20 052 läst ·
34 svar
20k läst
34 svar
Den eviga frågan om överspänningsskydd...
Sida 1 av 3
Hej,
Jag vill sätta in överspänningsskydd för att skydda all dyr elektronik, värmepumpar osv i huset vid blixtnedslag. Men frågan är vad jag ska välja!
Elektrikern köper in från Storel så jag kan välja på en del olika. Men jag vet inte vilka märken som är ”bäst”. Hager, Obo Betterman, Elrond, Schneider ...?
*Förutsättningarna är: Elcentralen i huset är helt ny och genomgående från Hager. Jag har 4-poligt (fas, nolla, jord och tändtråd) elsystem i huset.
*Jag vill ha både grov och mellanskydd för att täcka in alla sorts åsknedslag. Kanske också finskydd om det krävs.
*Jag är helt såld på smarta hem och liknande så om det existerar något skydd som kan kopplas upp mot något annat i huset för att varna ’på distans’ så är det ett stort plus!
*Patroner är dyrt! Finns det något skydd som funkar utan patroner (typ med dvärgbrytare istället) men som ändå inte pajar efter ett åsknedslag så är det ett stort plus.
*I framtiden planerar jag för solceller så skyddet bör funka ihop med detta.
Ja det där var allt kort och gott. Jag är totalt grön på el och har fattat mer eller mindre noll när jag läst tidigare trådar kring det här med överspänningsskydd. Därför startar jag denna nya tråd. Så snälla; Kerp it simple! typ; ”Du ska välja Obo Betterman V50 SF...” Eller ”Du ska välja Hager SF...”
Stort tack på förhand!!
/Martin
Jag vill sätta in överspänningsskydd för att skydda all dyr elektronik, värmepumpar osv i huset vid blixtnedslag. Men frågan är vad jag ska välja!
*Förutsättningarna är: Elcentralen i huset är helt ny och genomgående från Hager. Jag har 4-poligt (fas, nolla, jord och tändtråd) elsystem i huset.
*Jag vill ha både grov och mellanskydd för att täcka in alla sorts åsknedslag. Kanske också finskydd om det krävs.
*Jag är helt såld på smarta hem och liknande så om det existerar något skydd som kan kopplas upp mot något annat i huset för att varna ’på distans’ så är det ett stort plus!
*Patroner är dyrt! Finns det något skydd som funkar utan patroner (typ med dvärgbrytare istället) men som ändå inte pajar efter ett åsknedslag så är det ett stort plus.
*I framtiden planerar jag för solceller så skyddet bör funka ihop med detta.
Ja det där var allt kort och gott. Jag är totalt grön på el och har fattat mer eller mindre noll när jag läst tidigare trådar kring det här med överspänningsskydd. Därför startar jag denna nya tråd. Så snälla; Kerp it simple! typ; ”Du ska välja Obo Betterman V50 SF...” Eller ”Du ska välja Hager SF...”
Stort tack på förhand!!
/Martin
Börja med att läsa artiklarna om det svenska elsystemet och elcentralen i hemmet som finns här på BH. Du har t.ex. inte ett 4-poligt elsystem.
Jag kan inte rekommendera något särskilt skydd men du bör överväga om du alls behöver det. Bor du extremt utsatt? Din profil säger Stockholm men det kan vara både i nyproducerad villaförort och lantlig idyll med gamla luftledningar. Vad är förutsättningarna?
Grov/mellanskydd täcker inte "olika sorts åsknedslag" per se, de garanterar en viss maximal spänning efter skyddet.
Du bör förkovra dig mer i ämnet för att inte lägga massa pengar på något som du kanske inte ens behöver.
Jag kan inte rekommendera något särskilt skydd men du bör överväga om du alls behöver det. Bor du extremt utsatt? Din profil säger Stockholm men det kan vara både i nyproducerad villaförort och lantlig idyll med gamla luftledningar. Vad är förutsättningarna?
Grov/mellanskydd täcker inte "olika sorts åsknedslag" per se, de garanterar en viss maximal spänning efter skyddet.
Du bör förkovra dig mer i ämnet för att inte lägga massa pengar på något som du kanske inte ens behöver.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Som sagt, din profil säger Stockholm. Här det rätt ovanligt med luftledningar. Har du inte luftledning till huset, så är risken för åskskador via elnätet väldigt låg.
Det stämmer att vi inte har luftledningar in i huset utan de går från en el-central.H hempularen skrev:
Huset är byggt på 60-talet och ligger i en villaförort. Nej överspänning sker inte ofta här. Men det har hänt att grannar före oss fått allt utslaget av överspänning.
Nej det stämmer säkert att jag inte har ett 4-poligt elsystem. Det låter jag elektrikern avgöra vad jag har. Jag ska titta på artiklarna men jag tvivlar på att det kommer ge mig något i slutändan eftersom jag inte fattat särskilt mycket annat som skrivits om elsystem tidigare. Hade jag gjort det hade jag antagligen inte skapat den här posten över huvud taget. Då hade jag själv kunnat läsa mig till vad jag ska ha...tommib skrev:
Börja med att läsa artiklarna om det svenska elsystemet och elcentralen i hemmet som finns här på BH. Du har t.ex. inte ett 4-poligt elsystem.
Ok, Kort sagt; Jag vill att om blixten slår ned ska alla mina tekniska prylar klara sig utan skador. Oavsett om det så är domedagsblixten från helvetet eller en ynklig liten urladdning.
Och som svar på frågan om jag behöver det eller ej; Kanske inte just nu men när jag skaffar solceller så måste jag ha det oavsett. Men är det värt att skaffa det redan nu för att uppnå att jag ska känna mig säker på att oavsett vad OM nu blixten skulle slå ned så klarar sig alla mina skitdyra saker som är inkopplade på elnätet? Ja för mig är det utan tvekan det!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
OBO har bra saker men det finns många som har bra prylar. Phoenix Contact har jag också bra erfarenheter av.
Det finns bra broschyrer på OBO hemsida. Men glöm inte att de lever på att sälja skydd...
Det finns bra broschyrer på OBO hemsida. Men glöm inte att de lever på att sälja skydd...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag bor utsatt med luftledningar och ensamt hus ändå klarat mig från skador via elnätet de 22 åren jag bott här. Via luftburen telefonkoppar däremot, ojojoj, överspänningar på tiotusentals volt varje sommar, så där behövs skydd. Kan tyvärr inte få fiber, annars är det en mycket bra åtgärd. Även råkat ut för induktion i nätverkskabel vid åsknedslag inom några hundra meter, så att enbart stoppa åskan från att ta sig genom ledningar in i huset räcker då inte.
Det verkar som att svenska elnät är genomtänkta när det gäller att jorda bort åska innan det hinner ställa till större skada. Som sagt, det har varit ett icke-problem, medan då allt annat varit utsatt. Att jag och grannen är sista hus på ledningen med åtföljande hög impedans kanske är gynnsamt också? Vad säger elektrikerna?
Men, jag har UPSer på allt eftersom elnätet inte är pålitligt utan tappar 1s nu och då även om det blivit bättre på senare år med stora byten till plastisolerad luftkabel och mer nedgrävt. Haft storm några dagar utan några avbrott alls, det gick inte för 5 år sedan. UPSerna skyddar mot överspänning men tar inte större saker så kontentan är att även med luftledningar ska man ha otur för att få problem via elnätet.
I somras fick 3 hus elsystemet totalförstört men det var inne i byn där blixten från helvetet slog ned i en stor gran precis mellan husen och eldade upp tv-antenner, telefonledningar samt även elsystemet då. Stora granitblock sprängdes och en bit slungades genom dörren på en Honda på en av uppfarterna. Kontentan: Mycket svårt att skydda sig i det läget. Kompisens hus som jag kollade i närheten hade inga skador via elnätet men hans TV-box hade brunnit via TV:ns antennkabel och sedan HDMI-kabeln till boxen.
Det verkar som att svenska elnät är genomtänkta när det gäller att jorda bort åska innan det hinner ställa till större skada. Som sagt, det har varit ett icke-problem, medan då allt annat varit utsatt. Att jag och grannen är sista hus på ledningen med åtföljande hög impedans kanske är gynnsamt också? Vad säger elektrikerna?
Men, jag har UPSer på allt eftersom elnätet inte är pålitligt utan tappar 1s nu och då även om det blivit bättre på senare år med stora byten till plastisolerad luftkabel och mer nedgrävt. Haft storm några dagar utan några avbrott alls, det gick inte för 5 år sedan. UPSerna skyddar mot överspänning men tar inte större saker så kontentan är att även med luftledningar ska man ha otur för att få problem via elnätet.
I somras fick 3 hus elsystemet totalförstört men det var inne i byn där blixten från helvetet slog ned i en stor gran precis mellan husen och eldade upp tv-antenner, telefonledningar samt även elsystemet då. Stora granitblock sprängdes och en bit slungades genom dörren på en Honda på en av uppfarterna. Kontentan: Mycket svårt att skydda sig i det läget. Kompisens hus som jag kollade i närheten hade inga skador via elnätet men hans TV-box hade brunnit via TV:ns antennkabel och sedan HDMI-kabeln till boxen.
Ok, jag ska kolla och jämföra. Nej jag klarar mig kanske med ett mellanskydd. Det verkar så om man läser på i olika branschtidningar. Dock har även min elektriker fått olika bud om vad man behöver i villa.R Robert-san01 skrev:
Vid en snabb jämförelse verkar det inte vara så stor skillnad mellan de stora fabrikaten förutom Schneiders som verkar sticka ut lite. Det enda jag inte kan läsa mig till är egentligen vilket märke som har bäst kvalitet... Men jag börjar bli lite klokare nu i alla fall. Oavsett märke så är alla överspänningsskydd ’dumma’ saker. Inget finns som kan kopplas upp mot husets wifi och så vidare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Tänk på att en riktig urladdning är på 100 000 A
Det finns skydd som tar hand om 25 000 A x 3 = 75 000 A så det fattas lite ändå.
Det går INTE skydda sig mot alla överspänningar, jodå det går men då börjar det likna bunker.
Vi vanliga dödliga får göra så gott vi kan.
Hoppas du har fasadmätarskåp, där placerar man grovskydd. I elcentralen sätter man mellanskydd. Finskydd kan man sätta på utvalda grupper, men då gäller det att separera ledningarna lite också.
Åskan behöver inte alltid komma via elledningen, var kommer telefon och vattenledning in, finns det en kabel till friggeboden, allt bör komma in på samma ställe och kopplas ihop med skydd.
Vad som är intressant är restspänning, ju lägre desto bättre.
Vad som är viktigare än vilket märke man köper är HUR det monteras, elektriker i allmänhet förstår inte att det är högfrekvens i ett åsknedslag och 0,5 meter extra kabel kan betyda 1000 volt extra så mellanskyddet som kan ge 1500 volt restspänning är plötsligt uppe på 2500 volt.
Den länkade mojängen med brytare tror jag inte så mycket på, vad gör man när det bränt till ordentligt, byter hela?
Med patroner byter man den som är trasig.
Åska är spännande och det allra säkraste är att dra ur sladden.
Protte
Det finns skydd som tar hand om 25 000 A x 3 = 75 000 A så det fattas lite ändå.
Det går INTE skydda sig mot alla överspänningar, jodå det går men då börjar det likna bunker.
Vi vanliga dödliga får göra så gott vi kan.
Hoppas du har fasadmätarskåp, där placerar man grovskydd. I elcentralen sätter man mellanskydd. Finskydd kan man sätta på utvalda grupper, men då gäller det att separera ledningarna lite också.
Åskan behöver inte alltid komma via elledningen, var kommer telefon och vattenledning in, finns det en kabel till friggeboden, allt bör komma in på samma ställe och kopplas ihop med skydd.
Vad som är intressant är restspänning, ju lägre desto bättre.
Vad som är viktigare än vilket märke man köper är HUR det monteras, elektriker i allmänhet förstår inte att det är högfrekvens i ett åsknedslag och 0,5 meter extra kabel kan betyda 1000 volt extra så mellanskyddet som kan ge 1500 volt restspänning är plötsligt uppe på 2500 volt.
Den länkade mojängen med brytare tror jag inte så mycket på, vad gör man när det bränt till ordentligt, byter hela?
Med patroner byter man den som är trasig.
Åska är spännande och det allra säkraste är att dra ur sladden.
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Skydden brukar finnas i variant med och utan signalkontakt. Roligare än så blir det inte.
Det finns en beräkningsstandard för skydd enligt SEK i HB 457, den kan din elektriker följa.
Glöm inte skydd på LAN och RS485 buss när du ändå håller på..
Det finns en beräkningsstandard för skydd enligt SEK i HB 457, den kan din elektriker följa.
Glöm inte skydd på LAN och RS485 buss när du ändå håller på..
Ja jag snackade nyss med en herre på elsäkerhetsverket som också nämnde något om en beräkningsstandard. På honom lät det dock som om det skulle innebära konsult... ☹️R Robert-san01 skrev:
Det jag fick fram från elsäkerhetsverket var att man inte kan helt och hållet avfärda överspänningsskydd där jag bor men heller inte säga med säkerhet att det behövs utan att göra en kalkyl enligt beräkningsstandarden du nämnde. Och att liksom flera varit inne på; Att kopparledningen till telefonen snarare är den stora boven (som jag ju ej använder längre).