Byggahus.se
L Leif i Skåne skrev:
En sådan säkring klarat kontinuerligt 2300 W alltså en värmefläkt. Vad står det på elementet för effekt? xxxx Watt?[/QUOTE

Elementet var 2000w enligt specifikationen, men jag kanske inte hade det på fullt, vet inte riktigt.

Men 2 såna på full spinn håller då alltså inte?

• Gilla
Onmjer01
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det som inte funkar då? Det är ju det som säkringen säkrar. Förmodligen finns en lista vid säkringarna där det står vad varje säkring går till.

Kan också vara så att huvudsäkringen gick sönder samtidigt som den säkringen du bytt. Är det mycket el i huset som inte funkar är det nog så. Ofta sittet huvudsäkringarna utomhus. De är tre stycken.
Ja det är elen nere i källaren som inte funkar. Uttagen som finns samt två lampor i taket.
Såg även att lampan utanför dörren, dvs fasadlampan ej funkade.

Men övrigt i huset funkar, lampor, uttag, vitvaror mm.
Allt på de andra våningsplanen.

Uppdatering: Har alltså bytt den säkringen/proppen som jag såg var paj.
En 10a.

Men problemet är kvar.
Fick även tipset att byta huvudsäkringarna, testat det med.

Någon sa att det kanske gått en propp/säkring i skåpet som Vattenfall har på andra sidan gatan.
Låter lite långsökt, men kan det vara så?

Har du dragit ut allt som går ifrån de uttag som inte fungerar?

SysterNett SysterNett skrev:
Har du dragit ut allt som går ifrån de uttag som inte fungerar?
Japp. Du menar så att inget är i tynger när man sätter igång igen typ?

Precis, så kopplade du bort elementen innan du satte i den nya säkringen?
När började problemet, var det strax efter att du anslöt dessa element?
Är elementen ansluta i uttag i den del av byggnaden som blev strömlös när säkringen gick?
Hur snabbt löste säkringen efter att du skruvade i den?
Är propphuven och passdelen i botten på säkringshålen i centralen rena o fina, inget svartbränt?

Det här är ett ganska enkelt fall, enkelt att lösa om du systematiskt kan beskriva problemet.
Det är troligen orsakat av överlast men det kan också handla om ett fel i anläggningen, ett fel som kanske är orsakad av överlast, så du bör vara ganska säker på att hitta felkällan. Om det finns misstanke om kortslutning i den fasta installationen så bör du låta säkringen vara urskruvad och tillkalla en elektriker.

• Gilla
Onmjer01
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis, så kopplade du bort elementen innan du satte i den nya säkringen?
När började problemet, var det strax efter att du anslöt dessa element?
Är elementen ansluta i uttag i den del av byggnaden som blev strömlös när säkringen gick?
Hur snabbt löste säkringen efter att du skruvade i den?
Är propphuven och passdelen i botten på säkringshålen i centralen rena o fina, inget svartbränt?

Det här är ett ganska enkelt fall, enkelt att lösa om du systematiskt kan beskriva problemet.
Det är troligen orsakat av överlast men det kan också handla om ett fel i anläggningen, ett fel som kanske är orsakad av överlast, så du bör vara ganska säker på att hitta felkällan. Om det finns misstanke om kortslutning i den fasta installationen så bör du låta säkringen vara urskruvad och tillkalla en elektriker.
Bra svar!

Ska försöka svara på dina frågor.
Elementen var igång 20 minuter kanske innan strömmen gick.

Ja jag kopplade ut elementen innan jag kopplade in den nya säkringen.
Men vid närmare eftertanke så satt det nog fortfarande kvar lite utomhusbelysning i ett uttag utomhus som också är dött nu.
Var det tvunget att vara tomt också kanske för att dra igång allt igen efter att jag bytt säkringen?

”Hur snabbt löste säkringen efter att du skruvat in den” frågar du.
Svar: ja den har alltså inte löst ut igen efter att jag satt in den nya. Har inte fått liv i den.

”Är elementen anslutna i uttag i den delen som blev strömlös” svar : JA.

Hur vet du att den är hel? Är inte alla ggr ”ögat” ploppar ut så det syns..

H Husqvarna220Ac skrev:
Hur vet du att den är hel? Är inte alla ggr ”ögat” ploppar ut så det syns..
Kan ju inte veta med säkerhet. Men har testat byta flera ggr.
Men som jag skrev i förra inlägget, det var nog så att ngt dröjt kvar och varit inkopplat i utomhusuttaget när jag försökte sätta igång efter att ha bytt säkringen.

Men ska jag byta alla säkringar i hela huset? Det är ju säkert 30st

Har du inget mätinstrument så du kan kolla om dom är hela?

Nej, du ska inte byta alla säkringar i huset. Det är dags att du letar efter någon som kan hjälpa dig. Antingen har dessa element orsakat ett fel i anläggningen eller så har en huvudsäkring eller mätarsäkring tidigare i kedjan löst.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du ska inte byta alla säkringar i huset. Det är dags att du letar efter någon som kan hjälpa dig. Antingen har dessa element orsakat ett fel i anläggningen eller så har en huvudsäkring eller mätarsäkring tidigare i kedjan löst.
Har inget mätinstrument tyvärr.

Japp, bara att försöka ringa en elektriker som förhoppningsvis kan komma under morgondagen.

Men nu ringde jag vattenfall som har nätet.
Om jag provat byta säkringen och huvudsäkringarna och det fortfarande inte funkar så kan de skicka ut en gubbe och kolla i deras skåp.
det kostar några tusen om det inte är fel på deras sida.

Men det kanske det är dags för då jag inte kommit till lösning än?
Jag har ju provat det ovan även om jag som ni märker inte vet något om detta.

Mer troligt att felet är hos dig, så ta dit en elektriker om du är helt oförmögen att felsöka själv.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mer troligt att felet är hos dig, så ta dit en elektriker om du är helt oförmögen att felsöka själv.
Okej det är mest troligt hos mig alltså?
De menade ju på att om jag testat byta huvudsäkringarna så borde felet ligga hos dom rentav?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.