Byggahus.se

Den ulitmata bordssågen för inredningssnickerier

1. O
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker inte att kapanhållet är dåligt, vad menar ni med att det inte passar i spåret?

2. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Precis som fedex vill jag ha en såg för finsnickeri, men är inte riktigt beredd att lägga 25 papp på en festool-maskin. Då tycker jag en variant med järnbord och lite mer stabilitet verkar vara nästa steg om man nu prompt ska upp till nästa steg från dw744 och gts10 och inte är i behov av extrem mobilitet. Det förutsätter att man tillåter den väga lite mer förstås, för mig går gränsen kring en 150 kilo. Därför är jag inne på metabon, fedex se http://www.byggahus.se/forum/verkty...naeppet-mellan-bordscirkel-och-justersag.html

Jag vet inte vad jag vill säga, verkar bara hålla med er alla. :)

3. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Alltså, det går ju i ett t-track, och det anhåll jag har är mycket mindre än spåret, vi pratar flera millimeter, och gör sålunda ingen nytta till nånting. Nu är jag inget fan av att kapa på bordssåg utan gör det med ger-kap, och i vissa fall med sänksågen om det skulle behövas.

4. hecke
    Verktygstokig Nivå 8
    Det är klart du skall ha en DW744. Bästa sågköp jag gjort.

5. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Kollade in Festool CS70 i helgen och den verkar suverän. Har man lite plats så är det nog en bra stationärsåg. Ägaren beklagade dock vikten 39kg att jämföra med Boschen 29kg+stativ. För mobilt användande hade han gått över till CS50. Sen vidhåller jag dock fortfarande att Boschen verkar vara mest prisvärd och ett bra allroundalternativ. I samma verkstad fanns för övrigt också en Altendorf justersåg som var mycket imponerande, och den skulle jag gärna ha till möbelsnickeri före CS70, men då har vi en annan prisklass igen...