T
P phälle skrev:
och hur många "köksrenoverarkonsumenter" ingår där?

Vilken avtalsmall som skall ligga till bas för ett kontrakt beslutas väl gemensamt av beställare och leverantör? Misstolka mig inte, jag är för alla former av standardavtalsmallar så länge de fyller sitt syfte. Problemet med AB är att de försöker omfatta så mycket att det i slutändan egentligen inte är anpassat för någonting. AB är vad jag skulle kalla "advokatvänlig". Om man inte utformat kontraktet noggrant finns stort utrymme för tolkning/tvist.
Men AB04 eller ABT06 ska ju inte heller användas vid köksrenovering utan då finns de andra avtal som hantverksfoemuläret och konsumenttjänstelagen.

Jo men nu är ju de vackra med AB att se just tänker in alla möjliga situationer sedan kan man ju välja vilka bitar man vill använda och inte samt komplettera med mera.
Och de är ju inte entreprenören som väljer vilka bitar som ska användas och inte samt vilka bitar som ska kompletteras. De är ju klart beställaren och då blir den ändå mer beställarvänlig.

Du tror inte på allvar att man tillsammans beslutar om hur AB ska formuleras.
Den skickas ut i FF och entreprenörer får bara gilla läget om man vill vara med och lämna anbud

P
T totalpeter skrev:
Men AB04 eller ABT06 ska ju inte heller användas vid köksrenovering utan då finns de andra avtal som hantverksfoemuläret och konsumenttjänstelagen.
Konsumenttjänstlagen gäller alltid och den tvingande delen har alltid företräde gentemot avtal. I övrigt baseras nog även dessa s.k. "hantverkarformulär" på AB. Även utan avtal har AB stor inverkan eftersom AB oftast tolkas som norm för vad som är brukligt inom byggsektorn.

T totalpeter skrev:
Jo men nu är ju de vackra med AB att se just tänker in alla möjliga situationer sedan kan man ju välja vilka bitar man vill använda och inte samt komplettera med mera.
Ingen kan tänka sig in i alla tänkbara situationer. AB är som en sporadisk uppreglad husstomme. Om du inte vet hur du skall bygga resten kommer det att bli ett dåligt hus.

T totalpeter skrev:
Och de är ju inte entreprenören som väljer vilka bitar som ska användas och inte samt vilka bitar som ska kompletteras. De är ju klart beställaren och då blir den ändå mer beställarvänlig.
Men det beror ju på leverantörens svaga position i förhållande till beställaren och har väl inget med AB i sig att göra?

T totalpeter skrev:
Du tror inte på allvar att man tillsammans beslutar om hur AB ska formuleras.
Den skickas ut i FF och entreprenörer får bara gilla läget om man vill vara med och lämna anbud
Om avtalsvillkoren är skäliga så ser jag inget bekymmer, Om villkoren är oskäliga så bör leverantören opponera sig. Att som beställare påtvinga leverantören villkor som han inte kan uppfylla men känner sig tvungen att acceptera är en riktigt dålig inköpsstrategi. De flesta leveranskontrakt har begränsningar i maximalt vite som inte på långa vägar kommer att kompensera för den skada som beställaren lider om leverantören misslyckas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.