. Alla gör det nybörjarfelet i början eftersom "sprida risker" låter bra men det är det inte. Inte i detta sammanhang.

Bäst om du går till den bank som ger dig bäst ränta och inte förlitar dig på att din nya bank kommer ge dig bra ränta eller bra något annat.

Se bundna räntor som en försäkring som du får betala rätt så mycket för.

4. Fairlane
    Medlem · 3 736 inlägg
    Den BRF jag bodde i för några år sedan hade lån i Handelsbanken, rörligt, bundet på 1 år och bundet på 2 år (om jag minns rätt), cirka 1/3 på varje. Vi gick till Länsförsäkringar som utan problem tog över det rörliga så fort det förföll och de andra när de löpte ur, så det borde väl vara möjligt som privatperson också?

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 955 inlägg
    Jag blev höjd från 1.36 till 1.9 hos swedbank. Sa att jag kunde få 1.28 genom ett samtal och då bryter jag mitt personliga och företagskonto. Blev erbjuden 1.6 men inte en punkt mer. Sa tack och hej. Behöll dock företagskontot .

• Laddar…
  6. Per Eskilsson
    Bra fråga Fairlane: Finns det någon privatperson (inte bostadsrättsförening) här i vårt forum som har lyckats flytta en del av lånet? Jag har fått känslan av att alla banker vill ha hela bolånet, hela pantbrevet, så att de i värsta fall kan sälja huset om kunden inte kan betala.

7. haavard
    Medlem · 2 938 inlägg
    Jag vill säga det på ett annat sätt. Man skall INTE gå till en bank bara för att den ger bäst ränta.
    Ränta är bara en del av det som är viktigt.

Jag har en lokal sparbank. Har försökt snacka ner räntan en gång utan att lyckas, men är trots det kvar.
    Varför? Jo, för att jag känner att de är bra på andra sätt. Jag får lån om jag vill ha lån, de har kontanthantering, tar emot en spann mynt när jag städat hemma osv.

8. Per Eskilsson
    Jag tror det beror på hur mycket man lånar också. Snittlånet bland de som skrivit in sina boräntor här på Byggahus (ca 3000 rapporter) ligger på 2 miljoner men naturligtvis finns det dom som lånar mycket mer än så. Särskilt i Stockholm där en liten två lätt kostar 4 millar eller ett hus ibland kostar över 10 miljoner. Då har varje hundradels procent i ränta större inverkan.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 3 429 inlägg
    Inte ens om man kan lösa ett lån med sparade pengar är banker villiga att pruta speciellt mycket. Det är ingen pluspoäng.

De har sina mallar. Bästa kunden är ett ungt, högutbildat par typ en läkare och en advokat som tar ett stort bundet lån. Det är säkra och bra pengar i bankens ögon.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 2 311 inlägg
    Det är ju lite märkligt för jag fick 1,45% på Swedbank som erbjudande utan att ens fråga när tiden gick ut på det jag förhandlat tidigare och det är ju typ 3 veckor sedan jag fick det.

Jag tror att en stor del handlar om vem man pratar med, för sitter det 10 olika tjänstemän på bankkontoret så lär det ju säkert vara olika bud från allihop.

Jag har iaf fått så pass bra erbjudande på Swedbank de senaste 5 åren att det inte känns lönande att byta bank, man ska ju gärna tjäna nått mer än vad tiden man lagt på att prata med banken är värd.

11. torbeno
    Husägare · 1 666 inlägg
    Kolla med SBAB

• Laddar…
  12. nino
    Medlem · 9 066 inlägg
    Jag bytte från Swedbank till Handelsbanken med flera olika lån och Handelsbanken har flyttat över mina Swedbank lån allteftersom dom har förfallit.
    Tyvärr så bytte dom chef och tog inte över det sista lånet trots att det var mer eller mindre ett krav att allt skulle flyttas till Handelsbanken när jag bytte bank...

Börjar man bli lite äldre så ska man även se över låneskydd, min far dog och banken löste närmare 1mille i lån, mor har kvar några lån hos Swedbank då Handelsbanken inte kunde erbjuda henne låneskydd och då kan nån 100 dels ränta kanske kvitta

13. magda136
    Medlem · 1 051 inlägg
    Jepp, jag har gjort det :) på den tiden man fick 0,55 i påslag på SEB! Inga problem, sparade typ 8000 första året jämfört med LF (som vi inte hade en svindålig deal med). Detta var typ slutet av 2011.

14. M
    Medlem · 17 inlägg
    Att vara trogen kund hos banken är ett förlegat tankesätt.
    Ställ dem mot varandra och byt bank direkt om du inte är nöjd.

15. S
    Medlem · 20 inlägg
    Vi lärde oss att lånen måste ligga med samma storlek som pantbreven, då är det inte några problem att byta delar av lånen till annan bank. Sedan kan det nog vara lättare att flytta delar från en storbank till en liten bank.