Har ett problem med ett handtag på en altandörr som jag vill ta bort. Problemet är att skruven bara snurrar och jag kan inte hålla emot på baksidan.

K kotten33 skrev:
har ett problem med ett handtag på en altandörr som jag vill ta bort. Problemet är att skruven bara snurrar och jag kan inte hålla emot på baksidan.
Om det roterar så kan det vara så att det är en kopplad dörr och du måste sära på bågarna för att komma åt andra änden.

Borra bort skallen på skruven

• Gilla
kotten33
  • Laddar…
Fler förslag. :)

Stick in en kniv eller spårmejsel under skruvskallen och bänd lite medan du skruvar

G
Sätt en tejpbit med riktigt bra hugg på den bakre "blindskruven", och tryck hårt på den medan försöker lossa den andra.
Kanske är skruvarna så långa att de bottnar i den bakre delen. Kanske är det därför de börjat snurra i sitt hål.

Redigerat:
  • Gilla
kotten33
  • Laddar…
Det är nippeln på utsidan som roterar ibland hjälper det att trycka på nipplen eller ge den ett slag med dorn eller körnare.
I värsta fall så borrar man nippeln med en 4,5-5,5mm borr , det går även att borra skruvskallen men då är risken att allt bara snurrar då du inte kan håll emot.
Den vanligast orsaken till liknande problem är att skruven är lite för lång.

Edit: en förklaring kring körnare är att om man ger körnslag på rätt ställe så blir nippeln bredare och nyper, ibland räcker det med ett men ibland får man göra på flera ställen.

Dorn används för att driva in nippeln lite till och hoppas att den nyper men då bör man hålla emot på nippeln så man inte trycker ur den igen när man skruvar ur skruven men vid en extra tanke så är det nog inte aktuellt i detta fall då dessa nipplar inte har splines utan endast en avfasning på 2 sidor.

Redigerat:
G Gooli skrev:
Sätt en tejpbit med riktigt bra hugg på den bakre "blindskruven", och tryck hårt på den medan försöker lossa den andra.
Kanske är skruvarna så långa att de bottnar i den bakre delen. Kanske är det därför de börjat snurra i sitt hål.
Du har nog helt rätt i ditt antagande att skruvarna inte klipptes tillräckligt korta så dom bottnar i "muttern"

vad kallas de långa skruvarna som har midja på flera ställen?

case solved. :)

Närbild på en reparerad dörrhandtagskruv med ett runt metallstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
123abc
  • Laddar…
K kotten33 skrev:
Nya hylsor beställda
[länk]
Det brukar vara i skylten (plattan handtaget sitter i) som skadan finns som orsakar att nippeln roterar men det brukar gå bra att skruva åt dom ändå om skruvarna inte är för långa.

1 123abc skrev:
Det brukar vara i skylten (plattan handtaget sitter i) som skadan finns som orsakar att nippeln roterar men det brukar gå bra att skruva åt dom ändå om skruvarna inte är för långa.
kollade handtaget och det är runt i hålen efter att jag försökt demontera. Blir nog att handla ett nytt handtag för jag tror risken kan vara att hylsorna bara kommer snurra annars.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.