Byggahus.se

Demontering av dörr till Bosch torktumlare serie 8

1. A
    Medlem · 4 inlägg

Arvid1979

Medlem
    Hej,

Det är en Bosch torktumlare (Serie 8) med E-nummer WTWH75I9SN/09 det gäller.
    Det har blivit en spricka i plastlocket i dörren (del 0306) och jag har köpt en ny i tron att jag det var lätt att byta den själv. Jag är inte intresserad av att anlita en servicetekniker och betala 1500 kr som Bosch rekommenderar när jag kontaktar dem.

Jag har försökt hitta instruktioner själv på nätet och har hittat en youtube video som demonstrerar demontering av ett liknande lock men från annan fabrikör.

Det skruvas av medurs efter att man skruvat av en skruv. Jag undrar om det är så på min torktumlare också? Är där någon sådan skruv som ska skruvas av innan? Jag har hittat ett möjligt ställe där skruven skulle tänkas sitta bakom men det kan även bara vara en sensor, jag skickar en bild på det. Jag har inte lyckas få bort plastbiten dock för att kunna se om där är en skruv.

Jag har skruvat av dörren och försökt vrida av den medurs men det går inte. Denna manöver gjorde jag utan att skruva av någon skruv. Är det någon som vet hur man ska gå till väga och om det krävs att någon skruv ska lossas?

Tack på förhand!

Mvh,
    Arvid

2. torbeno
    Husägare · Västra götaland · 1 724 inlägg

torbeno

Husägare
    Det skall inte lossas någon skruv. Den sitter som berget däremot, man får ta i mer än vad som känns rimligt. Jag kommer dock inte ihåg åt vilket håll man skall vrida.

3. A
    Medlem · 4 inlägg

Arvid1979

Medlem
    Tack Torben!
    Det ser ut som det är medurs man ska vrida av att döma från sprängskissen men jag kan ha fel. Jag tog i ordentligt men man kanske måste vara två stycken. (bifogar bild på sprickan).

4. torbeno

torbeno

Husägare
    Ja, den sitter ordentligt. Jag har använt en precis lagom stor plattmejsel och försiktigt men bestämt öppnat den.

5. A
    Medlem · 4 inlägg

Arvid1979

Medlem
    Ok, tack. Bände du den rakt av eller i medurs-riktningen vid dörrgångjärnen?
    Du har inte möjlighet att ta en bild på skruvmejseln när den är i samma position som den var när du bände upp den vita ringen? Tack på förhand!

6. torbeno

torbeno

Husägare
    Det var typ 3 år sedan och inte hemma hos mig, minns för dåligt för att kunna säga mer tyvärr.

7. A
    Medlem · 4 inlägg

Arvid1979

Medlem
    Ok, Torben. Tack ändå för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.