VILL HA gulnad furu? är jag det? jag vill att mitt helt nybyggda furubord ska se ut som att det stått där sedan 70-talet.

Alla googlingar leder ofelbart till hur man får bort den gula färgen eller hur man får det att se ut som driv-ved med stålborste eller hur illa människor mår av att ens se gulnad furu. NEJ! Jag VILL HA gulnad furu

Finns det någon som gjort detta? Bets brukar alltid se väldigt på-målat ut eller så är färgtonen fel och det ser billigt ut, för brunt eller för gult..

PS Ingen på blocket eller bukowskis eller lauritz eller auctionnet eller annanstans säljer nåt snyggt vintage furubord nu så det går inte. Och jag vill göra min egen desajn, använda min kompletta festool setup i garaget.

Tacksam för tips!:)

Aldrig hört talas om. Du får väl prova med ett portabelt solarium och utsätta det för det ett tag, och se om det gulnar snabbare.

E erik999999999 skrev:
VILL HA gulnad furu? är jag det? jag vill att mitt helt nybyggda furubord ska se ut som att det stått där sedan 70-talet.

Alla googlingar leder ofelbart till hur man får bort den gula färgen eller hur man får det att se ut som driv-ved med stålborste eller hur illa människor mår av att ens se gulnad furu. NEJ! Jag VILL HA gulnad furu

Finns det någon som gjort detta? Bets brukar alltid se väldigt på-målat ut eller så är färgtonen fel och det ser billigt ut, för brunt eller för gult..

PS Ingen på blocket eller bukowskis eller lauritz eller auctionnet eller annanstans säljer nåt snyggt vintage furubord nu så det går inte. Och jag vill göra min egen desajn, använda min kompletta festool setup i garaget.

Tacksam för tips!:)
Ja det kanske du är! lacka bordet och låta de torka sisådär 35-40år?

Jag hade nog i finna skor gjort bets/olja och lack tester på spill och blandat mig till den effekt du vill ha. Tror kanske du är först men helt rätt i tiden vad jag förstått. Lycka till!

Ninjiah Ninjiah skrev:
Lacka bordet och låta det torka sisådär 35-40år?
Det tar inte så lång tid! Utsätt det fernissade/klarlackade bordet för solljus.

Tänkte med på uv lampor, sätt dem i garaget och täck för fönstren med tidningspapper. Kopplas med fördel på grannens hönshus. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.