Denna propp gick. Vad gör jag?

3k läst  36 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
  2. E
    Medlem · Nivå 16
    Röd är 10 A. Står också på själva proppen.
    Det som står på propphållaren är vad den klarar av max. belastning.

3. Dheri
    Husägare · Nivå 8
    Röd plupp=10A

4. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Din ser ut att vara 10A (röd prick). Ta ut den ur hållaren och kolla vad det står på den. Sen köper du en likadan.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Ta ut säkringen ur hylsan och läs på den, men av den röda "pluppen" att döma så är det en 10A säkring. Men ta ur den och kolla.

*Edit*Wow vad sakta jag skriver..

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Hade det här varit från en ny medlem hade jag varit övertygad om att vi blev trollade. Nu hoppas jag bara att så är fallet. :surprised:

7. H
    Medlem Nivå 9
    Och stoppa in den propphuven först, sen skruva in den i centralen, vet att vissa tycker det är obehagligt att byta säkringar, hurdå frågar man, de stoppar in säkringen i PK’n i centralen först! Sen propphuven..

Vad matar denna säkringen?

8. E
    Medlem · Nivå 16
    Bra att ha hemma, fylld med passande säkringar:

9. N
    Medlem Nivå 6
    Köpte en 10a, skruvade in med hjälp av koppen.
    Det funkar dock fortfarande inte.

Det blixtrade till lite lite inne när den skruvades in, ska det göra det?

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Det är normalt.

Edit: Läste för snabbt och missade att det forfarande inte fungerade. Att det blixtrar till när man skruvar i en säkring är normalt och det beror på att det bildas en liten ljusbåge. Det händer inte alltid men det är normalt att det inträffar. Om det däremot är kortslutningen i kretsen eller något annat fel som orsakar stor last så brinner säkringen omedelbart och även då blir det en liten blixt. Säkringen är konstruerad så att den lilla färgade pluppen skall trilla bort när säkring brunnit men det händer inte alltid. Prova att knacka försiktigt på huven och se ifall den lilla pluppen trillar bort. I så fall har den gått. Andra sätt att se om säkringen är hel är att mäta med ett mätinstrument i det lilla mäthålet på propphållaren, men det förutsätter att du har något att mäta med. Ett tredje sätt är helt enkelt att skruva ur säkringen, ta ur den ur propphållaren, och knacka den försiktigt i bordet eller pilla försiktigt på pluppen med nageln. Har den brunnit skall pluppen lossna mer eller mindre av sig själv då. Du kan prova med en ny säkring igen men blixtrar det direkt och det inte fungerar är det nog läge att ringa en elektriker för riktig felsökning.

Redigerat 10 feb 13:12
  11. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Vad fick den den att gå från början? Har du åtgärdat det problemet?

12. L
    Medlem · Nivå 13
    Du har kortis någon stans, därför gå säkringen precis som den skall!
    Vad säkrar den ?

13. N
    Medlem Nivå 6
    Det är inte mitt hus, bara har det en kort stund.

Jag hade 2 element igång samtidigt, då gick väl proppen antar jag?

Kollade på proppskåpet bara och då såg jag att en röd prick hade lossnat från ena.
    Den bytte jag men det funkar alltså fortfarande inte.
    Vad den säkrar, just den proppen, ingen aning

Nu vet jag inte vad jag ska göra

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Vad är det som inte funkar då? Det är ju det som säkringen säkrar. Förmodligen finns en lista vid säkringarna där det står vad varje säkring går till.

Kan också vara så att huvudsäkringen gick sönder samtidigt som den säkringen du bytt. Är det mycket el i huset som inte funkar är det nog så. Ofta sittet huvudsäkringarna utomhus. De är tre stycken.

15. L
    Medlem · Nivå 13
    En sådan säkring klarat kontinuerligt 2300 W alltså en värmefläkt. Vad står det på elementet för effekt? xxxx Watt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: