240 163 läst · 1 891 svar
240k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Sen får vi inte glömma undantaget för 3500kg regeln. Har man en bil som har en totalvikt på 3500kg så får man med ett vanligt B-kort ändå lov att koppla på ett släp med en totalvikt på 750kg.
Så har man en tillräckligt tung bil så är ett b96 bara pengar i sjön.
Så har man en tillräckligt tung bil så är ett b96 bara pengar i sjön.
B96 menar du va? och nej, när det är enbart b-körkort, så är det släpets teoretiska totalvikt som ska understiga bilens MSVDavid-O skrev:
Nu får vi förtydliga lite.
Totalvikt = tjänstevikt + maximal last för fordonet.
Bruttovikt = tjänstevikt + aktuell last för fordonet (=ställ det på en våg).
Med B eller BE får inte bilens totalvikt + släpets totalvikt överstiga 3500 resp 4250 (behörighet)
Dessutom får släpets bruttovikt inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikt (överlast).
Med det sagt får man med B och en Toyota Yaris (tv 1340 msv 600) koppla ett tomt 2160 släp med tjv under 600kg.
Bra, har läst nu, enbart B, styrs av totalvikten. B96 kan som du skriver ha en vagn med högre totalvikt än bilens dragvikt, så länge inte bruttovikten är för hög på vagnen! knepiga regler, är bortskämd själv då mitt BE körkort har obegränsad totalvikt. så jag skulle kunna dra en lastbils vagn efter en pickup.MathiasS skrev:
Ja du har skrivit samma sak som är fel tre gånger nu.
Bilen har en enda dragvikt och det är "maximal släpvagnsvikt". Det finns inget samband mellan totalvikter och bilens dragvikt.
Totalvikten är en kalkyl för sig, summan ska bli 3500kg på B, 4250kg på B96 och 7000kg på BE (med begränsningen att varken släp eller bil får väga mer än 3500kg också).
Inget av detta har med bilens dragvikt att göra. När din totalviktsanalys är klar, vilket avgör om du har rätt behörighet för kombinationen, så kan du räkna ut hur mycket du får lasta släpvagnen bakom din bil. Då använder du bilens dragvikt (tillåten last = max dragvikt - släpets tjänstevikt).
Hänger du med?
Nej, samma regler för B och B96, bara olika summor för totalvikterna.A Huddigköraren skrev:
Exempel från släpvagnskalkylatorn:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Notera att max släpvagnsvikt är 650kg. Släpet har 1300kg totalvikt.
Renoverare
· Borlange
· 102 inlägg
Perfekt exempel!

Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 605 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 605 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 156 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 156 inlägg
Alltså!! hur många gånger måste vi rätta alla som kommer med villfarelser från förr och tror sig veta hur reglerna är nu?
Detta med vikter ändrades 19 januari 2013 då även utökat B kom.
Sen har det ändras angående uppkörningen och även detta runt manuell och automatisk växellåda. Senast nu i november.
Men detta med vikter. Jag har skrivit ett par gånger om detta. MattiasS har också gjort det.
Så detta gäller alla! obs alla varianter av B-körkort och naturligtvis är dragfordonet av B-kortstyp.
Summan av totalvikterna bestämmer körkortsbehovet.
Bilens dragvikt bestämmer max bruttovikt (tjänstevikt + last) på släpet.
Man kan alltid koppla på ett släp med en maximal totalvikt på 750kg. Detta oavsett vad bilen väger och att man spräcker "körkortsgränsen". Detta gäller faktiskt även Ckort.
Och med dagens BE finns det en totalviktsbegränsning på 3500kg. De som har tagit körkortet tidigare behåller reglerna som gällde när de tog behörigheten.
Det kan från bilens sida finnas begränsningar i tågvikt och annat.
Så jo, en VW polo med 3500kg släp är möjligt så länge bruttovikten håller sig under dragvikten.
Nu något jag är osäker på men hört ryktesvägen.
Uppkörningen på utökat B och BE ska visst vara rätt snarlika idag. BE backningen mellan koner är visst borta idag. Här kan någon som nyligen tagit BE få bekräfta.
När jag tog BE mitten av 2013 så behövde jag backa mellan koner. Dock inte den varianten som fanns innan 2013 där man vände ekipaget inom kon-området utan man skulle backa in i ett "garage".
Teorin som jag skrev för BE var en komplett B teori + ca 7 frågor runt släpet.
Kunde vara lite tungt att skriva om det var länge sedan man tog B.
Hur det är idag får gärna någon som mycket nyligen tagit BE skriva om.
Detta med vikter ändrades 19 januari 2013 då även utökat B kom.
Sen har det ändras angående uppkörningen och även detta runt manuell och automatisk växellåda. Senast nu i november.
Men detta med vikter. Jag har skrivit ett par gånger om detta. MattiasS har också gjort det.
Så detta gäller alla! obs alla varianter av B-körkort och naturligtvis är dragfordonet av B-kortstyp.
Summan av totalvikterna bestämmer körkortsbehovet.
Bilens dragvikt bestämmer max bruttovikt (tjänstevikt + last) på släpet.
Man kan alltid koppla på ett släp med en maximal totalvikt på 750kg. Detta oavsett vad bilen väger och att man spräcker "körkortsgränsen". Detta gäller faktiskt även Ckort.
Och med dagens BE finns det en totalviktsbegränsning på 3500kg. De som har tagit körkortet tidigare behåller reglerna som gällde när de tog behörigheten.
Det kan från bilens sida finnas begränsningar i tågvikt och annat.
Så jo, en VW polo med 3500kg släp är möjligt så länge bruttovikten håller sig under dragvikten.
Nu något jag är osäker på men hört ryktesvägen.
Uppkörningen på utökat B och BE ska visst vara rätt snarlika idag. BE backningen mellan koner är visst borta idag. Här kan någon som nyligen tagit BE få bekräfta.
När jag tog BE mitten av 2013 så behövde jag backa mellan koner. Dock inte den varianten som fanns innan 2013 där man vände ekipaget inom kon-området utan man skulle backa in i ett "garage".
Teorin som jag skrev för BE var en komplett B teori + ca 7 frågor runt släpet.
Kunde vara lite tungt att skriva om det var länge sedan man tog B.
Hur det är idag får gärna någon som mycket nyligen tagit BE skriva om.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 309 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 309 inlägg
Det skiljer lite i vad som krävs för B96 och BE.
Här hittar man detaljer, men som jag uppfattar det är det ingen teori på B96 och uppkörningen skiljer också.
Uppkörning B96: Säkerhetskontroll, körning i och utanför tätbebyggt område
Uppköring BE: Säkerhetskontroll, särskilda manövrer, körning i trafik
Här hittar man detaljer, men som jag uppfattar det är det ingen teori på B96 och uppkörningen skiljer också.
Uppkörning B96: Säkerhetskontroll, körning i och utanför tätbebyggt område
Uppköring BE: Säkerhetskontroll, särskilda manövrer, körning i trafik
Renoverare
· Kalmar
· 3 002 inlägg
Det enda som dom åstadkom i samband med det tredje körkortsdirektivet va att krångla till det lite merDavid-O skrev: