Den perfekta renoveringen av en skola i Husdrömmar

2k läst  11 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Kajsa och Hampus som renoverar en 1800-talsskola i Ramsåsa utanför Tomelilla fick högsta betyg av stjärnarkitekten vad gäller materialval och inredning. Det är perfekt!, sa Gert i det andra avsnittet av Husdrömmar.

Du kan läsa artikeln här: Den perfekta renoveringen av en skola i Husdrömmar

2. T
    Medlem · Nivå 7
    Kul hus, men väldigt stora rum. När jag dammsugit halva mitt hus har de bara hunnit med sitt kök.

Köket med sitt rostfria såg åtminstone i TV ut som om det hade drabbats av den klassiska "fingeravtryck på rostfritt"-problematiken. Det kan också ha varit byggsmuts.

Däremot känns det som om de klippt bort en diskussion med byggarna kring akustik i främst köket. De satte gips i taket och det hördes att det ekade rejält där och lät lite slamrigt. Samtidigt hade Gert och Pernilla en sittning där Gert berättade om hur man löser akustikproblem i stora utrymmen.

Mysigt läge med kyrkan utanför fönstret. Speciell känsla i sådana hus.

3. B
    Medlem Nivå 4
    Bra gjort! Framförallt att de låter det ta tid och siktar på slutresultatet. Ingen ser ju efteråt hur snabbt det gick, bara hur bra det blev. Man fortfarande göra fynd härnere i Skåne. Jag ser dagligen "överblivna" hus, oftast gamla lantgårdar, som är murade med stabil stomme. Senan behöver man inte vara orolig om något inte blir så bra direkt, det går att ändra. Framgick det vilken typ av ventilation de har? Borde vara FTX i ett sådant hus.

4. C
    Medlem Nivå 3
    Finns ingen hemtrevnad i dessa stora ödsliga rum,samt uppvärmingen kommer kosta stora pengar,nja lite för mkt drömmare utan erfarenhet

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Med de där gamla ventilerna så borde det vara självdrag.

6. B
    Medlem Nivå 4
    Kan vara att man behållit gallren, men har nytt bakom (rör). Någon som vet?

7. H
    Medlem Nivå 10
    Definitionen av "hemtrevnad" är relativt bred, hur bor du själv?

Tycker det var ett roligt avsnitt med en fin familj. Härligt också att se handlingskraftiga optimister som förverkligar sina drömmar. Med eller utan erfarenhet.

8. A
    Medlem · Nivå 16
    Ventilerna satt direkt på ytterväggen, till 99,9% vanlig tilluftsventil direkt utifrån.

9. A
    Medlem · Nivå 16
    Just värmen var väl problemet just nu, Gert kommenterade det när han kom ut att han hade frusit och utifrån att huset var så stort. Tyckte att man någonstans nämnde en gammal vedpanna och det är kanske inte den bästa lösningen för en ung familj som redan verkade ha fullt upp och att få tiden att räcka till. Men har man vattenburen som man moderniserat när man nu bygger om så kan man senare byta till en ny värmekälla.

10. S
    Husägare · Nivå 6
    Jag gillade huset skarpt i sin helhet, och vad man väljer för material är ju en smaksak, så om jag inte tyckte om köket och dess kakling så gjorde ju dom som bor där det. Det är det viktigaste.

Sedan förtjänade verkligen mannens pappa allt utrymme han fick, verkligen ett stöd för dessa nyblivna föräldrar, känslan var att det var hans förtjänst att det blev så färdigt som det ändå var.

Samtidigt hade jag hela tiden vibbar att vid nästa säsongs första "Återbesöksavsnitt" så kommer de inte att bo där längre. I varje fall inte frun...

11. M
    Medlem Nivå 7
    Nån som vet vilken byggnadsvårdsaffär det var de besökte i programmet? De verkade ha mycket nycklar till gamla lås, vilket jag är i behov av...

12. N
    Anonym
    Spiken i kistan som finns i Lövestad https://www.spikenikistan.com/

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: