Idag gick jag igenom bandsågen på djupet med praktikanterna. Inställningar, bombering, bladbyte, säkerhetsrisker mm. Bland annat diskuterade vi riskerna som finns med bandsågar utan broms. I ett snickeri där det alltid är mycket ljud och man går med hörselskydd på sig för det mesta så innebär en bandsåg (som går relativt tyst och snurrar väldigt länge efter att man har slagit av den) alltid en viss risk. Det är lätt hänt att man går fram och ska börja ställa in sågen utan att notera att den fortfarande snurrar. Idag är det krav på (i yrkesverksamhet) att en bandsåg skall ha en automatisk broms som bromsar maskinen på max 10 sekunder. Manuell fotbroms är inte godkänt. Trots detta finns det fortfarande gott om snickerier där bandsågen inte uppfyller dessa krav.

För att illustrera hur mycket kraft som fortfarande finns kvar i en såg när man har stängt av den så kopplade jag bort bromsen och testade sen att klyva lite 50mm tätvuxen furu:

• Gilla
  • Wow
Peter_J och 10 till
  • Laddar…
För att citera en smårolig observation av en av dom anställda "du visade ju faktiskt inte hur länge den snurra efter den va avstängd":crysmile:

On the serious note; har varit nära att bli av med finger två gånger i verkstan, ena gången va på bandsågen då jag trodde den va avstängd. Det är inte så intuitivt som att se hurivida bordsågen snurrar, styrningspaketet brukar dölja klingan.

Spännande video. Nu illlustrerar nog inte din jättebandsåg den typiska hemmabandsågen dock. Hur länge den snurrar efteråt beror främst på hur stor roterande massa sågen har. Dina 800mm hjul har ju (uppenbarligen) en enorm rörelseenergi lagrat i sig när man slår av motorn.

Min lilla incasåg jag hade förut hade kanske klarat 2cm i motsvarande material, den hade lätta ekrade aluminumhjul och hela sågen var byggd i aluminum. Min nuvarande ejcasåg med 500mm hjul i massiv aluminum har väldigt mycket mer rörelseenergi än den gamla incan, men troligen långt ifrån ditt monster. ;)

V vectrex skrev:
Spännande video. Nu illlustrerar nog inte din jättebandsåg den typiska hemmabandsågen dock. Hur länge den snurrar efteråt beror främst på hur stor roterande massa sågen har. Dina 800mm hjul har ju (uppenbarligen) en enorm rörelseenergi lagrat i sig när man slår av motorn.

Min lilla incasåg jag hade förut hade kanske klarat 2cm i motsvarande material, den hade lätta ekrade aluminumhjul och hela sågen var byggd i aluminum. Min nuvarande ejcasåg med 500mm hjul i massiv aluminum har väldigt mycket mer rörelseenergi än den gamla incan, men troligen långt ifrån ditt monster. ;)
Självklart spelar det roll hur mycket massa det är. Men jag vågar lova dig att du kan såga av dig fingrarna i alla bandsågar om den står och snurrar när du kommer fram och ska mäta/ställa in anhållet och inte noterar att bandet rör sig.

Dessutom är det såklart viktigt att faktiskt slå av maskinen när man går därifrån, en bandsåg är som sagt relativt tyst och det är inte alltid lätt att e att bandet rör sig, så finns risk att nästa person får en överraskning om man lämnat den igång.

Kan sågen klyva 2 cm i trä så är det illa nog för att allvarligt sarga en kroppsdel. Det som är intressant är hur lång tid den fortsätter att snurra med drivningen avslagen. Risken för att man skadar sig på en såg man inte tror är farlig borde rimligtvis vara proportionell mot tiden man exponeras för hotet. Jag antar att det är orsaken till att kravet är beskrivet som bromstid, och inte hur långt man kan såga i träbitar. En annan rimlig förklaring till kravet är att man kan ha uppmärksamhet på det farliga några sekunder efter att man har gått vidare till en annan maskin. Min broms brummar lite, så då blir man uppmärksam på att något inte är som det ska.

mattiasp mattiasp skrev:
Kan sågen klyva 2 cm i trä så är det illa nog för att allvarligt sarga en kroppsdel. Det som är intressant är hur lång tid den fortsätter att snurra med drivningen avslagen. Risken för att man skadar sig på en såg man inte tror är farlig borde rimligtvis vara proportionell mot tiden man exponeras för hotet. Jag antar att det är orsaken till att kravet är beskrivet som bromstid, och inte hur långt man kan såga i träbitar. En annan rimlig förklaring till kravet är att man kan ha uppmärksamhet på det farliga några sekunder efter att man har gått vidare till en annan maskin. Min broms brummar lite, så då blir man uppmärksam på att något inte är som det ska.
Ja, jag argumenterade inte emot faktumet att man ska ha en broms. Jag har själv installerat en Tripus DC broms på min Ejcasåg. Min incasåg stannade dock på under 5 sekunder utan broms, där behövdes ingen broms.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Många äldre bandsågar har extra tungt nedre hjul för att det skall fungera som svänghjul och jämna ut kolvslagen från ångmaskinen eller kultändarmotorn. Kolvslagen kunde fortplanta sig genom hela remtransmissionen ända fram till bandsågen.
Min bandsåg har ett sådant tungt nedre hjul och snurrade väldigt länge utan broms fastän hjulen bara är 60 cm.
Naturligtvis har jag eftermonterat elmotor och likstömsbroms på den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.