Byggahus.se

Det drar friskt genom mitt golv i köket

1. O
    Medlem · 1 inlägg

osso

Medlem
    För tre år sedan togs plastmatta och masonit bort, och det underliggande trägolvet slipades och fick lack. Redan första vintern insåg jag att detta var en dumt gjort. Huset är ett gammalt trähus, renoverat 1954. Under halva huset finns källare, dock ej under köket.
    Första vintern var kall och med lite snö, då var golvtemperaturen ca 8 grader, snörika förra vintern var det hyfsat, då hade jag även lagt på en korkmattestump under 2/3 av köket för att minska draget. Den har blivit kvar, och i år är det hyfsat varmt.
    Men nu börjar det slipade golvet se fruktanvärt slitet ut, speciellt vid diskbänk och spis.. och jag har beslutat mig för att göra något åt detta... alltså lägga in ny matta.. men vad?
    Och vad kan jag göra på egen hand? Spika fast underlaget tänkte jag, för att komma billigare undan..
    Min fråga är då.. vilket underlag skall det vara? jag vill att det skall vara miljövänligt och i harmoni med mitt gamla hus.. Masonit eller ?? Spånplatta låter så illa i mina öron..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.