• Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
En fråga är felskriven, för jag antar att ni inte undrar hur de löser "skolskyddet"

Tack, fixat!

Sjukt att tvingas dimensionera uppvärmning och isolering som om växthuset inte stod där...

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Märkligt. Jag har för mig att vid ngt tillfälle när jag testade en energiberäkningssida att det fanns ett alternativ för yttervägg om den inte i sig själv gränsade till uteluft, (dvs som jag tolkade det de delar av ytterväggen som t ex hade ett förråd el uterum (växthus!) mot sig), så blev någon faktor lindrigare.

Jo, så kan man ju räkna!
Problemet är väl lite att man inte vet hur varmt det är hela tiden i växthuset så förlusterna ut dit varierar ju.

J
Vad kan det finnas för fler utmanande BBR-krav för ett sådant här bygge?

karlmb skrev:
Sjukt att tvingas dimensionera uppvärmning och isolering som om växthuset inte stod där...
Dom hade minusgrader i växthuset så då är det väl bara bra att dom har dimensionerat som dom gjort.

Det jag undrade mest över är hur de kan få flytta in och bo på taket utan staket runt? Har för mig att man inte får flytta in innan allt är klart och just det staketet känns väl som en väldigt viktig detalj.

Polos skrev:
Dom hade minusgrader i växthuset så då är det väl bara bra att dom har dimensionerat som dom gjort.
Minusgrader är ju inte direkt det samma som att huset står utomhus.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
b8q skrev:
Gert har väl lagt ett gott ord hos bygglovshandläggaren. Han har ju precis samma lösning (takterrass utan räcke) på sitt eget fritidshus, vilket jag kommenterat några gånger...
[länk]
Jag tycker det ser otäckt ut! Får svindel bara av att titta på bilderna. Tänk om man går i sömnen!

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
Kirre2 skrev:
Jag tycker det ser otäckt ut! Får svindel bara av att titta på bilderna. Tänk om man går i sömnen!
Ja, det är märkligt!

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
G
Jag försöker leta fram företaget som sålde/levererade själva växthuset. Tacksam för svar om det:)

Deforche konstrukt. De har en svensk agent. Lars Eriksson på progro i Eskilstuna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.