Byggahus.se

Det är ni som göder hantverkarna!

Status:
Stängd
  1. orustinnan
    Medlem · Västra G · 50 inlägg

orustinnan

Medlem
    Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
    Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!

Redigerat av moderator 19 maj 20:55
  2. L
    Medlem · 1 160 inlägg
    Jag poppar mina popcorn för detta lär bli en spännande tråd :)

3. S
    Medlem · Uppsala · 791 inlägg

Strontus

Medlem
    Jag säger som när de införde allmän rösträtt: det kan aldrig vara bra!

4. D
    Medlem · Skogen · 3 882 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Dra inte alla över en.....

Men du har såklart rätt till stor del. Det är en sjuk marknad men det beror inte bara på ”vi som inte säger till”. Det är en kombination men jag tror roten till problemet till stor del är just roten.

Nej, jag är inte från götet ;)

5. G
    Medlem · 20 inlägg

Gooli

Medlem
    Eftersom hantverkare är ett så enkelt och välbetalt skrå, så är det konstigt att inte fler utbildar sig till dessa yrken. ;)

6. Okarlsson
    Husägare · Värmdö · 904 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Din poäng är väl att man i så fall bör anlita hantverkare på fastpris och med avdrag vid överskriden tidplan. Gör du det så minimeras de risker du beskriver. Inget hindrar ju dig från att rekrytera både utländsk och mer kompetent arbetskraft.

7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 534 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag tar med ostbågar

8. H
    Medlem · Stockholm · 428 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    Det finns säkert skäl till varför byggbolagen får något gjort, ett kan ju vara ackordslönerna...

9. Okarlsson

Okarlsson

Husägare
    Eftersom inte lönerna i rut-yrken inte följt med så får man nog också se till de ständigt uppåtgående huspriserna som en förklaring. Alla investeringar i bostaden har lönat sig de sista 20 året, oavsett vad de kostat.

10. Okarlsson

Okarlsson

Husägare
    TS skulle säga att skälet är hög andel utländsk arbetskraft.

• Laddar…
  11. T
    Husägare · värmlands län · 1 414 inlägg

tobbbias

Husägare
    Men eftersom du haft många duktiga utländska killar och tjejer som har utfört jobb åt dig så är det väl bara att vända dig dit? Eller vad menar du? Tvingar sig de svenska medelålders männen sig in i ditt hus och utför arbetsuppgifter som du kanske kan klara av själv? (det var ju bara några lister...)

• Laddar…
  12. G
    Medlem · 1 163 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Är det någon som är avundsjuk så är det du som inte vill betala svenska hantverkare utan betala slavliknande löner till utländska hantverkare.

Dra istället tummen dit där den normalt ska sitta och gör jobbet själv.

En utländsk elektriker kan du inte anlita för hen måste vara godkänd av svenska elsäkerhetsverket annars får du betala dryga böter.

13. G
    Medlem · 1 163 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Problemet är att de flesta likt TS är snåla och vänder på toapappret samt har tummen mitt i handen

14. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 040 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Jag tänker att du behöver den här tråden istället. Från början var den lite mer specifik men den har utvecklats till en allmän frustrationstråd.

15. Okarlsson

Okarlsson

Husägare
    Men att inte ha råd att betala 700:-/h är ju inte nödvändigtvis samma sak som att vara snål? Och att inte vara händig nog är ju lite svårt att klandra någon för. Ungefär som att klaga på att någon är dålig på huvudräkning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.