Byggahus.se

Designa golvvärmesystem

1. R
    Medlem · Värmland · 52 inlägg

RobbanA

Medlem
    Hej,

Jag började mina funderingar i en annan tråd men jag hade inte riktigt klart för mig vad egentligen ville så frågan blev ganska felaktigt ställd.

Vi bor i ett äldre hus med pelletspanna och en mix av golvvärme och radiatorvärme installerad. Vad gäller golvvärmen så är det gjort på lite olika sätt beroende på tidigare ägare och ren inkompetens från min sida då jag låtit rörmokaren göra som han vill (vilket såklart ledde till den lättaste lösningen). På nedre plan har vi golvvärme i kök, hall och badrum kopplat till samma slinga som radiatorerna, oshuntat. Jag vet att det inte ska vara så men så är det iaf. På ovanvåningen så har vi golvvärme i badrummet på samma slinga som radiatorerna men med en minishunt (LK M60) som sitter utanför badrummet. Nu hade vi tänkt sätta in golvvärme även i sovrummet på nedre plan och tänkte passa på att "städa upp" lite. Totalt kommer det röra sig om runt 50 m2.

Man kan koppla in en andra slinga till vår pelletspanna så att man kan ha en motordriven shunt kopplad till den utegivaren som vi har idag. Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna ha högre temperatur i badrummet än i sovrummet men tycker kanske att det känns lite överdrivet med rumsgivare utan att det skulle räcka med thermostater för att få en konstant förskjutning av kurvan som baseras på utegivaren. Det hade varit skönt om vi kunde slippa minishunten som sitter utanför badrummet på ovanvåningen.

Jag är en total amatör på det här som försökt läsa på under den korta tiden jag bott i hus. Hur skulle ni experter ha lagt upp det baserat på ovannämnda problematik?

-Robban

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    För optimal funktion , bad , våtrum på egen shunt , raddar för sig , övrig GV för sig , det är den optimala funktionen , sen om den är genomförbar , kan bara du veta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.