Byggahus.se
Hej!

I mitt hus finns det gamla rörelsedetektorer som vi skulle vilja ha bort då vi planerar måla om. Frågan är om detta är något vi klarar själva eller om vi måste anlita en elektriker? Det känns inte som en batteridriven manick. Jag antar att kabel baktill som går in i väggen är strömförande?

• Beige rörelsedetektor monterad på vit texturerad vägg under träfärgat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väggmonterad enhet som är delvis bortdragen från väggen, exponerar kablar och fästelement.
    Skapa konto
  • Öppen vit plastlåda på vägg visar elektronisk krets, kablar, komponenter. Monteringsfas eller underhåll.
    Skapa konto
Den kan du plocka ner själv då det är svagström och troligen max 12 V. Den borde gå till en larmcentral och OM den är aktiv måste du inaktivera den så att du inte får ett larm som ev kan gå ut.
Tänker du montera tillbaka den kan du ju klippa trådarna så pass långa att den färgade plasten sitter kvar för då kan du lätt sätta tillbaka trådarna på rätt plats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den kan du plocka ner själv då det är svagström och troligen max 12 V. Den borde gå till en larmcentral och OM den är aktiv måste du inaktivera den så att du inte får ett larm som ev kan gå ut.
Den är aktiv och det finns en larmcentral. Hur gör man då? Är det bara att klippa kabeln? Ursäkta de dumma frågorna. Jag är helt ny på detta.

• Väggmonterad apparat, display med text "Stäng sektioner före tillslag", driftstatusindikatorer, TeleTec-märke.
    Skapa konto
E
S skanfals skrev:
Den är aktiv och det finns en larmcentral. Hur gör man då? Är det bara att klippa kabeln? Ursäkta de dumma frågorna. Jag är helt ny på detta.
Varför gick inte sabotagelarmet då du öppnade detektorn, resistansen borde ju då bli oändlig!

Manövrera den fjädrande vippan till höger i bild och se så kontakten bryts där..

Vad menar du med att klippa kablar?

Klipp inte kablarna utan använd en liten skruvmejsel och demontera tråd för tråd och isolera dem med lite eltejp så att det inte blir kortslutning.

Men, frågan är varför inte larmet gått - man ska inte kunna demontera på det sätted tu gjort utan att larmet går. Det ser ut att sitta en liten microbrytare (den svarta grejen med ett metallbleck) till höger som nog är tänkt att lösa ut när locket tas bort. Dags att kolla larmets funktion!

Larmet har gått (felsignalen lyser och meddelande på displayen) men det var väl avlarmat och då går inte larmet om man meckar med givare.

krillek krillek skrev:
Klipp inte kablarna utan använd en liten skruvmejsel och demontera tråd för tråd och isolera dem med lite eltejp så att det inte blir kortslutning.

Men, frågan är varför inte larmet gått - man ska inte kunna demontera på det sätted tu gjort utan att larmet går. Det ser ut att sitta en liten microbrytare (den svarta grejen med ett metallbleck) till höger som nog är tänkt att lösa ut när locket tas bort. Dags att kolla larmets funktion!
Okej, då testar jag det. Jag antar att strömmen bör vara av? Vad gör jag med larmcentralen? Är det några problem att larmet inte utlösts då? Vi vill inte ha kvar larmsystemet.

S skanfals skrev:
Vi vill inte ha kvar larmsystemet.
Då kopplar du bort alla grejerna.

D Dilato skrev:
Larmet har gått (felsignalen lyser och meddelande på displayen) men det var väl avlarmat och då går inte larmet om man meckar med givare.
Ok, men då är ju frågan om det går att larma på så länge man renoverar. "Normalt" brukar man väl kunna stänga av en sektion under tiden man renoverar så att larmet i övrigt fungerar som det ska.

D Dilato skrev:
Då kopplar du bort alla grejerna.
Förespråkar du samma metod som KrilleK? Tråd för tråd och sen på med eltejp? Därefter är det bara att spackla igen? Likadant för larmcentralen? Och sen frågar jag igen, måste strömmen slås av?

Ska du inte ha kvar larmet så bryter du strömmen både 230V matningen och kopplar bort batteriet som sitter i larmcentralen, sedan klipper och river du bäst du vill.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Förespråkar du samma metod som KrilleK? Tråd för tråd och sen på med eltejp? Därefter är det bara att spackla igen? Likadant för larmcentralen? Och sen frågar jag igen, måste strömmen slås av?
Du säger att du inte vill ha kvar anläggningen så då börjar du med att göra centralen strömlös, sedan kan du göra vad du vill med sensorer och kablar (dom ska ju inte användas igen).

• Gilla
skanfals
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du säger att du inte vill ha kvar anläggningen så då börjar du med att göra centralen strömlös, sedan kan du göra vad du vill med sensorer och kablar (dom ska ju inte användas igen).
E elmont skrev:
Ska du inte ha kvar larmet så bryter du strömmen både 230V matningen och kopplar bort batteriet som sitter i larmcentralen, sedan klipper och river du bäst du vill.
Låter bra. Ser ingen anledning till att ha kvar larmet som suttit i huset sedan urminnes tider. Det går inte någonstans och låter inte heller. Skulle man i framtiden vara intresserad av att skaffa ett hemlarm verkar det finnas trådlösa. Eller tänker jag fel?

E
D Dilato skrev:
Poängen med SABO är ju att det ska larma oavsett om larmet är på eller av. Då det är mest troligt att sabbet kommer ske då larmet är avstängt.

Men kanske är inställt så det behövs kod för att kvittera i manöverpanelen, känns lite osäkert hur som helst..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.