Hejsan, jag behöver tillfälligt plocka ner ett element men känner mig lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Jag håller på att byta uppvärmingssystem i kåken, så just nu är inget inkopplat på elementslingan, så det bör väl inte vara något tryck i systemet, men allt vatten som står i elementet kommer väl rinna ut på golvet?
Är det bara att dra in termostaten på max och sen lossa på de stora muttrarna o ha en handduk redo eller hur ska jag gå tillväga? Nån som har några tips?
Slänger upp lite bilder på hur det ser ut.
Jag håller på att byta uppvärmingssystem i kåken, så just nu är inget inkopplat på elementslingan, så det bör väl inte vara något tryck i systemet, men allt vatten som står i elementet kommer väl rinna ut på golvet?
Är det bara att dra in termostaten på max och sen lossa på de stora muttrarna o ha en handduk redo eller hur ska jag gå tillväga? Nån som har några tips?
Slänger upp lite bilder på hur det ser ut.
Är värmesystemet/radiatorkretsen pluggad där den normalt är ansluten till "pannan", eller är det öppet?
Det bästa är att tömma hela systemet via lägre punkt än radiatorn och då öppna luftningsventilen på radiatorn samt (tillfälligt) ta bort termostaten.
På så sätt blir radiatorn "tom" på vatten.
Det bästa är att tömma hela systemet via lägre punkt än radiatorn och då öppna luftningsventilen på radiatorn samt (tillfälligt) ta bort termostaten.
På så sätt blir radiatorn "tom" på vatten.
Jag är 90% säker på att den är pluggad, får kika när jag kommer hem. Jag vet inte om det är lägre punkt än radiatorn dock där allt kopplas ihop, det är enplansvilla, och den här radiatorn sitter precis bredvid där pannan var, känns som att allt är i samma höjd där.Demmpa skrev:
Det var pluggat. Men jag hittade den här grejen på radiatorn, under luftningsventilen, kan det vara för att tömma den på vatten tro? Ska försöka få in en insexnyckel o se om det sitter en liten plugg där inne!Demmpa skrev:
Jag är ganska säker på att det är en bussning och ett brytbart lock för att montera en luftnippel om man sätter radiatorn åt andra hållet. Jag skulle inte peta i den.
Den anslutningen på radiatorn är till för luftningsventil när man vänder radiatorn för att ha kopplet på vänstersidan istället för högersidan.
Den anslutningen är pluggad, man behöver borra upp eller slå in pluggen.
Den anslutningen är pluggad, man behöver borra upp eller slå in pluggen.
Klicka här för att svara